Az a tény, hogy belátható időn belül az unió teljes jogú tagjává válik Magyarország, abszolút pozitív – állítja Békesi László -. Ehhez képest másodlagos, hogy milyen feltételekkel csatlakozunk. Ami a gazdasági dolgokat illeti, az álmoknál rosszabbak, a legrosszabb realitásoknál jobbak a feltételek. Az egyik, ami gyakran szóba kerül, hogy az új tagországok és köztük Magyarország az úgynevezett felzárkóztatási célú EU pénzalapokból és a stratégiai fejlesztési pénzalapokból milyen mértékben részesedik. Nos, én nem a források szűkösségét látom kritikusnak, azok nagyon tisztességesek, sokkal inkább a felkészültségünket tartom hiányosnak ahhoz, hogy valamennyi megnyíló erőforrást igénybe tudjunk venni. Ilyenek például a társfinanszírozási feltételek biztosítása, hiszen nem biztos hogy a magyar költségvetés ebben a kiélezett helyzetben valamennyi EU fejlesztési forráshoz hozzá tudja tenni a saját 50 százalékát. Az intézmények kiépítettsége, s hogy mást ne mondjak, a regionális fejlesztésekhez szükséges régióknak a kiépítése gyakorlatilag sehol nem tart. A legnagyobb bajt nyilván az agrárszférában látom, ahol nem az a fő kérdés – bár a politika ezt hangoztatja -, hogy nem lehet lemérni mennyi támogatást tudunk az EU agrártámogatási alapjából igénybe venni, hanem az, hogy a magyar agrárgazdaság versenyképessége nem tud olyan szintre emelkedni 2004. május 1-éig, hogy akár ennek a támogatásnak a többszöröse révén is versenyképes legyen az EU mezőgazdaságával. Szerencsére a gazdaság egésze szempontjából ennek ma már nincs nagy jelentősége. Durva amit mondok, de hát ez az igazság. Se a GDP létrehozásában, se a foglalkoztatásban betöltött szerepe a mezőgazdaságnak ma már nem meghatározó. Persze a vidéken élő és a mezőgazdasághoz kötődő több mint 2,5 millió embernek létkérdés, hogy sikerüljön valamit tenni az érdekükben.
Megszűnnek a maradék korlátok
Összességében azonban gyökeres változást az EU csatlakozástól nem várok. Az egyetlen terület, ahol rövid távon is látványos előrehaladásra lehet számítani, az a felgyorsuló infrastruktúra fejlesztés.
Már 2004-ben is előnyt fog jelenteni a csatlakozás a versenyképes magyar vállalkozásoknak, mivel megszűnnek azok a tulajdonképpen ma már minimális korlátok is, amelyek eddig az uniós piacot valamilyen protekcionista megfontolásból elzárták előlünk. Mindenek előtt a gépipar, a vegyipar egy része nyerhet, és azok a kis és középvállalkozások is, akik alkalmasak a kooperációban való részvételre, tehát beszállításra, szerviz nyújtására. Nyilván fölgyorsul a tőkeáramlásnak az ilyen kapacitásokat támogató része is. Ugyanakkor kiélezettebb lesz a verseny a kereskedelemben, ahol persze a multinacionális áruház láncok már itt vannak, és éppen elég nagy versenyt teremtenek a magyar kiskereskedelem számára. Ahol jelentős árkülönbségek vannak a magyar termelők terhére, ott a kinyíló piac nehéz helyzetbe hozza őket. A könnyűipar, a divatcikkek területe, az élelmiszeriparnak egy része ide tartozik. A többi területen azonban már az árszintekben sincsenek akkora különbségek, hogy ez mondjuk perdöntő lehet.
A következő kérdés gazdaságpolitikai szempontból mindenképpen az, hogy a harmonizációs összehangolási kötelezettségek komoly nemzetközi kontrollt jelentenek, és az EU sztenderdek betartása megakadályozza, hogy a magyar gazdaságpolitika óriási hibákat kövessen el, belpolitikai vagy pártpolitikai megfontolásokból. Erre nagy szükségünk van. EU viszonyok között ezt a gazdaságpolitikát, ami most van, nem lehetne megcsinálni. (Lásd a Piac és Profit 2003. januári számában Békesi Lászlóval a jegybanki és kormányzati gazdaságpolitikáról készült interjúnkat! – a szerk.)
Nem kell rohanni az euróövezetbe!
Az euróra való áttérés összefügg a monetáris politika szigorával. Ma egyetlen olyan szakmai érv van, mely ezt a mesterséges erőltetett antiinflációs célt alá tudja támasztani, az, hogy minél gyorsabban csatlakozzunk az euróövezethez. Annak ugyanis az a feltétele, hogy két éven keresztül tartósan teljesítsük az úgynevezett konvergencia kritériumokat, az inflációra, az államadósságra, illetve az államháztartás hiányára vonatkozóan. Ebben az esetben valóban rövid idő alatt kell 3 százalék alá vinni az inflációs rátát. Csakhogy semmi sem szól amellett, hogy a magyar gazdaság fejlettségétől függetlenül, mesterségesen gyorsan kellene az euróövezethez csatlakozni. Ennek ugyanis olyan nagy a növekedési és a szociális ára, ami súlyos munkanélküliséggel, szociális feszültségekkel járna együtt és a versenyképesség további romlását fokozná. Én azt gondolom, hogy akkor járna el bölcsen a kormány, ha nem azt hangsúlyozná, hogy az EU csatlakozás után minél gyorsabban akarunk csatlakozni a monetáris unióhoz is, hanem ha azt mondaná, hogy az EU csatlakozás után, amikor a gazdaság teljesítőképessége megengedi és a feltételek természetes módon megértek, akkor fogunk majd csatlakozni az EMU-hoz. Hagyni kell, hogy a gazdaság feltételei beérjenek ugyanúgy, mint amikor áttértünk a forint teljes konvertibilitására.
Békesi László Magyarország európai uniós csatlakozásáról
Hogyan értékeli az EU csatlakozásunkat előkészítő és most lezárult tárgyalássorozatot? Mire számíthat Magyarország a csatlakozás után? Mikor fogja felváltani a forintot az euró, és milyen hatással lesz a hazai vállalkozásokra? – egyebek között ezekre a kérdésekre válaszolt a Piac és Profit on-line újságnak Békesi László, aki kétszer volt pénzügyminiszter, és ma külföldi egyetemeken oktat.
Véleményvezér
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?
Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala
A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.