Hangulatmenedzsment a stresszes helyzetekben
Az EQ számos képesség és kompetencia együttese, melyek mehatározzák a viselkedést, személyes stílust, kisugárzást, derül ki a Zerorisk Hr. Inc összefoglaló tanulmányából. Igen fontos szerepet játszik ez a fajta intelligencia a munkahelyen, mivel a kommunikációs szituációban való viselkedés, az emberekkel való bánásmód terén döntő. Az érzelmi intelligencia legközelebb az empátia képességéhez áll, tehát ahhoz, mennyire ismerjük fel mások érzelmeit, hogyan tudjuk felmérni gondolkodásukat, viselkedésüket. Látjuk-e a környezetünkben megjelenő emberek hangulati zavarait, és képesek vagyunk-e magunk és mások "hangulatmenedzsmentjére".
Az érzelmi menedzsment - "mood management"- és a hangulat, viselkedés kontrollálása alapvető fontosságú a stresszes, bonyolult szituációkban. Az EQ segít abban, hogy kifejezzük például elismerésünket mások felé, és ezáltal megalapozza a hatékony kommunikációt. Míg az IQ az egyéni feladatmegoldásban segít, addig a munkatársak EQ-ja a köztük levő kapcsolatok fejlettségében játszik meghatározó szerepet.
Az EQ döntő a motiváció terén
A magas Emotional Intelligence Quotient-sel rendelkező emberek saját érzéseiket is jobban tudják kezelni, így a saját céljaik elérésében, az önmotiválás terén is jobbnak bizonyulnak. Az érzelmi intelligencia nemcsak egy elméleti jellegű fogalom, valós példákkal is bizonyították már fontosságát. Egy empirikus vizsgálat szerint az alacsony EQ-val rendelkező sales teamek 18 százalékkal rosszabb hatékonysággal végezte munkáját, mint azok az értékesítői csapatok, ahol jobb eredményeket mértek ezen a téren.
Mások motiválása rendkívül fontos képesség a munka világában. A vezetői szerepkörben elengedhetetlen, hogy valaki ismerje és befolyásolni tudja a többiek gondolkodását.
Az EQ és IQ tesztek különböznek a lényegesen összetettebb személyiségtesztektől. Az egyes pozíciókba az ideális személyt legjobban egy teljes körű, úgynevezett 360 fokos személyiségteszttel lehet kiválasztani, mely csaknem tökéletesen bejósolja, mennyire válik be az illető.
Egy sales állásra jelentkezőnél a kívánatos személyiségkép például: vidám, szociábilis, energikus és extrovertált. Egy informatikusnál vagy egy kutatónál ezek a vonások egyáltalán nem szükségesek. A "jó személyiség" mindig viszonylagos. Persze vannak tulajdonságok, melyek minden pozícióban jól jönnek: ilyen például az, ha valaki átlátja a bonyolult helyzeteket is, és könnyen megtalálja az összefüggéseket. De mindenhol, ahol emberek dolgoznak együtt, elkel egy kis humorérzék is.