Dől a tőke a szállodákba

A beutazók számának tartós növekedése nagyban hozzájárul a befektetői aktivitás és érdeklődés emelkedéséhez Közép-Kelet-Európa szállodapiacán - állapítja meg a CB Richard Ellis legfrissebb jelentése. A turisták érdeklődése a főbb közép-európai repülőterekre érkezők növekvő számában is megmutatkozik, hiszen 2006-ban a legtöbb légikikötő kétszámjegyű növekedést produkált.

A CB Richard Ellis "CEE Hotels" jelentése szerint az elmúlt két évben a befektetők egyre nagyobb kedvvel vásárolnak szállodákat a régióban - ahogyan a szállodaipari befektetések egész Európában emelkedő tendenciát mutatnak. Az intézményi befektetések 79 százaléka 2003 vége, illetve 2004 eleje óta történt a régióban, Prága, Budapest és Varsó vezetésével. A cseh főváros a legfejlettebb piac a régióban - mind a kihasználtságban tükröződő kereslet, mind a nemzetközi szereplők kínálata tekintetében. Prága Budapest előtt kismértékben, de Varsó és Pozsony előtt jelentősen vezet. Moszkva, dacára méreteinek és hatalmas lehetőségeinek viszonylag kis piacnak számít, hiszen építési korlátok, elérhető területek és az inflációs nyomás akadályozzák fejlődését.


Kihasználtság (zöld) és átlagos szobaár Közép-Kelet-Európában - forrás: CBRE

Bukaresti csillagok
A román fővárosba látogató külföldiek többsége üzletember, akik a négy- és ötcsillagos szállodákat részesítik előnyben. A külföldiek bukaresti látogatásainak 75-80 százaléka üzleti célú. A térségbe látogató külföldi turisták előnyben részesítik azokat az utakat, ahol Románia mellett más országokkal, így Bulgáriával, Magyarországgal, Szerbiával és Moldovával is megismerkedhetnek.

Románia és Bulgária - az év eleji uniós csatlakozás nyomán - egyre gyakoribb célállomásai az üzleti utaknak.
Dacára annak, hogy a beutazók száma a közelmúltban is jelentősen gyarapodott, a legkomolyabb növekedést a szállodai szobák kihasználtságában 2003 és 2004 között jegyezték fel. Azóta a kihasználtság csak kismértékben nőtt - 2006-ban pedig csak szinten maradt. A bruttó átlagárak 2004 óta tartó növekedésének (101-ről 110 euróra) köszönhetően az egy kiadható szobára jutó bruttó árbevétel (RevPAR = Revenue Per Available Room) nőtt, főleg azokon a piacokon, ahol a nemzetközi követelményeknek megfelelő szállodai kínálat a legszűkebb - Moszkva erre a legkiemelkedőbb példa.

"A közép-kelet-európai ingatlanpiac olyan mértékben bővül, ahogy azt a legoptimistább elemzők sem látták előre. Minden részpiac, így a fejlődő szálloda-szektor is, mára érdekessé vált a még két éve legkonzervatívabbnak tartott nyugati befektetők számára is. A szálloda-befektetések továbbra is fejlődni fognak, ahogy az egész régió ingatlanpiaca is." - kommentálta a jelentést Damian Harrington, a CBRE közép-kelet európai régióért felelős kutatási igazgatója.

Véleményvezér

Putyin összes terve romokban

Putyin összes terve romokban 

Putyin nem így tervezte.
Magyar Péter a Fidesz kommunikációján mulat

Magyar Péter a Fidesz kommunikációján mulat 

Folyik a politikai iszapbirkózás.
Ismét egy lista, amelyben élen járunk, a kamuzás

Ismét egy lista, amelyben élen járunk, a kamuzás 

A magyarok szerint mi kamuzunk a legtöbbet Európában.
Neves kormánypárti újságírók ellen rendelt el nyomozást a bíróság

Neves kormánypárti újságírók ellen rendelt el nyomozást a bíróság 

Pornóval vádoltak egy katolikus teológust.
Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon

Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon 

A kormány honlapja szerint összesen négy zebra érkezett Magyarországra.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo