Az Orbán-kormány több mint egy évtizede meghirdetett keleti nyitásának nyoma sem látszik a magyar exportban

A kormányzat gazdasági stratégiájának és kommunikációjának lassan 15 éve fontos eleme a keleti nyitás, aminek két fő célja van: a magyar vállalatok térhódításának támogatása keleti országok gyorsan növekvő piacain, valamint a külföldi közvetlentőke-befektetések (FDI) Magyarországra „vonzása”. Ezen terveket a termék – és szolgáltatásexport változásán, valamint a közvetlentőke-befektetések állományán keresztül érdemes vizsgálni.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

2010-től kezdődően az Európai Unió súlya a termékexporton belül 77 százalékról 81 százalékra nőtt, amihez, ha hozzáadjuk az észak-amerikai (Egyesült Államok, Kanada, Mexikó) 3 százalék alatti részarány majdnem 5 százalékosra történő emelkedését, akkor láthatjuk, hogy a termékexport esetében egy nyugati nyitás ment végbe. Ezzel szemben az Ázsiába történő export részaránya 7 százalékról 5 százalék alá csökkent, egy szintre kerülve a növekvő észak-amerikai exporttal. A gyakran hangoztatott kínai felemelkedés nyoma sem látható a magyar exportadatokon: 2010-től gyakorlatilag stagnálva, a teljes magyar termékexport 0,2-0,35 százalékát tette ki a világ második legnépesebb országa. Nem jobb a helyzet a mára a világ legnépesebb országává váló Indiával sem, ahol 0,4 százalékról 0,3 százalékra csökkent a részarány.

Termékexport földrajzi megoszlása, 2010-2023

Forrás: KSH

A termékexport mellett a szolgáltatásexportot is érdemes megvizsgálni, ugyanis utóbbi szerepe kiemelkedő a külkereskedelmi egyenlegben. Az EU végig 70-73 százalékát tette ki a szolgáltatásexportnak, az Egyesült Államok 6 százalékról 10 százalékra nőtt, míg Ázsia 9 százalékról 7 százalékra csökkent. Habár a szolgáltatásexporton belül a nyugati világ súlya „csak” 81 százalék (szemben a termékexport 85 százalékval), a növekvő részarány itt is a „nyugati nyitás” felé mutat, amit megerősít Ázsia csökkenő súlya. Kína és India csakúgy, mint a termékexport esetében szinte elhanyagolható részaránnyal rendelkezik, előbbi a 2010-es 0,5 százalékról 1 százalékra nőtt, míg India 0,1 százalék körül stagnált.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo