Dől a tőke a szállodákba

A beutazók számának tartós növekedése nagyban hozzájárul a befektetői aktivitás és érdeklődés emelkedéséhez Közép-Kelet-Európa szállodapiacán - állapítja meg a CB Richard Ellis legfrissebb jelentése. A turisták érdeklődése a főbb közép-európai repülőterekre érkezők növekvő számában is megmutatkozik, hiszen 2006-ban a legtöbb légikikötő kétszámjegyű növekedést produkált.

A CB Richard Ellis "CEE Hotels" jelentése szerint az elmúlt két évben a befektetők egyre nagyobb kedvvel vásárolnak szállodákat a régióban - ahogyan a szállodaipari befektetések egész Európában emelkedő tendenciát mutatnak. Az intézményi befektetések 79 százaléka 2003 vége, illetve 2004 eleje óta történt a régióban, Prága, Budapest és Varsó vezetésével. A cseh főváros a legfejlettebb piac a régióban - mind a kihasználtságban tükröződő kereslet, mind a nemzetközi szereplők kínálata tekintetében. Prága Budapest előtt kismértékben, de Varsó és Pozsony előtt jelentősen vezet. Moszkva, dacára méreteinek és hatalmas lehetőségeinek viszonylag kis piacnak számít, hiszen építési korlátok, elérhető területek és az inflációs nyomás akadályozzák fejlődését.


Kihasználtság (zöld) és átlagos szobaár Közép-Kelet-Európában - forrás: CBRE

Bukaresti csillagok
A román fővárosba látogató külföldiek többsége üzletember, akik a négy- és ötcsillagos szállodákat részesítik előnyben. A külföldiek bukaresti látogatásainak 75-80 százaléka üzleti célú. A térségbe látogató külföldi turisták előnyben részesítik azokat az utakat, ahol Románia mellett más országokkal, így Bulgáriával, Magyarországgal, Szerbiával és Moldovával is megismerkedhetnek.

Románia és Bulgária - az év eleji uniós csatlakozás nyomán - egyre gyakoribb célállomásai az üzleti utaknak.
Dacára annak, hogy a beutazók száma a közelmúltban is jelentősen gyarapodott, a legkomolyabb növekedést a szállodai szobák kihasználtságában 2003 és 2004 között jegyezték fel. Azóta a kihasználtság csak kismértékben nőtt - 2006-ban pedig csak szinten maradt. A bruttó átlagárak 2004 óta tartó növekedésének (101-ről 110 euróra) köszönhetően az egy kiadható szobára jutó bruttó árbevétel (RevPAR = Revenue Per Available Room) nőtt, főleg azokon a piacokon, ahol a nemzetközi követelményeknek megfelelő szállodai kínálat a legszűkebb - Moszkva erre a legkiemelkedőbb példa.

"A közép-kelet-európai ingatlanpiac olyan mértékben bővül, ahogy azt a legoptimistább elemzők sem látták előre. Minden részpiac, így a fejlődő szálloda-szektor is, mára érdekessé vált a még két éve legkonzervatívabbnak tartott nyugati befektetők számára is. A szálloda-befektetések továbbra is fejlődni fognak, ahogy az egész régió ingatlanpiaca is." - kommentálta a jelentést Damian Harrington, a CBRE közép-kelet európai régióért felelős kutatási igazgatója.

Véleményvezér

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat 

A gyűlöletet könnyű szítani.
Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo