A magyar tárgyalódelegáció az Európai Unió szakértőivel évek óta harcolt a nagyberuházásokhoz biztosított adókedvezmények megtartása érdekében. Az ország tőkevonzó képességének megtartásához ugyanis nélkülözhetetlennek tartották ezeket az adókedvezményeket. A legalább 3, illetve 10 milliárd forint értékű nagyberuházásokhoz biztosított adókedvezmény ugyanis nem éppen eu-konform. Az uniós országokban ugyanis az adókedvezmények is állami támogatásnak minősülnek és nagyon szigorú szabályok vonatkoznak rájuk. A kedvezményt a beruházás százalékában szokták az EU-ban meghatározni -, ágazattól függően változik, de általában 50 százalék körül van ez az arány -, nálunk viszont a kedvezmény ilyen feltételhez nem kötött, ráadásul nagyon hosszú időre, 10 évre szól.
Az uniós szakértőkkel a májusban hatalomra került kormány abban már a nyáron megállapodott, hogy ezt a normatív kedvezményt 2003. január elsejét követően már nem lehet igénybe venni. Helyébe lép a fejlesztési adókedvezmény, amely sok szempontból jóval kedvezőtlenebb a ma érvényben lévő nagyberuházásokhoz kapcsolódó adókedvezménytől, ám a nagy előnye, hogy annak szabályai teljes mértékben megegyeznek az uniós elvárásokkal.
A vita nyár óta arról folyt az uniós szakértők és a magyar tárgyaló delegáció között: mi legyen azoknak az adókedvezményeknek a sorsa, amelyeket már megszereztek a cégek és arra 2011-ig jogosultságot szereztek. Az unió hallani sem akart arról, hogy az uniós tagságunkat követően is érvényben maradhatnak ezek a kedvezmények, ráadásul igen hosszú ideig, 2011-ig. A magyar tárgyaló delegáció viszont – élvezve a multinacionális cégek támogatását, s alkotmányos aggályokra hivatkozva – azért küzdött, hogy ezek a már megszerzett jogok minél tovább fennmaradhassanak. A multinacionális cégek képviselői Brüsszelben is próbáltak lobbizni. Egyébként eddig 48 nagyvállalkozás érintett az adókedvezmények ügyében, 4000 milliárd forint beruházással, negyedmillió munkahellyel, a magyar export csaknem felével. A magyar álláspontot – mint az várható volt - , nem sikerült elfogadtatni Brüsszellel: vagyis azok sem tarthatják meg változatlan feltételekkel az adókedvezményeket, akik erre 2011-ig már jogot szereztek.
A magyar tárgyaló delegáció vezetője, Juhász Endre szerint a múlt héten kompromisszumos megoldás született. Nem kell ugyanis visszamenőleg megszüntetni a már biztosított kedvezményeket, hanem a tagságot követően is érvényben maradhatnak, ám át kell alakulniuk. Az új szabály – amelynek feltételeiről a minisztérium rövidesen tájékoztatja az érintett multinacionális cégeket – meglehetősen bonyolult. Egyrészt számba veszik, hogy 1997 óta az adott cég összesen milyen értékű beruházást hajtott végre, illetve, hogy 2005 végéig még milyen összegű befektetést tervez. Ez utóbbiról várhatóan legkésőbb a jövő év elején kell tájékoztatni a Pénzügyminisztériumot. Ez az érték kerül annak a képletnek a nevezőjébe, amelynek számlálójába az az összeg lesz, amennyit az adott cégnek 2003. január elseje és a beruházásra vonatkozó megállapodás végéig adóként fizetnie kellene. Az így kapott hányadost kell összevetni az ún. támogatási intenzitási plafonnal, amelynek négy kategóriája létezik. Az elsőbe azok a nagyberuházók tartoznak, amelyek 2000 január elseje előtt hajtották végre a beruházásukat, nem tartoznak az érzékeny szektorba, ezek az adókedvezményt mindaddig igénybe vehetik, amíg az előbb említett módon kiszámított beruházási értékük 75 százalékát ki nem töltötték. 50 százalék a kedvezményplafon azon beruházások esetében, amelyekre 2000. január elseje és 2002 vége között került sor. Az érzékeny szektorban – autógyártás – viszont csupán 30, illetve 20 százalék az előbb említett két küszöbszint. Juhász Endre szerint a magyar beruházók többsége a 75, illetve a 30 százalékos kategóriába esik majd, ami azt is jelenti számukra, hogy akár 2011-ig is kihúzatják anélkül, hogy fizetnének adót.
Átalakulnak a beruházási adókedvezmények
A magyar delegációnak sikerült lezárni a versenyjogi fejezetet is az Európai Unióval, amely mintegy 4000 milliárd forintnyi magyarországi beruházást érint.
Véleményvezér
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?
Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala
A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből
A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.