Autópályák 300 milliárd dollárért

George W. Bush szerdán aláírta azt a közlekedés-fejlesztési törvénytervezetet, amely csaknem 300 milliárd dollárt szán e célra több, mint hatezer különböző területen.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A hat évre szóló autópálya- és tömegközlekedés-fejlesztési tervezet 286,4 milliárd dollárt irányoz elő. A projekt keretében autópályák és hidak épülnek, fejlesztik a vonat- és buszhálózatot, valamint kerékpárutak épülnek a pihenőterületeken, nemzeti parkokban.

A Fehér Ház és a Kongresszus közötti egyeztetés csaknem két évig tartott, mivel Bush többször is nemtetszését fejezte ki a tervezet túl magas végösszege miatt. Bár egyes képviselők 400 milliárd dolláros keretet szerettek volna keresztülvinni, a 286,4 milliárd is 30 milliárddal több, mint amit Bush elnök kitűzött.

A tervezet 6 371 speciális projektet is tartalmaz, melyek végösszege eléri a 24 milliárd dollárt, vagyis a teljes keret 9 százalékát. Alaszka például, mely a harmadik legkevésbé népes állam, a negyedik lett a speciális projektek sorában a maga 941 millió dollárjával - köszönhetően a Közlekedési Bizottság elnökének, Don Youngnak. Ebben többek közt szerepel egy híd Anchorage mellett, melyet "Don Young Way"-nek neveznek majd el a republikánus képviselő tiszteletére. Hasonló felzúdulást váltott ki az a speciális terv is, mely szerint 2,3 milliárd dollárból rendeznék a Ronald Reagan autópálya környezetét Kaliforniában. "Mit szólna ehhez Ronald Reagan?" - utalt a szűkmarkú exelnökre John McCain arizonai szenátor, egyike annak a négy embernek, aki nemmel szavazott a csaknem 300 milliárdos tervezetre.

Bár több hasonló számlát is kifogásoltak demokrata oldalon, a tervezet támogatói szerint az összeg ésszerűen lesz felhasználva. Ráadásul szükség is van fejlesztésekre, mivel a közlekedési akadályok miatt az Egyesült Államok lakosáai évente 3,6 milliárd óra késést szenvednek el, miközben 5,7 milliárd gallon (csaknem 22 milliárd liter) üzemanyagot pöfékelnek el a levegőbe. Mindeközben az alsóbbrendű utakon történik az évi 42 ezer halálos kimenetelű baleset mintegy egyharmada. A törvény gazdasági vonatkozásai sem mellékesek, mivel minden autópályára költött egymilliárd dollár 47 500 munkahelyet teremt a számítások szerint.

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo