Elkészítette a 2004-es éves álláspiaci trendjeire vonatkozó összeállítását a JobMonitor. Az elemzés az internetes állásportálon magukat regisztráló álláskeresők adatain alapul.
Az álláskeresők a leggyakrabban az adminisztráció és asszisztencia területén szerettek volna elhelyezkedni: mintegy 43 ezer regisztrált felhasználó jelezte, hogy ilyen típusú állást keres. 42 ezer fő érdeklődött a PR, marketing, reklám szektor iránt. Szintén 42 ezer álláskereső a kereskedelem, 39 ezer fő az értékesítés, közel 34 ezer fő pedig az IT, telekommunikációs területen keresett munkát. Elmondható tehát, hogy a kereslet és kínálat szempontjából igen kiegyensúlyozatlan a piac: a sales és a műszaki szakembereket keresik a legnagyobb számban, ezzel szemben az álláskeresők az asszisztencia és a marketing, reklám szektorban vannak túlsúlyban. A mérnöki pozíciók terén jóval nagyobb a kereslet, mint a kínálat, mivel itt a legtöbb az üres pozíció, de a műszaki szektor nem szerepel az öt legnépszerűbb terület közt. A nem informatikai végzettségű műszaki szakemberek iránti kereslet csak az utóbbi egy-két évben erősödött, és jelenleg nincs megfelelő nagyságú munkavállalói kínálat a területen.
Az álláskeresők nem szerinti eloszlása nem szolgál magyarázattal arra, miért az asszisztencia területén szeretnének elhelyezkedni a legtöbben, ugyanis pontosan 50-50 százalékos a férfak és nők megoszlása a JobMonitor mintegy 150 ezer regisztrált felhasználója körében.
Túlsúlyos Pest
A munkaadók szempontjából nem túl kedvező, hogy a fővárosban állást keresők erősen felülreprezentáltak: 137 821 fő Budapesten, 20 495 fő pedig Pest megyében helyezkedne el. Az egyes megyékben megnyíló álláslehetőségeknél jóval hívogatóbb a külföldi munkalehetőség. 22 275 JobMonitor felhasználó az országon kívüli állások iránt érdeklődik. Vidéken tehát a munkaerő-kínálat nem túl széles, csak Veszprém és Komárom-Esztergom megyében keresnek tízezernél többen munkát ezen az internetes csatornán.
Az álláskeresők egyharmada rendelkezik 1-3 éves tapasztalattal, 27 százalékuk ennél hosszabb ideje dolgozik, és ugyancsak 27 százalékuk pályakezdő. A vezető pozícióban levők jóval kevesebben vannak, csak a felhasználók 13 százaléka tartozik ebbe a körbe. A JobMonitor 2004-es évet összegző felmérése tehát megerősíti azt az ismert tényt, hogy a magasabb szinten dolgozók kevésbé veszik igénybe az internetes álláskeresés lehetőségét.
3 százalék tizenéves
Az állásportál tanulmányából az is kiderül, hogy a munkát keresők 51 százaléka a 23-29 éves korosztályba tartozik, míg csak 3 százalékuk ötven év feletti. A tizenévesek szintén csak 3 százalékát teszik ki az állásvadászoknak. Leginkább tehát a huszonéves budapesti netezők keresnek munkát a JobMonitoron, és elsősorban asszisztensi, valamint marketing, PR területen található pozíciót fogadnának el - a kínálatban viszont a műszaki, informatikai és pénzügyi állások dominálnak.