Amilyen a társadalom, olyan a rendőrsége

 

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

– Aki kicsit is odafigyel, két dolgot biztosan meg tud állapítani közbiztonság-ügyben. Az egyik, hogy rohamosan növekszik – világszerte – a bűnözés, ezen belül is a szervezett bűnözés. A másik, hogy ugyanilyen rohamosan csökken – nálunk biztosan – a rendőrség iránti bizalom, nem utolsósorban a vélt vagy valós korrupciós botrányok miatt. Ön szerint hogyan függ össze ez a két tendencia?

– Ha a bűnözésen belül megjelennek veszélyes tendenciák, ezek előbb-utóbb a rendőrségnél is megnyilvánulnak. Ez természetes. A rendőrség elég nagy társadalmi csoport ahhoz, hogy ne tudja függetleníteni, elhatárolni magát se a bűnözéstől, se a társadalom egészétől. Így nem lehet csak rendőri korrupcióról sem beszélni, bár nyilván ennek vannak specifikus okai is. A korrupció „közhatalommal való visszaélés privát haszon szerzése céljából”. Nyilván kedvező terep a közhatalom magáncélú használására az emberek sorsát, sokszor anyagi boldogulását is messzemenően érintő, széles mérlegelési jogkörön alapuló döntések és a munka természetéből adódó titkosság. A rendőri munka ilyen.

– Végül is ön azt állítja, hogy amilyen egy társadalom, olyan a rendőrsége…

– Pontosan. És óvnám a társadalmat attól az illúziótól, hogy arra várjon, majd a rendőrség megszabadítja a bűnözéstől…

– Hanem…

– Az általános társadalmi kontroll erősödésétől, a normák, értékek megszilárdulásától lehet ezt várni. És persze sok függ attól is, hogy maga a közhatalom mennyire működik tisztességesen, mennyire tartja be azokat a normákat, amelyeknek a betartását tőlünk elvárja. S itt vannak aggályaim. Egyik tételem az, hogy a rendőrség működését szabályozó jogi normák ma nem közvetítenek olyan erkölcsi értékeket, amelyek a korrupció gondolatának elfogadása ellen hatnának. Egyes rendelkezések közvetlenül is sugallják a jog elemi elvárásainak ellentmondó magatartás tűrését, esetenként támogatását. Általánosságban elmondható, hogy ma az intézményes garanciák hiányában szinte teljesen a rendőrség vezetőin múlik a korrupció elleni fellépés szigora. Csakhogy a vezetők készítették elő a kifogásolható jogszabályokat.

– Ördögi cselszövés, szakmai hozzá nem értés…

– Egyik sem. Ösztönös megnyilvánulása ez a hatalomnak. A mindenkori hatalom ugyanis hamar felismeri, hogy az alapvető jogok erősítése az ő pozícióját gyengíti. Persze lehet a hatalom szándéka tisztességes. Eredményt akar felmutatni, mint például az USA-ban a szesztörvény. Csak épp ellenkezőleg sül el. Vagy, hogy ne menjünk messzire, nálunk a kábítószertörvény. Itt azért már belép a tudatlanság, a tudomány lebecsülése, a politikai rendszer éretlensége is.

– Évszázadok óta folyik a kötélhúzás a hatalom és a civil társadalom között. Ennek egyik vetülete, hogy milyen jogosítványokkal rendelkezik a rendőrség.

– Az egész magyar törvényhozás arra épül e tekintetben, hogy a rendőrség az „más”. Elszigetelt világ, rájuk más törvények, más jogok érvényesek. Ez pedig szerintem velejéig hamis kép. A rendőr egyenruhás állampolgár, a rendőri munka pedig egy szakma. Ehhez képest, ha már a jogosítványoknál és a korrupciónál tartunk, legalábbis furcsa, hogy 1999-ben megszülethetett például a rendőrség ellenérték fejében végezhető szolgáltató tevékenységéről szóló kormányrendelet, amely megtestesíti a korrupció klasszikus meghatározását, vagyis a közhatalom magáncélú gyakorlását. Magánjogi szerződéseket tesz lehetővé a jogszabály olyan piaci viszonyok közepette, ahol az egyik szerződő fél, a rendőrség, hatósági eszközökkel – például engedélyezés, ellenőrzés, bírságolás – uralja a verseny többi szereplőjét, azaz a biztonsági vállalkozásokat. Ráadásul ebben a magánérdekűnek nevezhető tevékenységben a jogszabály szerint teljes terjedelemben benne vannak a közhatalmi jogosítványok.

– Ez gyakorlatilag tálcán kínálja az ingatag rendőrnek a korrupció lehetőségét…

– Lehetne még példát mondani ugyanerre a tálcára.

– Ha jól értem, ön kettős megoldást képzel el a helyzetet orvosolandó. Egyrészt egyfajta lefokozást, másrészt a társadalmi ellenőrzés növelését.

– Nem lefokozást mondanék, hanem az elszigeteltség megszüntetését. Hogy a rendőrség kerüljön vissza természetes, szerves társadalmi közegébe, természetesen szigorú jogi szabályozás mellett.

– Mit vár egy ilyen ideális helyzettől?

– Nem ideális, csak normális. Az USA-ban meglehetős hatékonysággal működik az úgynevezett közösségi rendőrség. Nálunk is volt próbálkozás az előző rendőrségi vezetés idejében a decentralizálásra, ami végül is abbamaradt. Nem gondolom, hogy ennek megvalósulása esetén eljön a Kánaán. De ennek révén kialakulhat egy fontos norma: a rendőr is viselje döntései után a felelősséget. E nélkül nincs értelme a decentralizálásnak. Nálunk a rendőrök érettségizettek, kétéves alapkiképzésben vesznek részt, ez messze jobb, mint az USA-ban vagy számos nyugat-európai országban. Nem a fővárosból kell megmondani, hogy mit csináljanak Kiskunfélegyházán.

– A jelenlegi vidéki, kisvárosi viszonyokat alapul véve, decentralizált helyzetben valóságos városállamok alakulnának…

– Nos, én ma jártam az országos rendőr-főkapitányságon, és elborzasztó állapotokat találtam a tekintetben, hogy milyen hatalmi visszaélések vannak, hogy mennyire durván, törvénysértően saját céljaikra használják a hatalmat…, de dolgoztam én a Belügyminisztériumban is, ott sem sokkal különb a helyzet. Ha összevetjük, mi jobb: sok pici korrupció vagy egy központi, én úgy vélem, az utóbbi a rosszabb.

– Boross Péter, a miniszterelnök főtanácsadója a következőket nyilatkozta: „Meggyőződésem, hogy a hatékony fellépés érdekében növelni kell a bűnüldöző szervek és az állam szabadságát a személyiségi jogokkal szemben.” Ez nemigen rímel az ön decentralizációs elképzeléseire…

– Meg kell nézni, mit mondott ugyanő 1994-ben, a rendőrségi törvény előkészítésekor. Azt mondta, hogy ha meglesz a törvény, már nincs akadálya a bűnözés visszaszorításának. Tévedett, mint tudjuk. De az utódai is ezt a követ fújják. Maffiatörvény, szolgálati szabályzat, titoktörvény-módosítás. Mindezek mellett a közbiztonság nem javul, a rendőrség hitele csökken, a statisztikák hamisak. Budapesten a felderítettségi mutató hét százalék. Ez magáért beszél.

– Pintér Sándor korrupcióellenes csomagot emleget…

– Károsnak tartom ezeket az elképzeléseket. Nyíltan felszólít például arra, hogy a rendőrök egymást jelentgessék fel. Ez csak feszültséget szül. A rendőr ma saját szervezetében rendkívül kiszolgáltatott. Gönczöl Katalin vizsgálódása is ilyen eredményre jutott, és ezt a helyzetet közvetíti felénk, állampolgárok felé is. Csak a vicc kedvéért említem meg, hogy egy készülő rendőrségi etikai kódex szerint a rendőrnek kerülnie kell a pazarló életmódot. Ez már maga a cinizmus.

– A rendőrök alulfizetettsége mennyiben magyarázza a korrupciót?

– Alig. Annyiban mindenképp, hogy meg kell élnie, s a rendőr szemtanúja, hogy gazemberek nála sokkalta jobban élnek. De úgy vélem, akinek sok pénze van, az még többet akar. Ismerünk gazdag és korrupt embereket is. A döntő az lenne, hogy az általam említetteken túl, illetve annak eredményeként, meggyőzzük az embereket, a rendőröket és az állampolgárokat, hogy érdemes tisztességesen élni, és akkor megbecsülik az ember munkáját.

– Ennek alapján kijelenthető, hogy még sok-sok évig nem várható érdemi javulás a rendőrségi korrupció területén.

– Nem. Már csak azért sem, mert ahol ellenőrizetlen hatalmi döntések születnek, ott van és lesz korrupció.

*

Orbán Péter nem szeret vitatkozni

– Tábornok úr! Önt Szikinger István az egyik újságcikkben hazugnak nevezte. Az ismert jogász azután ragadtatta magát erre a kijelentésre, hogy nyilvánosságra került az a vizsgálati anyag, amelyet a békési ügyekben folytatott az Országos Rendőr-főkapitányság. A sajtótájékoztatón ön azt mondta, hogy voltak ugyan szabálytalanságok, de ezeket gyakorlatilag nem tudta már kezelni, hiszen elévültek. Tehát elismerte azt, hogy volt néhány olyan dolog, amely nem a legszakszerűbben történt Békés megyében, ámde az inkriminált esetek kivizsgálását teljes szakszerűséggel végezték, és itt megállapították azt, hogy a rendőrség alapvetően nem követett el jogsértést.

– Az lett volna a helyes, hogyha esetleg felhívott volna engem Szikinger úr, hogy a mi is itt a helyzet. El tudtam volna neki mondani. Nem tartom magam hazugnak, arra nagyon vigyáztam mindig, hogy ne hazudozzak, mert a hazudóst nagyon hamar utol lehet érni.

– Ön kíván-e valamiféle lépést tenni?

– Én nem teszek semmilyen lépést. Szikinger úrral volt módom együtt járni iskolába, fiatal korában még vehemensebbnek ismertem meg, kicsit mindig előbb járt a szája, és utána gondolkodott. Az a típus, aki talán majd meg is bánja, hogy ilyen elhamarkodott kijelentést tett, nekem ennyi elég.

– Ha valakit hazugnak neveznek, azért nem szokott ilyen egyszerű módon napirendre térni fölötte.

– Hát mit csináljak? Én nem szeretek vitatkozni, főleg nem nyilvánosság előtt, és nem szeretnék bonyodalmakba keveredni, hogy véletlenül én is elragadtassam magam, és én is csúnyát mondjak valakire.
(Részlet a Krónika interjújából az országos rendőrfőkapitánnyal)

Véleményvezér

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba

Ömlik az uniós pénz Lengyelországba 

Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.
Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban

Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban 

Megjelent a World Justice Project 2024-es jogállamiság rangsora.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo