Bankadótól a gázárig

Új megállapításokat nem tett az IMF-delegáció, az időközben nyilvánossá vált kormányzati csomag pedig részben lefedi, részben meghaladja a valautaalapos ajánlásokat.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Budapestnek, a Pénzügyminsztériumnak volt a vendége a Nemzetközi Valutaalap államháztartási ügyekben járatos küldöttsége. Meg is tudta a közvélemény, az IMF szerint az idén a GDP 10 százalékára - uniós számítás szerint, a nyugdíjreform miatti korrekcióval számolva 8,5 százalékára - rúghat a büdzsé hiánya, ha az állami és magánszféra társulásából származó hatásokat is figyelembe vesszük, akkor a 11 százalékára. A Nemzetközi Valutaalap indítványokkal is előállt. Így azzal, hogy széles körű ingatlanadót vezessünk be, a személyijövedelemadó-rendszer terjedjen ki a nyugdíjakra, s a kamatadó vonatkozzon az értékpapírból származó jövedelmekre is. Kicsit okafogyottá is váltak az IMF-es felvetések, hiszen egy-két nappal később, szombaton a kormányfő teljes részletességgel ismertette a nyilvánossággal is az idén 350 milliárdos eredményű kiadáscsökkentő és bevételnövelő intézkedéscsomagot.

A valutaalapos vendégek budapesti bejelentéseinek voltaképpen nem volt túl sok értelme tehát, hacsak az nem, hogy a kormányt folyamatosan támadó ellenzék most rendhagyó választ kapott. Ugyanis nyilvánvalóvá vált, hogy még Washingtonból is pontosan nyomon lehetett követni a magyar makrogazdaság egyensúlyi helyzetét, nem titkolták - mert nem is lehetett - az államháztartásra vonatkozó adatokat. Amit viszont sem az elmúlt hónapokban, sem az IMF-es delegációval való találkozót követően, sem a kormányfői csomag ismertetésekor nem lehetett tetten érni, az a PPP-s konstrukcióhoz való viszonyunkra vonatkozik. Évek óta tudható, hogy nem pártolják sem Brüsszelben, sem az IMF központjában az állami és magánszféra társulását, s ha Angliában nem alkalmaznák különös előszeretettel ezt a finanszírozási formát, akkor nekünk sem lenne esélyünk az elterjesztésére. Sokfelé ugyanis az állami kötelezettségekkel való manipulációnak, egyfajta önbecsapásnak tekintik a PPP-t. A hazai büdzsé helyzetének ismeretében azonban érthető, hogy a pénzügyi kormányzat számára továbbra is fontos ez az "instrumentum". Így nem is kaptunk válaszokat a PM-hez intézett kérdésünkre, arra, hogyan értelmezik a valutaalapos igényt: vezesse vissza a kormány a PPP-t a költségvetésbe. 

Az állami és magánszféra társulásának ügyletére - legalább is nyilvánosan - nem válaszolt a kormányzat, de azt például kapásból elutasította, hogy töröljük el az árfolyamsáv intézményét. Vagy: a szombati kormányfői bejelentések óta hivatalosan is tudjuk, hogy eleve másként, jóval szerényebb módon sarcolja meg a nyugdíjasokat a kormányzat, mint ahogyan azt a valutaalapos tanácsadók indítványozták. "Csak" annyi történik, hogy a nyugdíj fölött szerzett jövedelem után kell majd adót fizetnie a munkát vállaló időseknek. Azzal azonban nem akarja a bevételi oldalt gyarapítani a kormányzat, hogy magát a nyugdíjat is megsarcolja. Nem számol a nyugdíjkorhatár - IMF-javallott - emelésével, s a korkedvezményes nyugdíjformák kiiktatásával sem.

Hónapok óta - vagyis jóval előbb, mint ahogyan sor került a választásokra - rebesgetik, az egyensúlyjavítás a bevételek növelésével, azon belül is a 15 százalékos áfa 20-ra emelésével és még több más hasonló intézkedéssel érhető csak el. Így a múlt heti IMF-tanácsok idevágó részei legfeljebb megerősítették a kormányzatot a már egyébként is megfogalmazott, bár akkor még hivatalosan be nem jelentett döntései megalapozottságában. Az ingatlanadót - Gyurcsány Ferenc minapi bejelentése szerint - egyelőre barátságosabb módon gondolja bevezetni a magyar kormány, mint ahogyan azt ajánlotta a nemzetközi pénzügyi szervezet. Nem lesz ugyanis egyetemleges, mivel megneveznek valamilyen értékhatárt, s csak az azt meghaladó lakások, üdülők tulajdonosai számíthatnak fizetési kötelezettségre. A Nemzetközi Valutaalap nem azonos az EU-val, talán ezért is lehetett, hogy ezúttal az eva nem szúrt szemet úgy, mint ahogyan az Brüsszelben szinte már megszokott. Ehhez képest Budapest szinte uniósította ezt az adóztatást, már ami a mértékét illeti. Amióta létezik Magyarországon az eva intézménye, azóta dicsérik meg évről-évre az ebbe a körbe tartozókat, mennyire jó adófizetők, hiszen mindannyiszor a vártnál több bevételhez juttatták a büdzsét. Nos, a kormányzat most ezt a jó fizető csoportot, 110 ezer vállalkozót - talán mert a legláthatóbbak - sarcolja meg a legnagyobb arányú emeléssel, ugyanis a 15 százalékról nem 20-ra, mint azt várták, hanem 25-re emeli e kör közterhét. A társasági és osztalék adó így már alig tartalmaz előnyt az evások számára.

Az idénre a 350 milliárdot kitevő kiadáscsökkentés és bevételnövelés révén teljesülhet a 8 százalékos eredményszemléletű hiánycél. Nagyon úgy festett, hogy a közhangulat "befogadta" a megszorítások kényszerét a választások során és azt követően is, s amennyiben az IMF célja a Budapestre küldött delegációval az volt, hogy rásegít a kormánynak, akkor szinte nem is volt szükség a szervezetre, mint hivatkozási alapra. Igaz, a feketelevest nem is a mostani bejelentések jelentik, hanem a jövő éviek, hiszen 2007-ben nagyobb elánnal folytatódik az államháztartás konszolidációja, mint az idén. Most fogjuk megtanulni az elvárt adó intézményét például. Ez úgy keletkezik, hogy a társaság árbevételének 2 százalékára vetítik a társasági adó 16 százalékát. A vállalkozások "létadóját" vonja maga után tehát az a magatartás, amelynek lényege, hogy a cégek "elköltségelt" teljes árbevételükkel eddig kikerülték a közterheket. Az IMF - és Brüsszel - erről a tervről, az elvárt adóról bizonyára nemigen értesülhetett. Meglehet, ez a sarc legalább annyira egyedi lesz, mint amennyire annak számít az eva Európában. A szolidaritási adó - kivált a vállalkozások esetében - ugyancsak meglepheti az IMF-et is, az EU-t is. Csakúgy, mint a kormányfő azon szombati bejelentése, üzenet is, melyet a laikus úgy fordít le, hogy folytatódik, azaz nem fejeződik be az eredetileg két éves időtartamra érvényesített bankadó. Ezúttal a hitelintézeteknél keletkező többletjövedelem megsarcolási szándékának magyarázata az, hogy speciális a piaci helyzetük, a tevékenységük egy részénél az állami részvétel is forgalomnövelő tényező, s így nem a hatékony gazdálkodás gyümölcsét szakíthatják le. Jön tehát az a jogszabály, mely vélhetően tartósítja, továbbgörgeti az idén lejáró kétéves bankadót.

Augusztus 1-től - jelentette be a kormányfő - a gáz árát 30 százalékkal növelik meg átlagosan, s változatlanul alkalmazzák a fogyasztott mennyiséghez - a 3 ezer köbméterhez - illeszkedő viszonylag kevesebb, illetve viszonylag több ellenértéket. Végül is az eddig alkalmazott támogatási szisztémát, az ártorzítást kezdik el megszüntetni. A hétvégi bejelentések azt azonban nem tisztázták, hogy a 15 százalékosról 20 százalékosra emelkedő áfa hogyan szerepel a gázár augusztusi emelésében. De vélhetően ez a módosítás további tétel lehet a fogyasztók számára.

Véleményvezér

Magyartól rettegnek az oroszok

Magyartól rettegnek az oroszok 

A magyar név megint szép lesz, legalábbis Ukrajnában már az.
Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo