Darabban is, forintban is bővül a ruházati piac

A ruházati cikkek forgalma idén az első félévben 12 százalékkal nőtt a tavalyi hasonló időszakhoz képest, és 149 milliárd forintot ért el - derül ki a GfK Piackutató Intézet "FashionScope" felméréséből. Eszerint a mennyiségi eladások még nagyobb mértékben, 17 százalékkal emelkedtek; a magyar lakosság 104 millió darab ruházati terméket vásárolt hat hónap alatt.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

A kereskedelem átrendeződését mutatja, hogy jelentősen csökkent a szaküzletek piaci részesedése. Négy-öt éve a ruhát vagy cipőt vásárlók minden harmadik forintjukat ebben az üzlettípusban költötték el. Amíg tavaly január-júniusban a teljes forgalom 29 százaléka jutott a ruházati szakboltokra, addig idén már csak 24 százalék. A bolttípus azonban ennek ellenére tartja piacvezető pozícióját.

A forgalom összetétele alig változik. Értékben a felsőruházat viszi el a pálmát, 52 százalékkal. Alsóruházatra 13 százalék jut a forgalomból, cipőre pedig 27 százalék. Az egyebek, mint például bébiruházat vagy kiegészítők részesedése 8 százalék.

Szintén gyengül a második legnagyobb forgalmat lebonyolító utcai árus-piac szegmens helyzete: piaci részesedése értékben a tavalyelőtti 24 után ebben az évben eddig 18 százalék. A csökkenés egyben azt is jelenti, hogy erősödik a szervezett kereskedelem.

Ugyanakkor a hazai ruházati kiskereskedelemben szinte egyik évről a másikra vált jelentős tényezővé a távolkeleti bolt. Hiszen ebben az értékesítési csatornában a lakosság múlt év január-júniusban 4 milliárd forintot adott ki, az összeg azonban idén több mint ötszörösére, 21 milliárdra emelkedett. Ez 14 százalékos piaci részesedéssel a harmadik helyet jelenti a bolttípusok ranglistáján.

Utána a cipőbolt következik 9, majd a hipermarket és az egyéb csatornák 8-8 százalékkal. A ruházati cikkek piacán a jelek szerint egyelőre leállt a hipermarketek térnyerése. A sportbolt részesedése 6, míg a korábban szebb napokat látott hagyományos áruházé 5 százalék.

A szervezett kereskedelem erősödését mutatja, hogy piaci részesedése a múlt évi első félév 68 százalékáról hat százalékponttal nőtt, és idén január júniusban 74 százalékot tett ki.

A vásárlók életstílus szerinti csoportosítása szerint szembetűnik, hogy a magas jövedelmű, egyedül vagy párban élő budapestiek felülreprezentáltak a fehérnemű szaküzletek, sportboltok és ruházati szakboltok vevői között. Viszont más rétegekhez képest sokkal kevesebbet vásárolnak utcai árusnál vagy piacon.

Az egyedül vagy párban, Budapesten vagy falun élő 50 évesnél idősebbek, továbbá a rossz anyagi körülmények között élő nagycsaládosok vásárlási szokásai abban térnek el az átlagtól, hogy felülreprezentáltak az utcai árusoknál-piacokon, használtruha boltokban és a távolkeleti üzletekben is. Az átlagosnál kevesebbet költenek ruházati szaküzletben és hipermarketben.

A bolttípusok részesedését a mennyiségi eladások megoszlása alapján vizsgálva megállapítható, hogy a háztartások darabra a legtöbbet utcai árusoknál és piacon vásárolják. Az összes eladott mennyiség 26 százalékát. Utána a távol-keleti bolt (20), hipermarket (15), ruházati szaküzlet (14) és egyéb csatorna (10) következik.

Véleményvezér

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba

Ömlik az uniós pénz Lengyelországba 

Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo