Brüsszeli jó pont - de később?

Joaquín Almunia környezetében két dolgot is lehetségesnek tartanak. Azt, hogy a konvergencia program pozitív megítélést kap, de nem biztos, hogy holnap.

Hamarabb hazhozná az uniós pénzeket egy Tisza-kormány, mint az Orbán-kormány?
Maradt még szövetségese Magyarországnak Európában?

Online Klasszis Klub élőben Szent-Iványi Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves külpolitikai szakértőt!

2025. július 30. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ha elégedettek nem is lesznek, de pozitív előjelű vélekedést vélhetően megfogalmaznak Brüsszelben holnap, szeptember 26-án a Budapestről nemrégiben megküldött konvergencia programról. A pénzügyi felelős Joaquín Almunia egy-két hete már sejtette is egyik nyilatkozatában, mivel pozitív megközelítést helyezett kilátásba. Praktikusan: csak ha a programban szereplő célokat irreálisnak tartják, akkor emelnek szót, addig azonban az adott ország saját ügyének tekintik a közölt tervet.

Átmegy tehát a vizsgán a konvergencia program, de a jelen, azaz az államháztartási hiány még mindig túl magas, az EU-ban is párját ritkítja. Nem is véletlen, hogy idehaza kevésbé diplomatikusan fogalmaznak a szakértők. Ahogy Csaba László a minap összefoglalta egy cikkében, egyetértenek az elemzők abban, hogy a kormányzat számszerű előirányzatai és az egyes részterületek - rögtönzéstől sem mentes - lépései inkább csak irányukban, semmint mértékükben alapozzák meg azt az ambiciózus célkitűzést, amely szerint két év alatt a Bokros-csomag hatását meghaladó egyensúlyjavításra lehet számítani. 

Nem árt most, a brüsszeli vizsga előtt feligézni az amúgy terjedelmes konvergencia program egy-két elemét és számát. Az fogalmazódik meg a dokumentumban például, hogy a gazdasági stratégia hosszabb távú célja továbbra is a modernizáció, a gazdaság felzárkóztatása az EU-15-re jellemző átlagokhoz, de rövidtávon az egyensúly helyreállítása a legfontosabb feladat. Az egyensúly helyreállítása értelemszerűen csökkenti a belföldi keresletet, ezért a makrogazdasági pálya jelentősen eltér az előző programban bemutatottól. A legutóbbi időszak gazdasági folyamatai továbbra is azt mutatják, hogy a reálnövekedés szerkezete egészséges, alapvetően az export és a beruházások bővülése húzza a gazdaságot. A növekedés 2006-ban várhatóan meghaladja a 4 százalékot annak ellenére, hogy az év második felétől hatályba lépő egyensúlyjavító intézkedések némileg lassítják a növekedést. Hosszabb távon a fő cselekvési irányok közül továbbra is meghatározó jelentőségű a foglalkoztatás bővítése, a versenyképesség és a tőkevonzó képesség erősítése.  És mindez egy-két számmal illusztrálva. A GDP az idei 4,1 százalékos növekedését jövőre 2,2 százalékban, 2008-ban 2,6-ban, 2009-ben 4,1-ben, 2010-ben 4,2-45-ben, 2011-ben 4,5 százalékban vélelmezik. A belföldi felsználás idén vélhetően 2 százalék lesz, a tervek szerint jövőre -0,2, majd 0,5, 3,1, 3,5 százalékot tesz ki, 2011-ben pedig 3,5-4-et. Az export növekedése folyamatosan magas maradhat. Az egy főre jutó reáljövedelem most 1,9 százalékot érhet el, jövőre csökken, -17-tel számolnak, majd szerény növekedéssel, 0,1-gyel, 2,5-tel, 3-3,5-tel kalkulálnak, 2011-ben is hasonlóan 3,5 százalékot vélelmeznek. És végül az idei 3,5 százalékos fogyasztói árszínvonal után jövőre 6,2-vel, majd 3,3-mal, 3-mal, 2,5-3-mal és az utolsó előrevetített évben is 3 százalékkal terveznek a konvergencia program megfogalmazói. Az unió vitatta a gyakorlatunkat, ezért a kormányzat engedett a 21-ből, s a brüsszeli beadványban az elszámolás-technikai szempontból kérdésesnek tekintett tételeket az államháztartás kiadási között szerepelteti. A PPP-konstrukcióban megvalósítani tervezett autópálya-építésnek a költségei a konvergencia programban már államháztartási kiadásként találhatók meg.

A Brüsszelnek elküldött dokumentumok után az unió székhelyére napok óta másmilyen budapesti keltezésű hírek is érkeznek, nem kis zavart okozva a politikusok, de olykor még a gazdaság szakemberei körében is. Sajnos aktuálpolitikai folyamatok hatása is befolyásolhatja a brüsszeli állásfoglalásokat. A Fitch Ratings a stabilról negatívra rontotta a magyar deviza- és forintadósság kilátását. A minősítő azzal indokolta a módosítást, hogy Gyurcsány Ferenc miniszterelnök lemondásának követelése miatt aggályos az ország reformprogramjának végrehajtása. Szinte ugyanekkor már maga az uniós bürokrácia is reagált a budapesti történésekre, lényegében azt kijelentve, hogy az ország belügye a kormányfő lemondatásának ellenzéki követelése, illetve a parlamenti többség kormányfő melletti kiállása. S bár az Európai Néppárt lemondásra szólította fel Gyurcsány Ferencet, az Európai Szocialisták Pártja következetesen kiáll a kormányfő és legfőképp a reformjai mellett.

Egyes szakértők nem tartják lehetetlennek, hogy Joaquín Almunia és környezete az utolsó pillanatban nem a konvergencia programunkról, hanem a döntés elhalasztásáról dönt. Voltaképpen ezen sem szabad csodálkozni.

Véleményvezér

Hűtlen kezeléssel vádolja Pokorni Zoltán volt fideszes polgármestert utóda

Hűtlen kezeléssel vádolja Pokorni Zoltán volt fideszes polgármestert utóda 

Pokorni Zoltán annak idején kéz levágást ígért azoknak, akik lopnak.
Az Orbán-kormányt gyanúsítják a kárpátaljai templom elleni támadással

Az Orbán-kormányt gyanúsítják a kárpátaljai templom elleni támadással 

Orosz-magyar közös titkosszolgálati akció?
A kárpátaljai templom elleni támadás mögött az orosz titkosszolgálat is állhat

A kárpátaljai templom elleni támadás mögött az orosz titkosszolgálat is állhat 

Gyanús körülmények a kárpátaljai templom felgyújtási kísérlete körül.
Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak

Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak 

Az orbáni hintapolitikát megelégelték az európai nagyhatalmak.
Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését

Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését 

Drukkolunk Orbán Viktornak, hogy jobb költségvetést írjon Brüsszelnél.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo