Álláskeresők! Világháló vagy nyomtatott újság?

"Négy éve hoztuk létre a Jobmonitor állásközvetítő oldalt azzal a szándékkal, hogy az összefogja az összes neten található állásajánlatokat - mesél a kezdetekről Vári Gergő, a Jobmonitor.hu, illetve a Profession.hu weblapot üzemeltető cég ügyvezető igazgatója. - A nulláról indultunk."

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Két hete állást keresek. Reggelente elballagok az újságos pavilonig, megveszek két hirdetési újságot (kidobom belőlük az autó, a lakás, és a mindenmás rovatot), egy napi- és két hetilapot. Két órát rászánok az ügyre. Alaposan átnyálazom mind a háromszázvalahány hirdetést, átlagosan tizenötöt bekarikázok. Csak komoly cégekkel kezdek, amik általában önéletrajzot kérnek e-mailen. Úgyhogy leülök, és bekapcsolom a számítógépet. Illetve dehogy. Az egész csak fantázia volt, tekerjük vissza a képzeletbeli filmet az elejére. Az álláskeresésem valójában ott kezdődik, ahol a riválisaimnak végződik. Bekapcsolom a számítógépet.

Ha állásközvetítésről beszélünk, az internetes felületeké a jövő, ezt nyugodtan kijelenthetjük. Az Egyesült Államokban és Nyugat-Európában egyes hirdetők ma már többet költenek az on-line, mint a nyomtatott megjelenésekre. Noha a magyarországi hálózati lefedettség töredéke a tőlünk nyugatra fekvő országokénak, ez a trend nálunk is nyomon követhető: a netes álláskereső oldalak látogatottsága évről évre dinamikusan nő - különösen egyes szegmensekben. Ha az átlagos népességet vesszük alapul, tény, hogy csupán minden harmadik otthonban található számítógép. Más a helyzet viszont a diplomás fiatalok körében, körülbelül hetven százalékuknak van - így vagy úgy - hozzáférése. Épp ez az a csoport, akit a honi oldalak elérni igyekeznek. De miért is éri meg billentyűzetre cserélni a piros filctollat?

Off-line az on-line mellett

Tudjuk, hogy az internet megjelenése közel sem jelentette más médiumok halálát, így virágzik a hírlap- és magazinpiac is. A kétféle olvasói attitűd nem váltja ki egymást, hiszen mást és másfajta elvárással olvasunk papírra nyomtatva, mint a monitoron keresztül, arról nem is beszélve, hogy egyelőre kevéssé kivitelezhető, hogy teljes számítógépparkunkat hónunk alá csapjuk, amíg elmetrózunk a munkahelyig.

Az internetes apróhirdetésekkel kapcsolatban is igaz ez; mindkét formának vannak előnyei. Az állásközvetítés azonban speciális részterület, ahol más szabályok érvényesülnek. A neten energiát és időt spórolunk, vagyis minden szempontból hatékonyabbak vagyunk. De fontos szempont az aktualitás is. A hirdető cégek egy órán belül megjelentethetik a kért szöveget, és újabb óra múlva akár harminc önéletrajz érkezik hozzájuk. Ugyanígy egyetlen kattintással el is távolíthatják a felhívást, ahogyan megtalálták a pozícióra alkalmas személyt. Itt nincs nyomdai átfutás, és nincsenek felületkorlátok. Nem kell húsz szóba préselni a szöveget, sem kihagyni lényeges információkat. Az interneten bőven van kapacitás, és a színvonalasabb honlapokon az ár méretfüggetlen. Nem csak két dimenzióban lehet gondolkodni, felkerülhetnek színes grafikák, multimédiás elemek, helyenként dokumentum is csatolható a hirdetéshez.

Aki pedig igazán naprakész akar lenni, az még egy lépcsőfokkal tovább léphet. Ahelyett, hogy végignézi a negyven-ötvenféle más és más módszerrel működő weboldalt, egyszerűbb, ha rögtön a centrumra kattint. Olyan honlapra, ahol majdnem az összes internetre feltett hirdetést látja, ha állásra vadászik, és százharmincezer önéletrajz között szelektálhat, ha új munkatársat venne fel. A piacvezető gyűjtőoldal a napokban átlépte a húszezres napi látogatottságot.

Egy gyűjtőoldalon minden?

A szám rekordnak számít, hiszen még a legnépszerűbb hírportálok által hozott eredményektől is alig marad el. - Négy éve hoztuk létre a Jobmonitor állásközvetítő oldalt azzal a szándékkal, hogy az összefogja az összes neten található állásajánlatokat - mesél a kezdetekről Vári Gergő, a Jobmonitor.hu, illetve a Profession.hu weblapot üzemeltető cég ügyvezető igazgatója. - A nulláról indultunk. Elvégeztük az egyetemet, és két csoporttársammal összeköltöztünk egy padlástérbe, ahol két számítógépen napi tizenhat órát dolgoztunk. Innen jutottunk el odáig, hogy negyedik éve stabilan jelen vagyunk a piacon, aminek mára meghatározó részét lefedjük. Annak idején több mint száz forrás állt az álláskeresők rendelkezésére. Ennyi oldal átböngészése már önmagában megfelel egy munkanapnak. Hogy a váltani kívánóknak ne kelljen átnézni az összes ajánlatot, egy helyre gyűjtöttük, és kategorizáltuk ezeket a fejvadász-cégek hirdetéseivel együtt. Speciális keresőprogrammal láttuk el a mintegy kétezer-hatszáz elemű adatbázist, a program pozícióra rendezve hírlevélben küldi el regisztráltjainknak az általuk megjelölt kritériumoknak megfelelő listát.

Az ötlet már az első időszakban nem várt sikert hozott, indulás után három hónappal a látogatottság csúcsmagasságra kúszott a hasonló portálokhoz képest. A tervek kezdetben nem speciális közvetítőfelületre szóltak, a Jobmonitor oldalt követte volna az Autó-, az Ingatlan, a Sportmonitor. Vári Gergő szerint azonban nem volna értelme a megismert és sikerrel bejárt terepet ismeretlenekre cserélni. - Az eredmények annyira impozánsak, hogy csak az állásközvetítésre akarunk fókuszálni. Azt gondolom, többet ér, ha egyvalamiben vagyunk profik, mint ha szétforgácsoljuk az erőnket.

Nincs stabil siker fejlődés nélkül

Ugyan a Jobmonitor csapata nem terjeszkedett horizontálisan, a meglévő keretek között folyamatosan fejlesztett külön erre a célra szerződött szakembereivel. Így ma már, ha a www.jobmonitor.hu szócskát írjuk a keresőbe, egész más kép fogad minket, mint három éve, vagy akár tavaly. - Nem telik el úgy hét, hogy ne változtatnánk valamin - mondja az ügyvezető. - Három nagy struktúraváltást hajtottunk végre, a legjobb példa erre a kategóriarendszer módosulása. Kezdetben huszonkét fő orientáció volt adott, ám ahogyan a piac változott, létrejöttek új, és fontos ágazatok, úgy alkalmazkodtunk. Egy évvel ezelőtt például önálló megjelölést kapott a minőségbiztosítás, annyira előtérbe került mind a kínálati, mind a keresleti oldalon. Év elején jelentős újításunk volt, hogy dokumentum csatolható az hirdetésekhez. Számos pozitív visszajelzést kapunk, hiszen nagyon jó lehetőség a cégeknek, ha egy kérdőív segítségével lefuttathatnak egyfajta előszűrést a jelentkezők között.

A legfontosabb állomás mégis a Profession.hu létrehozása volt 2002 novemberében. - Egyre több álláshirdető jelentkezett nálunk közvetlenül is, ezt az igényt kielégítve nyitottuk meg az új portált, aminek anyagát a Jobmonitor kiemelten szemlézi. Ez az, ami valójában a bevételt termeli, a Jobmonitor oldal tevékenységét inkább közszolgálatinak fogjuk fel, hiszen a szolgáltatás ingyenes az ott regisztráló munkakeresőknek. A Profession.hu felületen újszerű önéletrajz-adatbázist építettünk fel, a program képes kulcsszavas keresést lefuttatni. Nem csak olyan szempontokat írhatunk be, mint nyelvtudás, pozíció, gyakorlat, de a megrendelő cég kikötheti például azt is, hogy kifejezetten olyan kollégát keres, aki nem dolgozott a konkurrenciánál, vagy adott egyetemen végzett.

Slágergyanús szakmák

A Medián Webaudit kontrollrészlege által publikált húszezres egyéni látogatói szám csupán egyik mutatója a sikernek. Mint Vári Gergő elmondta, ők a vállalkozás megalakulása óta folyamatosan nyomon követik, milyen állások kerülnek fel a rendszerbe, illetve milyen végzettséggel, honnan jönnek azok, akik állást keresnek, és merre szeretnének tovább lépni. A kiterjedt lefedettség alapján a Jobmonitor működtetői széles körben látnak rá a hazai munkaerőpiacra. - Sokáig az IT volt a vezető kategória, a legtöbb regisztráltunk programozó végzettségű volt, ám a kereslet lényegesen nagyobb volt a kínálatnál. - összegzi a tapasztalatokat az igazgató. - Ez az arány egy-két hónap alatt, hirtelen változott meg 2001. szeptember 11. után, amikor is a kutatói-fejlesztő állások háttérbe szorultak, helyette ugrásszerű fejlődésnek indult az értékesítési szektor. Ma a slágerszakmák között ott vannak a pénzügyi, a marketing jellegűek, de a könyvelőkön, banktisztviselőkön, reklámszakembereken kívül óriási a kereslet műszaki mérnökökre, adminisztrátorokra, és számítástechnikusokra.

Nyugaton a helyzet változatlan

Időszakos hullámoktól eltekintve a keresleti arányokban nincs nagy különbség a közép-kelet-európai régió országai között. Várható, hogy az itthon sikeres közvetítői módszerek külföldön is működnek. A Profession.hu a szlovák, cseh és lengyel piacvezető netes közvetítő cégekkel stratégiai szövetséget kötött 2004 október 1.-én Prágában. - A Profesia.sk, a Jobs.cz és a Placuj.pl honlapokról van szó, akik a piac 70-90 százalékát uralják.- mondja Vári. - Ügyfeleink így a teljes régióban feladhatnak majd álláshirdetéseket rajtunk keresztül. Ez azért fontos, mert nagyon sok multinacionális cég működik budapesti központtal, szomszédos telephellyel. Így a magyarok keresettek a környező országokban, ugyanakkor a külföldi oldalakon mi is meghirdethetünk budapesti állásokat.

Úgy tűnik, hogy most inkább megéri keletre koncentrálni. Az uniós csatlakozás nyomán a vártnál kevesebben vágynak nyugatra. Noha megfordulnak nálunk nyugat-európai hirdetők, mérsékelt érdeklődés mutatkozik irántuk. Ennek az lehet az oka, hogy aki diplomás, és keresett szakmával rendelkezik, annak a munkáját megfizetik itthon is. Ráadásul a külföldi elhelyezkedés ma sem megy minden nehézség nélkül, mint ahogy tény az is, hogy a kintiek szívesebben alkalmaznak helyi erőt. Jellemzően a középfokú végzettségűek vagy szakmunkások mennek Nyugat-Európába, Amerikába dolgozni. Az ő egzisztenciális helyzetükben valóban nagy különbség állhat be ezzel.

Prológus

A legutóbbi időszak tapasztalatai alapján elmondható, hogy a virtuális állásközvetítésben a piac egyre inkább koncentrálódik, ahogyan egyre átfogóbbá válik az internetjelenlét. Az elmúlt év a konszolidáció periódusa volt, eredményeképp letisztultak az erőviszonyok, ma már jóval kevesebb az amatőr próbálkozó. Mintegy harmincan maradtak a színen, az a néhány szereplő pedig, amelyik a kezdetektől erős, egyre szilárdabban őrzi pozícióját.

Véleményvezér

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba

Ömlik az uniós pénz Lengyelországba 

Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo