A szezon előtt kitűzött célokat sikerült elérni, így összességében jó idény volt - összegezte az idei évadot Koncz Tamás, a balatonföldvári Hotel Del Porto Üdülő Szálloda vezetője a Piac és Profitnak. Elmondta, hogy folytatódott a tavalyi folyamat, miszerint egyre kevesebb külföldi és egyre több magyar van a vendégek között. (Egy nemrég készült felmérés szerint lassan, de kezdenek visszatérni a külföldiek) A szállodavezető szerint amíg tavaly fele-fele arányban érkeztek hazaiak és külhoniak, addig idén a látogatók nyolcvan százalék már belföldi volt.
Az, hogy egyre több a magyar látogató igen pozitív előrelépés, mivel ez jobban serkenti a fejlesztéseket - ezt már Rosta Sándor, a Balatoni Regionális Idegenforgalmi Bizottság elnöke közölte lapunkkal. Szerinte a hazaiak térhódítása már csak azért is kedvező, mert általa a befektetők, illetve kereskedők sokkal jobban odafigyelnek a térségre. Véleménye szerint ez a fordulat annak is köszönhető, hogy a közelmúltban végrehajtott fejlesztések kezdik meghozni a hatásukat, így egyre javulnak a szolgáltatások, amit honoráltak a magyarok.
A magyarok jobban viselkednek
Ennek vannak jó és rossz oldalai is: a jobbik fele, hogy a magyarok jobban viselkednek, kevesebb gond van velük, a rossz viszont, hogy általában csak kevesebb időre érkeznek, így viszont több költséget okoznak - magyarázta Koncz Tamás. Ez annak köszönhető, hogy rövidült az ott tartózkodás időtartama, így a korábbi egy hétről sokan öt napra, vagy csak egy hétvégére érkeznek.
Ennek hátránya, hogy például gyakrabban kell cserélni az ágyhuzatokat, ami több mosópor felhasználást jelent, de a gyakoribb használat miatt az anyagok is jobban kopnak, így azokat korábban kell kicserélni. A többletmunkához persze többletmunkaerő is kell, így ez is plusz költséget jelentett a balatonföldvári hotelnak. Ez annak köszönhető, hogy "aki legalább egy hétig marad, az valamennyire magáénak érzi a szobát ahol lakik, így jobban odafigyel annak megőrzésére is, mint az aki csak két éjszakát tölt a hotelben" - közölte a szállodavezető.
#page#
Kevesebb adó kellene"A gondot az okozza, hogy túl sok adó terheli a vendéglátó helységeket, így például az idén bevezetett tv adó, melynek értelmében minden egység után havi háromszáz forintot kell fizetni" - emelte ki Koncz Tamás. Szerinte sok adónemet egyszerűen meg kellene szüntetni, amivel jelentősen segíthetnének a helyi vállalkozóknak. Példaként említette az iparűzési adót, hiszen szerinte "inkább támogatni kéne a vállalkozókat és nem pénz venni el tőlük".
Ugyancsak az adózási problémákra hívta fel a figyelmet Tavaszi Zsolt, az alsóörsi Laroba Hotel vezetője. Szerinte a környező országokban sokkal jobb helyzetben vannak a kollégáik, mivel ott kevesebb adót kell fizetni, így nekik ezáltal több lehetőségük van a fejlődésre, ami a külföldi vendégek idecsábítása szempontjából nélkülözhetetlen. Nemcsak az adózással van gond a Balatonon, hiszen az Apeh az ellenőrzések során rengetek feketemunkást talált, illetve ugyancsak gond, hogy a szolgáltatók fele továbbra sem teljesíti számlázási kötelezettségét.
A hazaiak csalogatásának viszont egyik legjobb módja, ha elfogadja a szálloda az üdülési csekket, ugyanis mindkét hotelnél igen nagy arányt képviselnek az ezzel fizetők: a Hotel Del Portonál a hazai vendégek egyharmada, míg alsóörsi társánál a látogatók fele fizetett így.