Az uniós adó- és vámjogszabályok átvétele

Az uniós adó- és vámjogszabályok átvétele – az egységes piac áfa-szabályai kivételével – nem hoz gyökeres változást, a csatlakozással életbe lépő új rendszer azonban a mainál jóval összetettebb lesz - hangzott el a KPMG ügyfél-konferenciáján, ahol a cég adótanácsadói az uniós csatlakozás adójogi hátteréről és a hazai cégekre váró legfontosabb feladatokról tájékoztatták az ügyfeleket.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

A nagyobb adminisztráció költségnövekedést jelent majd, ugyanakkor számos új, kedvező kereskedelmi konstrukció alkalmazható, így megfelelő adótervezéssel megtakarítás, jobb likviditás és kamatnyereség érhető el.
A KPMG tapasztalatai szerint a régióban mindössze a társaságok fele kezdte meg a felkészülést a csatlakozásra. Bár a hazai adójogi szabályozás már átvette az uniós normák jelentős részét, a magyarországi cégek többsége keveset tud a rá vonatkozó változásokról és a rá váró feladatokról. A rég
ióban a magyarországi társaságok érzik leginkább úgy, hogy kevés információval rendelkeznek az uniós szabályozásokról, illetve jellemző az is, hogy a meglévő információkat sem használják fel.
Az egységes piaccal harmonizálni kell egyebek mellett a jövedé
ki adókat és az áfa-rendszert, megszűnnek a vámtarifa-különbségek, és egységes vámkódex lép hatályba.
Komoly terhet jelent majd az uniós áfa-szabályok alkalmazása: bár a magyar áfa-rendszer elveiben és módszereiben már ma is követi az uniós normákat, számos részszabály és értelmezés eltér az unióétól. Az egységes piaci jogszabályokat várhatóan csak ez év végén hozza meg a parlament, így a cégeknek igen rövid idő alatt kell alkalmazniuk a joganyagot: csak néhány hónapjuk lesz az új szabályrendszer megismerésére, a szükséges informatikai és adminisztrációs átállásra, az új statisztikai (Infrastat) és jelentésszolgálati rendszerek alkalmazására.
Kedvezményt jelent majd a jövedelmi adók terén a 2003-as hazai adójogszabályokban már megjelenő – és a csatlakozással hatályba lépő – két uniós irányelv alkalmazása. A tagállamokban lévő anya- és leányvállalatok közti egységes adózási rendszerben például a fizetett osztalék után a jövőben nem kell forrásadót fizetni, míg a kapott osztalék estében mentesség, illetve adóbeszámítás alkalmazható. A tranzakciókra (egyesülés, szétválás, eszközátruházás, részesedéscsere) vonatkozó direktíva lehetőséget ad a tőkenyereség adózásának halasztására (időben, illetve az átruházott társaságra); ez egyébként már most érvényes a magyar cégekre, az uniós vállalatokra pedig a csatlakozással egyidőben válik hatályossá.
Jelentős változásokat hoz a csatlakozás a kereskedelmi kapcsolatrendszerünkben: a csatlakozással érvényüket vesztik a jelenlegi szabadkereskedelmi egyezmények, e veszteségre némi gyógyír, hogy új, unión kívüli szabadkereskedelmi partnereket kapunk (pl. Svájc, Izrael, Mexikó, Dél-Afrika). A magyar termékek védelme mindenesetre kisebb lesz, és nagyobb versenyre kell számítani, különösen az Egyesült Államok piacán, ahol a magyar termékeknek ugyanolyan feltételek mellett kell majd versenyezniük például a német vagy francia árukkal.
Át kell alakulnia a jelenlegi mintegy 140 vámszabad területi társaságnak is. Ők több új vámeljárási struktúra közül is választhatnak: legelőnyösebbnek az úgynevezett aktív feldolgozás, vagy a vámfelügyelet melletti feldolgozás tűnik számukra. A vámraktározás szabályozása összetettebb, ugyanakkor liberálisabb lesz, és csökken a vám-jogfeladás lehetősége a csatlakozás után.
A vámok terén az uniós vámkódex, a vámraktárok, vagy a Kötelező Tarifális Információk már ma is általában használatosak. Ezek teljes körű átvételével, pontos ismeretével és a kockázatok elemzésével a cégek pontos vámstratégiát dolgozhatnak ki, és ezáltal minimalizálhatják vámterheiket.
Keveset tudnak a hazai cégek az EU gazdaságjogi gyakorlatáról is. Bár az Unió kötelező érvényű irányelveket fogalmaz meg, a tagállamoknak maguk dönthetik el, milyen formában és módszerrel építik be ezeket saját jogrendjükbe. Mindez várhatóan értelmezési sokszínűséghez vezet, azaz a cégeknek tudniuk kell, ha egy új uniós norma egyértelmű nálunk, még nem feltétlenül ugyanúgy értelmezik azt egy másik uniós tagállamban. Az esetleges vitás ügyek rendezésében kiemelt szerepet kapnak majd az Európai Bíróság döntései is – a precedensjog alapján tehát az EB hatályos döntései lesznek irányadóak, és azokat át is kell vezetnünk a hazai jogrendbe.
Kapcsolódó terület a cégek beszámoló készítésében a számviteli normák alkalmazása. Az Európai Unióban általános tendencia, hogy az országok egyre több standardot vesznek át a Nemzetközi Pénzügyi Beszámolói Standardok (IFRS, korábban IAS) közül. Az uniós országok tőzsdéin jegyzett cégeknek 2005-től kötelező lesz az IFRS szerint készíteniük konszolidált pénzügyi beszámolóikat. Ez több hazai céget is érint: ráadásul ahhoz, hogy 2005-re e szerint legyen kész pénzügyi beszámolójuk, már legkésőbb 2003. december végére el kell készíteniük az első IFRS szerinti mérleget – hangsúlyozták a KPMG tanácsadói.

Scheibelhoffer Miklós

Véleményvezér

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba

Ömlik az uniós pénz Lengyelországba 

Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.
Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban

Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban 

Megjelent a World Justice Project 2024-es jogállamiság rangsora.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo