Darabban is, forintban is bővül a ruházati piac

A ruházati cikkek forgalma idén az első félévben 12 százalékkal nőtt a tavalyi hasonló időszakhoz képest, és 149 milliárd forintot ért el - derül ki a GfK Piackutató Intézet "FashionScope" felméréséből. Eszerint a mennyiségi eladások még nagyobb mértékben, 17 százalékkal emelkedtek; a magyar lakosság 104 millió darab ruházati terméket vásárolt hat hónap alatt.

A kereskedelem átrendeződését mutatja, hogy jelentősen csökkent a szaküzletek piaci részesedése. Négy-öt éve a ruhát vagy cipőt vásárlók minden harmadik forintjukat ebben az üzlettípusban költötték el. Amíg tavaly január-júniusban a teljes forgalom 29 százaléka jutott a ruházati szakboltokra, addig idén már csak 24 százalék. A bolttípus azonban ennek ellenére tartja piacvezető pozícióját.

A forgalom összetétele alig változik. Értékben a felsőruházat viszi el a pálmát, 52 százalékkal. Alsóruházatra 13 százalék jut a forgalomból, cipőre pedig 27 százalék. Az egyebek, mint például bébiruházat vagy kiegészítők részesedése 8 százalék.

Szintén gyengül a második legnagyobb forgalmat lebonyolító utcai árus-piac szegmens helyzete: piaci részesedése értékben a tavalyelőtti 24 után ebben az évben eddig 18 százalék. A csökkenés egyben azt is jelenti, hogy erősödik a szervezett kereskedelem.

Ugyanakkor a hazai ruházati kiskereskedelemben szinte egyik évről a másikra vált jelentős tényezővé a távolkeleti bolt. Hiszen ebben az értékesítési csatornában a lakosság múlt év január-júniusban 4 milliárd forintot adott ki, az összeg azonban idén több mint ötszörösére, 21 milliárdra emelkedett. Ez 14 százalékos piaci részesedéssel a harmadik helyet jelenti a bolttípusok ranglistáján.

Utána a cipőbolt következik 9, majd a hipermarket és az egyéb csatornák 8-8 százalékkal. A ruházati cikkek piacán a jelek szerint egyelőre leállt a hipermarketek térnyerése. A sportbolt részesedése 6, míg a korábban szebb napokat látott hagyományos áruházé 5 százalék.

A szervezett kereskedelem erősödését mutatja, hogy piaci részesedése a múlt évi első félév 68 százalékáról hat százalékponttal nőtt, és idén január júniusban 74 százalékot tett ki.

A vásárlók életstílus szerinti csoportosítása szerint szembetűnik, hogy a magas jövedelmű, egyedül vagy párban élő budapestiek felülreprezentáltak a fehérnemű szaküzletek, sportboltok és ruházati szakboltok vevői között. Viszont más rétegekhez képest sokkal kevesebbet vásárolnak utcai árusnál vagy piacon.

Az egyedül vagy párban, Budapesten vagy falun élő 50 évesnél idősebbek, továbbá a rossz anyagi körülmények között élő nagycsaládosok vásárlási szokásai abban térnek el az átlagtól, hogy felülreprezentáltak az utcai árusoknál-piacokon, használtruha boltokban és a távolkeleti üzletekben is. Az átlagosnál kevesebbet költenek ruházati szaküzletben és hipermarketben.

A bolttípusok részesedését a mennyiségi eladások megoszlása alapján vizsgálva megállapítható, hogy a háztartások darabra a legtöbbet utcai árusoknál és piacon vásárolják. Az összes eladott mennyiség 26 százalékát. Utána a távol-keleti bolt (20), hipermarket (15), ruházati szaküzlet (14) és egyéb csatorna (10) következik.

Véleményvezér

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo