Borüzlet lélekkel

Kevés kizárólag magyar tulajdonban lévő vállalkozás mondhatja el magáról, hogy indulását és legnagyobb sikereit a külföldi piacnak köszönheti. Az idén tizenöt éves Hilltop Neszmély Zrt. ilyen. A főképpen családi tulajdonban lévő vállalat karrierje Angliában kezdődött, és ma is a szigetország számít a borászcég legnagyobb piacának. Keresztury Éva, a családi vállalkozás jogelődjének alapítója, résztulajdonosa és a borkereskedelemért felelős vezetője azonban biztos benne, egyszer a hazai fogyasztók is rájönnek, hogy a rossz bor ártalmas, a jó viszont számos betegség megelőzésére alkalmas.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Az évi 2-2,5 milliárd forintos árbevételű Hilltop Neszmély Zrt. elindításában talán a rendszerváltásnak volt a legnagyobb szerepe. Keresztury Éva akkor már tudta, hogy a remek minőségű magyar szőlőből lehet nemzetközi mércével mérve kiváló borokat alkotni, és erre van piaci igény is, legalábbis Angliában. A hitelből indult vállalkozás ma több mint száz főt foglalkoztat, és évjárattól függően 5-8 millió palack bort értékesít a szigetországban. Mondhatnánk, a cég felett szerencsecsillag ragyog, hiszen az első sikerek már az induláskor jelentkeztek, és a növekedés azóta is folyamatos. Azt, hogy az üzleti életben szükség van szerencsére, Keresztury Éva is elismeri, de ezenkívül még sok minden más is kell: tudás, elhivatottság, innováció és még valami.

Alkalmazottból vállalkozóvá

Keresztury Éva sikeres külkereskedőből lett még sikeresebb üzletasszonnyá. Végül is a munkája nem változott: magyar bort ad el külföldön. Csak ma már a Hilltop Neszmély Borászati Zrt., illetve jogelődjének alapító résztulajdonosaként mint borexportért felelős vezető a családi pincészetből kikerült saját nedűt értékesíti.

- 1985-ban a család Londonba költözött. A férjem állása kívánta ezt meg. A gyerekek addigra elég nagyok voltak, így nekem is lett fölös kapacitásom. 1987-ben kezdtem el magyar borokat és gyümölcskonzerveket eladni Angliában az Ágker Kft. megbízottjaként, de a bor vonzott igazán, arra fektettem nagyobb hangsúlyt. 1989-re látványos fejlődés indult: az addig az angol piacon szinte ismeretlen magyar borokra egyre több megrendelés érkezett egy borklub, a több mint százezer tagot tömörítő Sunday Times Wine Club révén. A klub elnöke, Hugh Johnson, az egyik legnagyobb borszakújságíró guru célja az volt, hogy új, minőségi borokat fedezzen fel a tagjai számára. Jártuk a magyar borászatokat, és kezdtem megismerni, hogy milyen a jó bor, és milyen követelményeket támaszt az angol piac - kezdi a beszélgetést Keresztury Éva.

Az elkövetkező néhány évben a klub egyre több bort rendelt az Ágkertől, míg 1990-ben olyan mennyiségű Pinot Noirra kaptak megrendelést, amennyinek a palackozását az akkor már komoly üzleti gondokkal küzdő hazai kft., illetve a termelő sem merte vállalni. Az élet döntés elé állította a családot: vagy elvész az addigi piacépítésbe invesztált munka, vagy saját maguk teljesítik a megrendelést.

Keresztury Éva és férje, valamint egy borász kolléga az Ágkertől megalakították az Interconsult Kft.-t - a Hilltop Neszmély elődjét -, és az új cég bankhitel segítségével leszállította a megrendelt mennyiségű bort. Az első üzlet hárommillió forint profitot hozott.

- Azt hiszem, a kereskedelem alapja a kölcsönös bizalom, ami annak a függvénye, hogy mennyire érzünk rá egymás gondolkodásmódjára. Diplomata szülők gyerekeként mindig hídszerepet töltöttem be Magyarország és a külföld között. Nemcsak a nyelvet ismertem, hanem értettem a partnereim gondolkodását is, hiszen a gyerekkoromat külföldön töltöttem. Talán ezért tudtam sikeres üzleteket kötni Angliában.

Az Ágker képviselőjeként kiépített partnerkapcsolatokat 1990-től vállalkozásukban kamatoztatták. 1990 és 1993 között különböző hazai borászatokban termeltették a bort, sokszor úgy, hogy a borászt is ők küldték, hiszen a nyugati piac minőségi elvárásának akkor még kevés hazai termelőüzem felet meg. Nem a zamatos magyar szőlő vagy a szaktudás hiányzott, hanem a hazai piac volt edukálatlan: hiányzott az igény a nyugati piacokon elvárt minőségű borra.

Értékesítőből bortermelő

Az időszak mégis nagyon kedvezett a magyar cég európai felfutásának. Akkoriban ugyanis különös figyelem övezte az addig a vasfüggöny mögött lévő országokat, és a bor volt az a fogyasztási cikk, amivel az angol ember személyesen találkozhatott a szupermarketek polcain. Az angliai borújságírók felfigyeltek a zamatos magyar nedűre és a cégre, amely ezt eljuttatja a nagyközönséghez. Az tehát, hogy "megkóstolhatóvá" vált a közép-európai gazdaság, remek marketingnek bizonyult: a borújságírók egymásnak adták a kilincset; a kilencvenes évek elején a Financial Times például egyoldalas interjút közölt Keresztury Évával.

A rendszerváltás kiváltotta érdeklődés azonban még nem predesztinálja azt a sikerpályát, amelyet a cég befutott.

- A lelkesedésünk és az odaadásunk, valamint a kiváló magyar szőlő komoly előnyt jelentett, és jelent a mai napig is a versenytársainkkal szemben. A francia és olasz borászok elkényeztetettek voltak, mi pedig innovatívak. Az odafigyelésünk és a folyamatos újításaink olyan remek ár-érték arányú borokat produkáltak, hogy az angol partnereknek üzletileg is érdekükben állt, hogy forgalmazzák a termékeinket. A különböző áruházláncok ezen az áron máshonnan nem tudtak beszerezni hasonló minőségű asztali borokat - magyarázza Keresztury Éva.

A megrendelések volumene évről évre nőtt, és egyre nehezebb volt a minőségi és mennyiségi elvárásoknak megfelelni. A továbblépést egy saját borászat létrehozása jelenthette. A család ajánlatott tett a móri borászat megvásárlására, de voltak ellenérdekeltek, így az üzlet meghiúsult. Végül egy hirdetésben bukkantak rá a neszmélyi borvidéken privatizálásra váró gazdaságra, ahol mind a szőlő minősége, mind a pincészet megfelelőnek tűnt.

A hitelezhető kisvállalat

- A rómaiak is itt álltak meg, a 2000 éves múlt szellemisége ma is belengi a területet - jegyzi meg az alapító, és hozzáteszi: - Miután rajtunk kívül senki nem jelentkezett a hirdetésre, az üzlet létrejött.

1993-ban reorganizációs hitellel megvásárolták a területet, amelyet az azt követő években európai színvonalú, 21. századi technológiával működő modern pincészetté fejlesztettek. 1995-ben már mint Hilltop Neszmély Rt. kezdtek intenzív szőlőtelepítési programba, és ennek eredményeképpen a vállalkozás ma már több mint 560 hektár saját tulajdonú szőlőültetvénnyel rendelkezik a Neszmélyi- és Szekszárdi-dombvidéken, illetve időközben Császáron is létrehozták jelentős szőlőfeldolgozó kapacitásukat. A kitartó munka gyümölcseként 2007-ben az eladott borok nyolcvan százaléka már a saját ültetvényeken szüretelt szőlőből készült.

A cég az angol vevők igényei alapján fejlesztette a pincészetet. Kizárólag ép, érett szőlőből készülő boraiknál a minőség és nem a mennyiség volt az elsődleges szempont. A tartályok és hordók alapos tisztítására nagyon nagy hangsúlyt fektettek annak ellenére, hogy a szakma számos képviselője szerint ez túlzás, ráadásul jelentősen megemeli a költségeket mind a technikai beruházások, mind a működtetés terén. Az angol piac elvárásának azonban maradéktalanul meg kellett felelni ahhoz, hogy a megrendelések folyamatosan érkezzenek.

- A nyugati piac nagy húzóerő volt, de jó bort csak drágán lehet készíteni. Szerencsére azon kevés kisvállalat közé tartoztunk, amelyek már a kilencvenes évek elején, amikor a hazai kis- és középvállalatok többsége alig jutott forráshoz, viszonylag könnyedén kaptunk bankhitelt. Sőt! Az évek előrehaladtával a pénzintézetek egyre bátrabban nyújtottak nekünk kölcsönöket, hiszen 1990-től évente ismétlődő, növekvő volumenű megrendeléseink voltak olyan neves áruházláncoktól, mint a Marks & Spencer, a Tesco vagy a Safeway - magyarázza az üzletasszony.

Szakértelem, szerencse és még valami

A cég beruházásai soha nem öncélú fejlesztések voltak, mindig a biztos háttér létrehozása érdekében történtek. Egyre modernebb borászatot és nagyobb szőlészetet hoztak létre.

Kihasználva az akkor szőlőtelepítésre járó negyvenszázalékos támogatást, összesen 560 hektáron telepítettek tőkéket. Ez ma is a legnagyobb egy kezelésben lévő hazai szőlészet.

De sem a minőségi munka, sem a vállalkozás kiváló menedzselése nem old meg mindent. Különösen nem az agrárágazatban, ahol számos, ember által nem befolyásolható tényező is közrejátszik az eredményben.

- 1993-ban csodálatos évünk volt, minden szőlőszem zamatosan mosolygott a tőkéken. A Safeway azonnal megvette az összes borunkat, és elmondták, hogy mit vennének a következő évben. Csakhogy 1994 hideg, esős év volt, és a szőlő, illetve a belőle készült bor nem érte el az előző évi minőséget. Decemberben a vevő közölte, egy litert sem vesz. Összeomlottunk, azt hittük, nincs tovább. Kétségbeesetten küldtük a mintákat a különböző angol áruházaknak, és végül a Tesco az eredeti megrendelésnél többre kötött szerződést. Így túléltük az évet. 1995 megint jó bort hozott, és a Safeway is visszatért vevőink közé. Szerencsénk volt.

A borászat szeszélyes üzletág, de Keresztury Éva szerint szakértelemmel azért kiszámíthatóvá lehet tenni. A ma már a fia által vezetett szőlészetben például a tőkéket úgy válogatták, hogy a talajhoz és az uralkodó időjárási viszonyokhoz leginkább illő fajtát telepítsék az adott helyre. Ettől lesz különösen zamatos a szőlő. Persze az, hogy egy év üzletileg sikert hoz-e, nem csak azon múlik, hogy Magyarországon mennyi eső esik.

- A piacot befolyásolja a francia, olasz, ausztrál, chilei szőlő minősége is, hiszen közvetlenül versenyzünk az összes bortermelő országgal. Muszáj figyelni a versenytársainkat, és az ottani esélyeket mérlegelni - milyen minőséget milyen áron tudnak produkálni -, amikor az adott év üzleti tervét készítjük - hangsúlyozza a borkereskedelemért felelős cégalapító.

Az igazán sikeres üzlethez azonban a szerencse és a szakértelem mellé még valami kell. És ez talán sokszor fontosabb, mint az előző két tényező. Nevezzük léleknek vagy személyiségnek; emberi értékek nélkül ugyanis nincs üzleti siker. A Hilltop Neszmély Borászati Zrt.-t, illetve jogelődjét 1990-től ugyanaz a négy ember vezeti. A cég mindnyájuk gyermeke, sőt ma már gyermekeik gyermeke is, hiszen a család időközben felnőtt fiai is szerepet kértek és kaptak a vállalkozásban. A menedzsment szeretete, odaadó lelkesedése, elhivatottsága pedig több mint száz állandó alkalmazott számára ad energiát.

- A cég attól működik, hogy nem nyesegetünk senkit. Hagyjuk szárnyalni a körülöttünk lévőket, hiszen csak így lehet folyamatosan megújulni, jobbat és jobbat kínálni - mondja Keresztury Éva, és hozzáteszi: - Az ember a hasonló jelleműeket vonzza maga köré. Biztos, hogy minden igazán sikeres vállalkozás mögött karizmatikus, pozitív személyiségek, állandó emberi értékek állnak. Az emberi oldal, a tisztesség ugyanis mindennél fontosabb.

A jövő útja a hazai piac meghódítása

A nemzetközi sikerek ellenére Magyarország csak tíz százalékkal részesedik a cég éves forgalmában. Pedig a család számára ez is fontos piac lenne, de - ahogyan Keresztury Éva fogalmaz - Magyarországon ma még mindig sokan nem tudják, hogy milyen a jó bor.

Pedig kísérletek bizonyítják, hogy a mértékletesen fogyasztott minőségi szőlőből megfelelően előállított ital számos betegség megelőzésében is szerepet játszik antioxidáns hatása révén: a jó bor felveszi a harcot a szervezetnek ártó szabad gyökökkel, míg a rossz bor a kéntartalma miatt fejfájást okoz.

Megjelent a Piac és Profit Magazin októberi számában.

Véleményvezér

Trump eladósítja Amerikát, de nem lesz olcsó

Trump eladósítja Amerikát, de nem lesz olcsó 

Az eladósodás rögös út, már sok ország megtapasztalhatta.
Magyar Péter szerint az ukrán kémsztori egy fideszes belső leszámolás kelléke

Magyar Péter szerint az ukrán kémsztori egy fideszes belső leszámolás kelléke 

Hirtelen felébredt a magyar kémelhárítás, legalábbis ha ukránokról van szó.
Orbán Viktor barátjára pórázt tesznek

Orbán Viktor barátjára pórázt tesznek 

Szegény patriótákat már Csehországban is üldözik.
A Harcosok Klubja regény szerzője ukrán származású, vállaltan meleg és LMBTQ szimpatizáns

A Harcosok Klubja regény szerzője ukrán származású, vállaltan meleg és LMBTQ szimpatizáns 

Nem olcsó mulatság az adófizetőknek a Harcosok Klubja.
Elsöprő többség támogatja Magyarország uniós tagságát

Elsöprő többség támogatja Magyarország uniós tagságát 

A putyinista Orbán Viktor hatalmas kisebbségben van az uniós tagság kérdését illetően.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo