A bizonytalan jelekre is ugrani kell manapság

A kibontakozó trendeket nagyon nehéz korán és időben megragadni. Mégis vannak a holnap tendenciáit intuitívan érzékelni képes cégvezetők. Az általuk vezetett cégek lesznek képesek fennmaradni – mondta a Piac & Profit által rendezett Cégvezetők Csúcstalálkozóján Rosta Miklós, a Budapesti Corvinus Egyetem tanszékvezető docense.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

„A siker kulcsa: a környezetből érkező bizonytalan, gyönge jeleket érzékelni, és ezekre gyors, korai reakciót adni” – mondta Rosta Miklós, az Összehasonlító és Intézményi Gazdaságtan tanszék vezetője a Piac & Profit által szervezett Cégvezetők Csúcstalálkozóján. A változásokkal együtt haladó, adaptív cégeké a jövő, a többieket előbb-utóbb lehagyják a versenytársak és a fogyasztói igények.

Váltani és kockáztatni kell

Közkeletű példa a Nokia, amely gumicsizmagyárból vált mobiltelefon-gyártóvá. Akkor még a vezetés érezte az új idők szelét. De amikor évekkel később úgy döntöttek, hogy nem indulnak el nagy erőkkel az okostelefon-fejlesztés irányába, akkor egyértelműen nem hallották meg a holnap szavát. Ezzel pedig lemaradtak, idejétmúlttá váltak. (A Microsoft 2013-ban közel 7,9 milliárd dollárért vette meg a Nokiát, s 2015-ben kénytelen volt mérlegében 7,6 milliárd dolláros veszteségként leírni az akvizíciót.)

A siker titka: a kudarc
A mellényúlásokról éppúgy kell beszélni, mint a sikerekről. Az okok elemzése segít az újrakezdésben, és közelebb visz a sikerhez. Számos, mára világhírűvé vált vállalkozás története mutatja, hogy a vállalkozó folyamatosan hullámvasúton utazik, és az üzleti életben a kudarc egy lépés a happy end felé. A tengeren túl ezt már sokan felismerték, Magyarországon azonban a kudarc inkább tabutéma, számos járulékos haszna ellenére.
A közeli jövőben még nagyobb versenyt várhatunk a gazdaságban – figyelmeztetett Rosta. „A mostaninál sokkal erősebben fog szelektálni a piac, muszáj felkészülni a kockázatvállalásra, a gyorsabb reagálásra és az esetleges kudarca. A gyönge és bizonytalan jelzéseket is észre kell venni és vállalni a kockázatát annak, hogy elinduljunk abba az irányba. Bátrabban kell mozogni” – mondta a kutató.

Rosta Miklós egyetemi docens szerint nagy hátulütője a hazai üzleti szellemiségnek és vállalkozói kultúrának, hogy „félünk a kudarctól”. A csődöt istencsapásként és bűnként kezeljük, míg Amerikában a fejlődés szükségszerű mellékhatása, a startup-ökoszisztéma természetesen velejárója. A vállalkozásnak velejárója a kockázatvállalás, a magyar cégvezetők azonban fejben erre nincsenek eléggé felkészülve.

Az új szelek megérzése és a váltás képessége fontos, de ennek ellenére nem szabad elfelejteni, hogy stratégiára akkor is szükség van, ha annak része a rugalmasság. Ha egy vállalat vezetője csak a fejében lát egy víziót, az nem teszi lehetővé a növekedést. Egy bizonyos vállalati méret felett muszáj tudatos és mások által is átlátható stratégiában gondolkodni. A Cégvezetői Csúcson többször szóba került a kisvállalkozásból középvállalkozássá növekedés kihívásai. Rosta szerint sokszor az okozza a bajt, hogy „a cégvezető a fejében tárolja a stratégiát, és őt mint a fáklyát kell követni”. 300 fős cégnél viszont már delegálni kell a feladatokat, külső embereket felvenni, akik aztán nagyfokú autonómiával vezetik a részlegüket. (Sokszor a legfontosabb dolog, amit meg kéne tenni ahhoz, hogy a cég növekedni tudjon, hogy az első számú vezető félreáll az útból.)

Szinte mindenütt megfigyelhető, hogy „a tranzakciós költségek, vagyis a termeléshez közvetlenül nem kapcsolódó költségek jóval meghaladják a termelési költségeket”. A cégvezetők többsége viszont arra fókuszál, hogy a gyártás költségeit faragja le, Rosta szerint tévesen.

Kép: Flickr

Szervezetfejlesztési irányok

Az aktuális szervezetfejlesztési trendekben hangsúlyosan jelenik meg a kollektivitás és hogy a cég mindig egy nagyobb hálózat része.

Felhő alapú szolgáltatások: alvállalkozók külső komputerein végezzük a munkát, és azokon tároljuk az adatokat. Ha fent van a cég a Facebookon, vagy használ Gmailt, akkor felhőt használ – ez a kettő pedig a mikrovállalkozások többségére is igaz. Vagyis a felhő ma már annyira mindennapi, hogy sokszor nem is tudjuk, hogy azt használjuk. Ez persze csak az alap, a valódi áttörést az jelenti, ahol a felhő technológiára valamilyen kreatív felhasználás épül, ami ténylegesen segíti az üzletet.

Crowdsourcing: valamilyen cél elérése úgy, hogy a szervezet a tömeg erőforrásaira támaszkodik. Idetartozik a külsősöknek kiadott munkavégzés is, amely sokszor önkéntes alapon is történhet (Ld. Wikipedia).

Crowdlabor: ez viszonylag kevéssé ismert kifejezés nálunk, lényege, hogy a munkaerő nincs státuszban a cégnél, csak akkor van behívva és aktivizálva, amikor egy projekt vagy feladat megkívánja.

Collaborative economy: együttműködésen alapuló gazdaság, amely ma az egyik legfontosabb kulcsszó a szakértő szerint. A gyilkos verseny helyett a közös siker, a win-win helyzetekre való törekvés a jellemző, annak belátása, hogy az együttműködés minden fél számára nagyobb hasznot hoz.

Big Data: a big data és az adatanalitika segítségével olyan mennyiségű és minőségű adatot kapunk a döntések előkészítéséhez, ami korábban elképzelhetetlen lett volt. A globális adattömegből ki kell kihalászni a releváns infót, ennek alapján például felvázolni a fogyasztó vagy a kliens profilját, és ennek alapján személyre szabott üzleti ajánlatokat tenni neki.

Hatékony és eredményes – ez az igazi innováció
Célorientáltság és piaci beágyazottság nélkül nem lesz sikeres, hosszú távú eredményeket produkáló innováció. A versenyképesség érdekében át kell programozni a fejünkben az innovációról élő képet, a hatékonyságnak és kockázatvállalásnak is helyet kell szorítani.
A fogyasztók bevonása a fejlesztésbe: a modern üzleti világban egyre gyakoribb, hogy a vásárló be tud avatkozni a termékfejlesztésbe, bevonják már a tervezésbe is. Ez a legjobb módja annak, hogy a vásárló igényeinek megfelelő termékek készüljenek, ugyanakkor jelentősen növeli a fogyasztók elkötelezettségét is. Tulajdonképpen már az Ikea módszere is – hogy magunk szereljük össze a bútort – segít abban, hogy egy érzelmi többletet kapjon az adott tárgy. Mivel benne van a kezünk munkája, értékesebbnek tartjuk a végeredményt, illetve a terméket.

Open innovation: a nyílt innováció paradigmája szerint a vállalatoknak a belső gondolatok mellett külső gondolatokat is fel kell használniuk a fejlődéshez. Az innovációba be kell vonni partnereket, megosztva velük a kockázatokat és a jutalmakat is. A határok a cégek és környezetük között e paradigma szerint kissé elmosódnak, az innováció pedig kifelé és befelé is szabadon áramlik.

Networking, vagyis hálózatosodás: ennek egyik velejárója, hogy a vállalatok drasztikusan redukálják alaptevékenységüket és mindent, ami nem tartozik ehhez, kiszerveznek (outsourcing). Rosta a Nike példáját hozta fel, melynek menedzsmentje egy nap rájött, hogy a marketing az alaptevékenységük a márka menedzselése, nem pedig a cipő gyártása. Az idő őket igazolta, mondta Rosta. Mert míg az iparági szereplők 4 százalékos éves profitot tudtak felmutatni, a Nike 10 százalékot produkált.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo