Autókereskedelem: májusban lesz rossz

Van, aki a drága kocsik adóját csökkentené, és van, aki a cégautók áfáját tenné visszatéríthetővé, ezzel ösztönözve a vásárlást. Merthogy az a hír, hogy nem biztos, hogy itthon lesz „roncsprémium", s így az új autók eladása valószínűleg nem éri el a százezret sem idén, a szakembereket arra ösztönzi, hogy más megoldásokon is törjék a fejüket.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

 

Európai látlelet
Az Európai Autógyártók Szövetsége szerint ez év januárja a kilencedik hónap, hogy csökken az új kocsik értékesítése: tavaly januárhoz képest 27 százalékkal kevesebb (958,5 ezer) új autó kapott rendszámot az öreg kontinensen, az elmúlt évben 7,8 százalékkal szűkült az autópiac. Nyugat-Európában a visszaesés Izlandon volt a legnagyobb (88,1 százalék), majd Írország (66,5) következik. Franciaországban 7,9, Németországban 14,2, Nagy-Britanniában 30,9, Olaszországban 32,6, Spanyolországban 41,6 százalékkal kevesebb új autó kapott rendszámot, mint egy évvel korábban.
Az új tagországokban a legkisebb mértékben Lengyelországban estek vissza az eladások (5,3), Romániában 53,2 százalékkal 13,8 ezerre csökkent az eladott új autók száma, Magyarországon 52,3 (5962), Csehországban 12,3 (8842), Szlovákiában 39,2 (2907) százalék ez az adat. Európa egészét tekintve a vezető márkáknál a csökkenés 20–35 százalék volt, miközben a Volkswagen 1,8 százalékkal 20,8 százalékra, a Ford 0,7 százalékkal 10,7 százalékra növelte piaci részesedését.

Az új autók piacán az 500 ezer forintos kedvezmény mindennapos, de nem ritka az egymillió forintos sem. Ennek ellenére drasztikusan visszaesett a vásárlások száma. A kiváltó ok elsősorban a hitelezés megtorpanása, újbóli felpörgetése jelenleg irreális várakozás. Az érdekeltek szerint a kisebb állami lépések nem élénkítik a piacot, ahol ráadásul egyre kevesebb a márkahű vásárló.

Százezres álom

Európa-szerte csökken az eladott új autók száma. Idén januárban két évtizede nem tapasztalt mélyponton volt az értékesítés - derül ki az európai autógyártók szövetsége (ACEA) legújabb összesítéséből. Ezen javított a „roncsprémiumnak" elnevezett állami ösztönzési rendszer. Németországban 21 százalékkal több új autót - 278 ezret - helyeztek forgalomba februárban, mint egy évvel korábban. A Szlovákiában március 9-én életbe lépett program segítségével akár 2000 euróval is olcsóbban vásárolhatja meg új kocsiját az a szlovák állampolgár, aki tíz évnél idősebb kocsiját leadta a roncstelepen. A Szlovák Autóipari Szövetség szerint az akció első hetében 1500 személygépkocsit adtak le a szlovákiai autóbontókban. Ezzel az ütemmel számolva az elkülönített 33 millió eurós támogatási keret nagyjából nyolc hétre lesz elegendő.

Itthon más a helyzet. Az MR1 rádiónak nyilatkozva Tukacs István válságövezeteket kezelő kormánybiztos elmondta: nem lesz „roncsprémium" Magyarországon, mert a válságtól szenvedő autóipar támogatását szolgáló gyakorlat nálunk nem indokolt, hiszen az évente eladott 400 ezer új autónak mindössze 10 százaléka készül itthon, így a magyar állam az európai autógyárakat támogatná a vevők régi autójának beváltásával. A Pénzügyminisztérium illetékesei lapunknak azt nyilatkozták, hogy a tárca csak olyan javaslatokat tud támogatni, amelyek nem járnak kiadásnövekedéssel, az új autó vásárlása viszont ilyen tétel lenne.

A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elnöke a Piac & Profitnak elmondta: az érdekképviselet továbbra is szorgalmazza a „roncsprémium" bevezetését, amitől éves szinten 15 ezer „plusz" új autó üzembe helyezését remélnék, az ez évre prognosztizált 80-85 ezer felett. Az MGE elképzelése szerint 600 ezer forinttal kellene ösztönözni a vásárlást, ennek felét az állam, felét pedig a gépjárműgyártók állnák. Ekkora összegre mindenképp szükség lenne, mert ezt mint önrészt tudnák felhasználni a tízévesnél idősebb autóval rendelkező vásárlók, akik ezt másképp nem tudnák előteremteni.

A céges hajtóerő

A piac helyzete - a VDA autóipari szövetség adatai szerint januárban Magyarországon 52,3 százalékkal kevesebb új autó kapott rendszámot, mint egy évvel korábban - azonban nem engedi meg, hogy az érintettek ne keressék a megoldást. A magas árkategóriájú autók értékesítésének élénkítését segítené, ha kisebb lenne rajtuk az adóteher, különösen, ha cégautókról van szó - véli Henning Putzke, a BMW Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója, aki szerint az egyéni vásárlók részére Németországban kialakított és nagyon sikeres autócsere-program Magyarországon nem feltétlen működne olyan hatékonyan. A magyarok többsége ugyanis hitelre vásárol, amit most sokkal nehezebb igényelni, mint a válság előtt. A roncsprémium csak kisebb mértékben segítené az autópiacot, és annak is csak a kisautó-szegmensét, a céges vásárlásokat viszont nem érintené, mert a flottákban ritkán találni kilencévesnél idősebb járművet. Az ügyvezető szerint a lényeges tényezőket pedig, mint a forint árfolyama vagy a hitelkérelmek nehézségei, a kormányzat nehezebben befolyásolhatja.

A cégautók áfájának visszatérítése jó megoldás lenne az eladások növelésére - várhatóan ezt a megoldást választják a csehek -, véli Pesti Zoltán, a Honda Hungary Kft. szakembere, aki szerint az állam jól járna, mert az áfabevétel-kiesést kompenzálná a regisztrációs adóból származó bevétel, valamint a befizetett cégautó- és súlyadó, s benzint is vásárolnának a vállalkozók, akik szintén nyertesek lennének, mert olcsóbban tudnának autóhoz jutni. Az importőrök és az autókereskedők is jól járnának a felfutó értékesítés miatt.

Utóbbiak igen nagy gondban vannak most, a piaci „pletykák" szerint egy részük biztosan tönkremegy. Szegvári Tamás, a szegedi Citroën Empire Autócentrum ügyvezető igazgatója arról számolt be, hogy míg korábban az új autók 60-70 százalékát hitelre vették meg, addig mára a tendencia megfordult, és ilyen mértékű a készpénzes fizetések aránya. A szegedi kereskedő - akinek a forgalma lényegesen visszaesett a válság kipattanása óta - úgy véli, hajlam lenne a vásárlásra, amire leginkább az ár van hatással. Megerősítette a visszaesést Beznoszka László, a Porsche-Inter Auto Kereskedelmi Kft. értékesítési vezetője is, aki azt tapasztalta, hogy a készpénzzel rendelkező vásárlók száma nem változott, de ez a réteg most gyakran kivár: korábban elég volt az ajánlattétel és egy próbaút az üzlet megkötéséhez, most többhetes fontolgatás után döntenek. Beznoszka szerint az újautó-értékesítés negatív csúcsa még nem következett be, hiszen jelenleg - a raktáron lévő, kedvező áron, kedvezménnyel kínált autók miatt - torzult a piac. Amikor a jelenleginél alacsonyabb forint-euró árfolyam mellett vásárolt autók elfogynak - várhatóan májusra -, akkor lesz látható a tényleges piaci helyzet.

Megszűnnek a kedvezmények

Jelenleg a működés finanszírozása is gondot okoz a Magyarországon működő márkaképviseleteknek a hitelpiac beszűkülése miatt. Az évi 150 ezres újautó-eladásra berendezkedett értékesítési hálózatok nehéz helyzetben vannak. Többen még tavaly is beruháztak, ami mára feleslegessé vált.

A szakemberek szerint a válság kirobbanásakor még ráfizetés nélkül ki lehetett szállni az üzletből, de ez idén már lehetetlen. A pénzügyi befektetők elkerülik ezt a szektort, a szakmai befektetők pedig inkább kivárnak. Az importőrök újraértékelik stratégiájukat, csökkentik értékesítési partnereik számát, ezzel is tizedelve a piacot. Mindezt felerősíti a hitelek eltűnése, hiszen sok márkakereskedő a hitelek jutalékából finanszírozta működését, miközben az árrést gyakorlatilag odaadták a vevőknek, kedvezmény formájában. Ezek várhatóan megszűnnek. Eközben az európai autógyártók szerint a korábban vártnál is nagyobb mértékben csökken az idei termelésük. Carlos Ghosn, az ACEA vezetője úgy véli, még nincs vége a lejtmenetnek. A legújabb előrejelzés szerint az európai autógyártás idén 25 százalékkal csökken. Korábban a termelés 20 százalékos visszaeséséről beszéltek, ami így is meghaladta az Európai Bizottság 18 százalékos jóslatát.

A márkakereskedők közül a gyári háttérrel rendelkezőknek van esélye a túlélésre, valamint azoknak, akik az elmúlt években tartalékot tudtak képezni, véli Hebők Ferenc, a Porsche Szeged igazgatója. Ahol ez nincs meg, ott a szerviz és az alkatrész-értékesítés jelenthet még kiutat a válságból, mert ezek bevételeiből finanszírozható a kereskedés működése. Az értékesítés azonban elengedhetetlen, hiszen az új autókat viszik be később a szervizbe, és az alkatrészeladás folytonossága is csak ezáltal biztosítható.

Véleményvezér

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.
Teljes bukta a kormány családbarát programja

Teljes bukta a kormány családbarát programja 

Nem vagyunk képesek még a társadalom reprodukálására sem.
Budapesten van a legtöbb orosz kém

Budapesten van a legtöbb orosz kém 

Több mint félszáz orosz kém dolgozik Magyarországon.
Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t 

Nem biztos, hogy annyira jó gondolat volt a keleti nyitás. Az USA és Európa vezeti a világgazdaságot.
Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten

Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten 

Tettlegesséig fajult a választási kampány a fővárosban.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo