Számos iparágban érdemesebb az új EU-tagállamokban gyártani, mint Kínában - mutat rá az Economist Intelligence Unit (EIU). A londoni székhelyű kutatóintézet a bővítésnek az európai üzleti életre gyakorolt hatásáról tette közzé legfrissebb jelentését - amelyből a Világgazdaság idézett. A jelentés egyik fő megállapítása, hogy a sokat hangoztatott aggodalommal ellentétben aligha esik vissza drámai mértékben a kontinens ipari termelése.
Közép-Európában ugyan a fizikai munkások átlagbére nagyjából háromszorosan meghaladja a kínai szintet, ugyanakkor a munkaerő minőségét figyelembe véve alig van különbség - véli a jelentés egyik szerzője, Kevin Waddell, a Boston Consulting Group varsói elemzője. A mérnökök bére pedig szinte teljesen azonos az új EU-tagországokban és Kínában; nem csoda, hogy például az amerikai NABI buszgyár Magyarországon tervezteti járműveit.
A szállítás költsége és időigénye miatt számos nagy volumenű termék esetében kifejezetten olcsóbb a tízekben gyártani. Kevin Waddell számítása szerint a nyugat-európai piacra szánt bútorok, acéltermékek, televíziók, gépkocsik vagy éppen autógumik esetében a térség 5-10 százalékos költségelőnyt élvez a távol-keleti vetélytársakkal szemben.