Csak úgy öntik Kínára az olajat az oroszok

Októberben is Oroszország volt Kína legnagyobb olajszállítója a pekingi központi vámhivatal jelentése alapján annak ellenére is, hogy az orosz nyersolaj ára emelkedett és felárat ért el a Brent jegyzéséhez képest a szaúdi kínálat csökkenésének köszönhetően.

Kína októberben 8,54 millió tonna, azaz napi 2,01 millió hordó olajat importált Oroszországból csővezetéken és tengeri szállítással együttesen, 10,7 százalékkal többet az egy évvel korábbinál, de 5,6 százalékkal kevesebbet a szeptemberi napi 2,13 millió hordónál.

Az év eleje óta 88,49 millió tonna olajat importált Kína Oroszországból, 23,0 százalékkal többet mint 2022 azonos periódusában.

Szaúd-Arábiából összesen 6,64 millió tonnát, azaz napi 1,56 millió olajat importált októberben Kína, 16,2 százalékkal kevesebbet mint egy évvel korábban és 2,5 százalékkal kevesebbet a szeptemberinél.

Az év eleje óta 73,39 millió tonna olajat importált Kína Szaúd-Arábiából, 0,5 százalékkal kevesebbet az előző évinél.

2 millió hordó naponta (Fotó: Depositphotos)
2 millió hordó naponta (Fotó: Depositphotos)

Rijád napi egymillió hordóval csökkentette önkéntesen a kitermelést az árak stabilizálása érdekében az év végéig és Moszkva is hasonlóképpen járt el napi 300 ezer hordós csökkentéssel. Az OPEC és külső szövetségesei, az OPEC+ néven ismert informális együttműködés november végi találkozóján a piaci értesülések szerint a szaúdiak és az oroszok meghosszabbítják termeléscsökkentésüket az év végén túl is.

Az orosz nyersolaj "szankciós árkedvezménye" a Brent olajtípushoz képest októberben már felárrá változott, mivel a kínai finomítók az indiai finomítókkal versenyeznek a szállítmányokért, és mivel a G7 által megszabott 60 dolláros árplafon hatékonyságát is egyre inkább kikezdi az alternatív szállítási és biztosítási lehetőségek elterjedése.



Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo