Kérdéssel válaszolt a Piac&Profit kérdésére Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter a Budapesti Értéktőzsdén azt követően, hogy április 13-án reggel jelképes csöngetéssel elindította az aznapi kereskedést. Azt tudakoltuk tőle, hogy mikor lesz annyira transzparens egy magyar útépítő cég, hogy a tőzsdére mehessen? Csillag István erre reagált a kérdéssel: van-e Európában olyan útépítő vállalkozás, amelyik már ott van saját nemzeti börzéjén? Felelt is: ő összesen egy állami vállalatról tud csupán. És meg is toldotta: lakásépítő társaságról sem igazán hallani a kontinensen, amelyiknek papírjait a tőzsdén jegyeznék…
A miniszter szerint abban nincs semmi különös, hogy az észak-déli autópálya építésének európai uniós finanszírozása nem oldódik meg egyik percről a másikra. A kiegyensúlyozott kompromisszum rendszerint nehezen jön létre, s a konkrét beruházás esetében sem könnyen ismerik fel érdekeltségüket az érintettek. Csillag István Szlovákiára utalt, miszerint a Gdanszktól induló sztrádát Zsolna és Pozsony között azért vezették volna, mert a közlekedési infrastruktúrát „odaígérték” a náluk beruházó egyik koreai autógyárnak. A miniszter azt is megfogalmazta, hogy Gurmai Zita EU-s megfigyelő státuszú képviselőnek elég nehéz volt „eltérítenie” az autópálya nagyprojektet finanszírozni kész uniós döntéshozó fórumokat. Emellett maga az EU sem könnyen jut könnyen ilyen nagy horderejű ügyleteknél egyről a kettőre, 1994-ben a tizenötök 17 kiemelten támogatott projektről döntött, melyek közül 2004-ig mindössze kettő fejeződött be.
A jelképes csengetésre felkért miniszter – az aktus után – személyes tőzsdei kapcsolatokról emlékezett meg: Matolcsy Györggyel és Draskovics Tiborral – volt és jelenlegi miniszterekkel – együtt vezették azt a több mint másfél évtizeddel ezelőtti titkárságot, amelyet egyebek között a tőzsde jogelődje megszervezéséért alakítottak meg. Az akkori „értékpapírosítást” az állami cégek a fejlesztési alapjaikból finanszírozták. Ennél is személyesebb visszaemlékezéssel is élt a gazdasági tárca vezetője, miszerint tőkepiaci tanítója volt abban az időben Bozzai Rita, a felesége, aki megírta az első magyar nyelvű tőzsdei kereskedési szakkönyvet. Az igazi forró hangulatú napokra is szívesen emlékszik vissza Csillag István, 1990 októberében, a taxis blokád kellős közepén a brókercégek, bankok előtt aludtak éjjel az emberek, hogy a hivatalok nyitásakor Fotex részvényeket jegyezhessenek. „A bizalom alapja a sűrűn ellenőrzés, a nyilvánosság” – idézte Eötvös Károlyt a miniszter, hogy utalhasson immáron napjaink tőzsdéjére, illetve arra, hogy a nemzetközi keretek közötti liberális politikát folytató kormányzat fő törekvése a bizalom helyreállítása.
A sűrű ellenőrzés, az átláthatóság a jelen követelménye, s ezt egyáltalán nem könnyű teljesíteni a kádári hagyományú országban. A cégek – hivatkozott rá Csillag István – nem szeretik mindennapi gazdagodásuk eseményeit kiteregetni. Legalább ennyire fontos, hogy a költségvetési szigor keretei között legyenek szabadon megtakarítható jövedelmek, illetve ugyancsak ezért folytatódjon a kormányzati adócsökkentés programja. Ugyanezt a gondolatot folytatta házigazdai minőségében Jaksity György, a Budapesti Értéktőzsde elnöke, jelezve, hogy az állam közvetlen befolyást gyakorolhat a tőzsdére, amennyiben megfelelő adózási és elosztási rendszert alakít ki és működtet. A transzparencia pedig felértékeli a tőzsdén jegyzett, illetve a tőzsdére készülő cégeket.
Az út-, illetve lakásépítők nincsenek a tőzsdén
Az észak-déli autópálya építésének EU-s finanszírozása nem oldódik meg egyik percről a másikra. A kiegyensúlyozott kompromisszum nehezen jön létre, s a konkrét beruházás esetében sem könnyen ismerik fel érdekeltségüket az érintettek. A Gdanszktól induló sztrádát a szlovákok Zsolna és Pozsony között azért vezették volna, mert a közlekedési infrastruktúrát „odaígérték” a náluk beruházó egyik koreai autógyárnak. Csillag István miniszter e megjegyzése mellett annak is hangot adott, hogy Európában egyetlen útépítő céget jegyeznek tőzsdén.
Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?
Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!
2025. június 11. 15:30
Véleményvezér

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje
Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is
Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.

Ez már tényleg ciki, iskolakapu felújításra gyűjtenek adományokat az egyik vidéki nagyvárosban
Ha van már iskola, kapu is kellene.