Csalódást keltő adat jött a hazai boltokból

Az előző hónaphoz képest 1,2 százalékkal, tavaly februárhoz mérten 5,9 százalékkal csökkent a kiskereskedelem forgalma.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Februárban a kiskereskedelem forgalmának volumene – a tavaly február végi (első) pánikvásárlási hullám eredményeként – a nyers adat szerint 5,6, naptárhatástól megtisztítva 5,9 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakihoz képest. Az előző hónaphoz viszonyítva 1,2 százalékkal mérséklődött a kiskereskedelem forgalmának szezonális és naptárhatástól megtisztított volumene - közölte a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).

 

A KSH adatai szerint a nem élelmiszer-kiskereskedelemben 3,3 százalékkal, az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes üzletekben 3,5 százalékkal, az üzemanyag-kiskereskedelemben 10,4 százalékkal csökkent az értékesítés naptárhatástól megtisztított volumene az előző év azonos időszakihoz képest. 2021. január–februárban a forgalom volumene – szintén naptárhatástól megtisztított adatok szerint – 3,9 százalékkal kisebb volt az előző év azonos időszakinál.

Februárban, az előző év azonos időszakához viszonyítva, naptárhatástól megtisztítva: az országos kiskereskedelem forgalmának volumene 5,9 százalékkal csökkent.

Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelemben a forgalom volumene 3,5 százalékkal csökkent. Az élelmiszer-kiskereskedelem 76 százalékát adó élelmiszer jellegű vegyes üzletek értékesítési volumene 2,6 százalékkal, míg az élelmiszer-, ital-, dohányáru-szaküzleteké 1,6 százalékkal mérséklődött. A nem élelmiszer-kiskereskedelem forgalma összességében 3,3 százalékkal csökkent.

Nőttek az eladások az iparcikk jellegű vegyes üzletekben (0,8 százalék). A forgalom volumene csökkent a gyógyszer-, gyógyászatitermék-, illatszer- (13 százalék), a könyv-, számítástechnika-, egyébiparcikk- (15 százalék), a bútor-, műszakicikk- (18 százalék), a textil-, ruházati és lábbeli- (24 százalék), valamint a használtcikküzletekben (28 százalék).

Az árucikkek széles körére kiterjedő, a kiskereskedelmi forgalomból 8,9 százalékkal részesedő csomagküldő és internetes kiskereskedelem volumene 26 százalékkal bővült, folytatva az évek óta tartó tendenciát. Az üzemanyagtöltő állomások forgalmának volumenesése továbbra is kitart, 10,4 százalékkal volt kevesebb a tavalyi értéknél.

A kiskereskedelmi adatokba nem tartozó gépjármű- és járműalkatrész-üzletek eladásai 18 százalékkal csökkentek.

Februárban az országos kiskereskedelem forgalma folyó áron 946 milliárd forint volt. Az országos kiskereskedelmi forgalom 48 százaléka az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes üzletekben, 37 százaléka a nem élelmiszer-kiskereskedelemben, 15 százaléka az üzemanyagtöltő állomások üzemanyag-forgalmában realizálódott.

2021. január–februárban az előző év azonos időszakához képest, naptárhatástól megtisztítva a kiskereskedelem forgalmának volumene 3,9 százalékkal csökkent.

Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelemben 1,0, a nem élelmiszer-kiskereskedelemben 2,8, az üzemanyag-kiskereskedelemben 9,5 százalékkal csökkent az értékesítés volumene - közölte a KSH.

Lejtmenetben

Az adatokra regálva Virovácz Péter, az ING szenior elemzője közölte: a magyarországi kiskereskedelem továbbra is trendszerű lejtmenetben van. A kiskereskedelem forgalmának volumene éves alapon (a nyers adat szerint) 5,6 százalékkal mérséklődött. A változás mögött ugyanakkor csak részben jelentkezik a bázishatás, mivel az előző hónaphoz képest is 1,2 százalékkal csökkent az üzletek forgalma. Mindezt úgy, hogy februárban még nem lépett életbe a szigorúbb járványügyi szabályozás.

A részleteket nézve minden szektor csalódást keltő teljesítményt hozott. Az élelmiszer-kiskereskedelem 3,5 százalékos forgalomcsökkenést regisztrált éves összevetésben. E mögött a tavaly februári igen jelentős élelmiszerfelhalmozás okozta magas bázis áll. Az otthonról munkát végzők száma februárban tovább emelkedett, így nem meglepő módon az üzemanyagtöltő állomások forgalma 10,4 százalékkal zuhant éves bázison. A nem-élelmiszer kiskereskedelem esetében is magas a tavalyi bázis, mivel akkor főként a gyógyszer- gyógyászatitermék, illatszer üzletek eladása megugrott. Az idén márciusi lezárások előtt hasonló rohamot nem látni, egyedül az iparcikk jellegű vegyes üzletekben tudott nőni a forgalom és összességében a nem élelmiszer-kiskereskedelem 3,3 százalékkal zsugorodott éves alapon.

Az elmúlt hónapok trendjét figyelve meglehetősen aggasztó, amit a kiskereskedelemben az adatok mutatnak. Ráadásul a márciusi járványügyi korlátozások vélhetően tovább ronthatták a szektor teljesítményét. Vagyis az első két hónapban látott 3,9 százalékos év/év esés csak még rosszabb lesz márciussal, így vélhetően az első negyedévben a fogyasztás igen jelentős mértékben visszafogja majd a GDP-t. Ezek alapján szinte borítékolható, hogy 2021 első negyedévében újból zsugorodik a GDP negyedéves alapon, vagyis végül mégsem sikerült elkerülni a W-alakú recessziót - véli Virovácz Péter.

Véleményvezér

Bajban a NER cégek a tőzsdén

Bajban a NER cégek a tőzsdén 

Egyszerre több NER cég került gyengülő pozícióba.
Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta

Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta 

Argentína teljesen más modellt választ, mint Magyarország.
Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.
Teljes bukta a kormány családbarát programja

Teljes bukta a kormány családbarát programja 

Nem vagyunk képesek még a társadalom reprodukálására sem.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo