A kérdés több mint jogos: a javuló európai konjunktúra mellett milyen üzleti felfutás várható? És az is több mint időszerű, hogy kedvező konjunktúrális helyzetben megindul-e a befektetés? Akar László, a GKI Gazdaságkutató Rt. vezérigazgatója remélte a válaszokat kérdéseire. Ő maga részben meg is felelt az utóbbira, mivel akkor, amikor kisebb profit keletkezik, s a belső megtérülést nem tartják megfelelőnek a multinacionális cégek, akkor megvizsgálják, oda invesztáljanak-e továbbra is, ahová megelőzőleg tették. A vezérigazgató a cége által rendezett, szervezett Befektetés és versenyképesség című november 18-i konferencián a tényleges válaszokat a felkért előadóktól várta.
A legoptimistább feleletet – tekintve hivatalára – a pénzügyminisztériumi politikai államtitkár adta, Veres János ugyanis főleg a 2004-es költségvetés apropóján pozitív változások sorát vélelmezi. A kormányzatnak azt kellett eldöntenie, hogy drasztikus fordulatot idézzen elő intézkedéseivel, vagy türelmesebb, több kifutást hagyó átmenettel járó programot kövessen. Az elmúlt időszakban előre belátható negatív hatású lépésre vállalkozott a hatalomra került kabinet, arra, hogy a közszférában lehetővé tette a jelentékeny mértékű béremelést. De a többi már valós kiigazító lépésnek számít, így a hiány idei 2 százalékos csökkentése, melynek folytatása már trendet is jelent. A Parlamentben az ellenzék sem kérdőjelezi meg a jövő évre tervezett 3,8 százalékos hiányt. Ahhoz nem fér kétség, hogy 2004-ben és 2005-ben a jóléti intézkedések a korábbi módon nem folytathatók, ugyanakkor alaptalanok azok a vádak, hogy a kiadások kevésbé fordítódnak beruházásokra. Tény, hogy 2004-ben 47 százalékkal többet szán a kormányzat a közlekedés fejlesztésére, az ilyetén beruházások gazdasági potenciája pedig jobban kihasználhatóvá válik. A pénzügyi tárca politikai államtitkára 236,5 milliárd forintos uniós támogatással számol 2004-re, ehhez az összeghez 72 milliárdnyi hazai társfinanszírozás párosul, e két szám reális felhasználhatóságát az elégséges ötlet és pályázat jelenti. Az államháztartás reformprogramjai tekintetében azonban már korántsem ennyire optimista a fiskális minisztérium, ugyanis az önkormányzatok modernizációjánál is kétharmados törvényekre van szükség: az ellenzék vélhető elutasító magatartása sokba kerülhet az országnak. A társasági adó 16 százalékra való csökkentését nem követi jövőre az érdekvédelmi szervezetek javasolta helyi iparűzési adó érdemi mérséklése. Azt azonban leszögezte az államtitkár, hogy 2004-ben maradnak továbbra is magasak ezen közterhek, a későbbi esztendőkben már itt is számolni lehet a csökkentéssel.
A hazai és a nemzetközi tőkepiac végre kezd magára találni, részben a javuló, főleg amerikai konjunktúrális viszonyok, részben – idehaza – a tőzsdebarát szabályozás miatt. Hardy Ilona, a Befektető-védelmi Alap elnöke mindazonáltal ahhoz nem fűz reményeket, hogy a korábban kontinens-szerte hőn óhajtott tőzsdei integráció végbemehet. Nem ilyen irányt vettek az európai börzék, a londoni és a frankfurti frigyre lépése éppen úgy kudarcba fulladt, mint a bécsi regionális kereskedelmi központ három évvel ezelőtti elindítása. A párizsi egységes részvénypiac – mely Hollandiát, Belgiumot is magába foglalja – sajátossága az, hogy a nemzeti tőzsdéket az érintett országok meghagyták. Hardy Ilona vélelmezése szerint ennek lehet üzenet értéke. A honi cégek közül a legnagyobbak sem olyan méretűek, hogy a külföldi piacokon érdemlegesebb kereskedés lenne a részvényeikkel, a kisebb társaságoknak pedig változatlanul a hazai tőkepiac jelenti a valós mozgásteret. A Budapest Értéktőzsde első vezetője szerint uniós tagságunk azzal is jár majd, hogy a nemzetközi piac addig is, de főleg a belépést követően a magyar, a lengyel, a cseh részvények előszeretettel keresi, lévén azok alulértékeltek, s komoly árfolyamnyereséget kínálnak. A likviditásbővüléssel szintén kalkulálni lehet a jövőben, csakúgy, mint a nemzetközi részvények magyarországi forgalmának megugrásával. A magyar papírok külföldi kereskedése azért nem lesz kiugróan több, mert már napjainkban is komoly mértékben él ezzel a lehetőséggel a piac.
Az állampapírok esetében az utóbbi években a hozamcsökkenés alig következett be, nota bene: az infláció mérséklődése valós tendencia volt. Ez a nem túl természetes folyamat nem kedvez a növekedésnek, illetve arról tanúskodik, hogy a stabilizációs politikában komoly gondok tapasztalhatók. Neményi Judit, a Pénzügykutató Rt. főmunkatársa utalt is rá előadásában, a hitelesség-vesztésre az ellentmondó nyilatkozatok miatt reagált kedvezőtlenül a piac; előbb a felértékelés okozott zavart, majd elindult, s majdnem bekövetkezett önbeteljesítő leértékelési támadás. A szakértő azt is leszögezte azonban, hogy nem a gazdaság adottságai miatt magas a kamatprémium, hanem a gazdaságpolitika összehangolatlansága miatt, s arra vezethető vissza az egyensúlytalanság. A legutóbbi időkben tapasztalni, hogy a legtöbb EU-s csatlakozó ország növekvő államháztartási deficittel számol, nálunk azonban kezd hitelessé válni a csökkentési politika. Az eddig csökkenő magyar infláció jelenlegi mértéke már nem tűnik ki a környezetből, míg egyik-másik 0 inflációs országnak messze nincs kevesebb problémája, mint nekünk. Neményi Judit jelezte, hogy a folyó fizetési mérleg hiánya szerinte várható volt, de nem annak növekedése a kockázat, mivel nem is tapasztalni árfolyamfeszültséget, hanem a finanszírozási oldal megoldatlansága.
A Pénzügykutató főmunkatársa a legutóbbi két hét befektetői magatartására célozva elmondta, hogy bár elvárják a magas állampapír hozamot, a jelen helyzetet magas kockázatúnak ítélik meg. A magas kamat a nyáron kríziskezelő eszközként szerepelhetett, de most már a bizonytalanság „honoráriuma”. A befektetők az MNB és a kormányzat összehangolt politikáját készek lennének elhinni, de ezt azzal együtt tartják kívánatosnak, hogy alacsonyabb a kamat is.
Befektetés és versenyképesség
Élénkülő tőkepiacra, de hosszabb távon is nemzetiként megmaradó értéktőzsdére lehet számítani. Ma már számolni lehet a javuló, főleg amerikai konjunktúrális viszonyokkal, s immáron tőzsdebarát magyarországi szabályozással. A GKI Gazdaságkutató Rt. konferenciáján nem pusztán szakértői jóslatok hangzottak el, a pénzügyi tárca államtitkára például a jövőre már csak 3,8 százalékos hiányról számolt be. A befektetők az MNB és a kormányzat összehangolt politikáját készek lennének elhinni, de ezt azzal együtt tartják kívánatosnak, hogy alacsonyabb a kamat is.
Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?
Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!
2025. június 11. 15:30
Véleményvezér

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje
Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is
Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.

Ez már tényleg ciki, iskolakapu felújításra gyűjtenek adományokat az egyik vidéki nagyvárosban
Ha van már iskola, kapu is kellene.