Két hete állást keresek. Reggelente elballagok az újságos pavilonig, megveszek két hirdetési újságot (kidobom belőlük az autó, a lakás, és a mindenmás rovatot), egy napi- és két hetilapot. Két órát rászánok az ügyre. Alaposan átnyálazom mind a háromszázvalahány hirdetést, átlagosan tizenötöt bekarikázok. Csak komoly cégekkel kezdek, amik általában önéletrajzot kérnek e-mailen. Úgyhogy leülök, és bekapcsolom a számítógépet. Illetve dehogy. Az egész csak fantázia volt, tekerjük vissza a képzeletbeli filmet az elejére. Az álláskeresésem valójában ott kezdődik, ahol a riválisaimnak végződik. Bekapcsolom a számítógépet.
Ha állásközvetítésről beszélünk, az internetes felületeké a jövő, ezt nyugodtan kijelenthetjük. Az Egyesült Államokban és Nyugat-Európában egyes hirdetők ma már többet költenek az on-line, mint a nyomtatott megjelenésekre. Noha a magyarországi hálózati lefedettség töredéke a tőlünk nyugatra fekvő országokénak, ez a trend nálunk is nyomon követhető: a netes álláskereső oldalak látogatottsága évről évre dinamikusan nő - különösen egyes szegmensekben. Ha az átlagos népességet vesszük alapul, tény, hogy csupán minden harmadik otthonban található számítógép. Más a helyzet viszont a diplomás fiatalok körében, körülbelül hetven százalékuknak van - így vagy úgy - hozzáférése. Épp ez az a csoport, akit a honi oldalak elérni igyekeznek. De miért is éri meg billentyűzetre cserélni a piros filctollat?
Off-line az on-line mellett
Tudjuk, hogy az internet megjelenése közel sem jelentette más médiumok halálát, így virágzik a hírlap- és magazinpiac is. A kétféle olvasói attitűd nem váltja ki egymást, hiszen mást és másfajta elvárással olvasunk papírra nyomtatva, mint a monitoron keresztül, arról nem is beszélve, hogy egyelőre kevéssé kivitelezhető, hogy teljes számítógépparkunkat hónunk alá csapjuk, amíg elmetrózunk a munkahelyig.
Az internetes apróhirdetésekkel kapcsolatban is igaz ez; mindkét formának vannak előnyei. Az állásközvetítés azonban speciális részterület, ahol más szabályok érvényesülnek. A neten energiát és időt spórolunk, vagyis minden szempontból hatékonyabbak vagyunk. De fontos szempont az aktualitás is. A hirdető cégek egy órán belül megjelentethetik a kért szöveget, és újabb óra múlva akár harminc önéletrajz érkezik hozzájuk. Ugyanígy egyetlen kattintással el is távolíthatják a felhívást, ahogyan megtalálták a pozícióra alkalmas személyt. Itt nincs nyomdai átfutás, és nincsenek felületkorlátok. Nem kell húsz szóba préselni a szöveget, sem kihagyni lényeges információkat. Az interneten bőven van kapacitás, és a színvonalasabb honlapokon az ár méretfüggetlen. Nem csak két dimenzióban lehet gondolkodni, felkerülhetnek színes grafikák, multimédiás elemek, helyenként dokumentum is csatolható a hirdetéshez.
Aki pedig igazán naprakész akar lenni, az még egy lépcsőfokkal tovább léphet. Ahelyett, hogy végignézi a negyven-ötvenféle más és más módszerrel működő weboldalt, egyszerűbb, ha rögtön a centrumra kattint. Olyan honlapra, ahol majdnem az összes internetre feltett hirdetést látja, ha állásra vadászik, és százharmincezer önéletrajz között szelektálhat, ha új munkatársat venne fel. A piacvezető gyűjtőoldal a napokban átlépte a húszezres napi látogatottságot.
Egy gyűjtőoldalon minden?
A szám rekordnak számít, hiszen még a legnépszerűbb hírportálok által hozott eredményektől is alig marad el. - Négy éve hoztuk létre a Jobmonitor állásközvetítő oldalt azzal a szándékkal, hogy az összefogja az összes neten található állásajánlatokat - mesél a kezdetekről Vári Gergő, a Jobmonitor.hu, illetve a Profession.hu weblapot üzemeltető cég ügyvezető igazgatója. - A nulláról indultunk. Elvégeztük az egyetemet, és két csoporttársammal összeköltöztünk egy padlástérbe, ahol két számítógépen napi tizenhat órát dolgoztunk. Innen jutottunk el odáig, hogy negyedik éve stabilan jelen vagyunk a piacon, aminek mára meghatározó részét lefedjük. Annak idején több mint száz forrás állt az álláskeresők rendelkezésére. Ennyi oldal átböngészése már önmagában megfelel egy munkanapnak. Hogy a váltani kívánóknak ne kelljen átnézni az összes ajánlatot, egy helyre gyűjtöttük, és kategorizáltuk ezeket a fejvadász-cégek hirdetéseivel együtt. Speciális keresőprogrammal láttuk el a mintegy kétezer-hatszáz elemű adatbázist, a program pozícióra rendezve hírlevélben küldi el regisztráltjainknak az általuk megjelölt kritériumoknak megfelelő listát.
Az ötlet már az első időszakban nem várt sikert hozott, indulás után három hónappal a látogatottság csúcsmagasságra kúszott a hasonló portálokhoz képest. A tervek kezdetben nem speciális közvetítőfelületre szóltak, a Jobmonitor oldalt követte volna az Autó-, az Ingatlan, a Sportmonitor. Vári Gergő szerint azonban nem volna értelme a megismert és sikerrel bejárt terepet ismeretlenekre cserélni. - Az eredmények annyira impozánsak, hogy csak az állásközvetítésre akarunk fókuszálni. Azt gondolom, többet ér, ha egyvalamiben vagyunk profik, mint ha szétforgácsoljuk az erőnket.
Nincs stabil siker fejlődés nélkül
Ugyan a Jobmonitor csapata nem terjeszkedett horizontálisan, a meglévő keretek között folyamatosan fejlesztett külön erre a célra szerződött szakembereivel. Így ma már, ha a www.jobmonitor.hu szócskát írjuk a keresőbe, egész más kép fogad minket, mint három éve, vagy akár tavaly. - Nem telik el úgy hét, hogy ne változtatnánk valamin - mondja az ügyvezető. - Három nagy struktúraváltást hajtottunk végre, a legjobb példa erre a kategóriarendszer módosulása. Kezdetben huszonkét fő orientáció volt adott, ám ahogyan a piac változott, létrejöttek új, és fontos ágazatok, úgy alkalmazkodtunk. Egy évvel ezelőtt például önálló megjelölést kapott a minőségbiztosítás, annyira előtérbe került mind a kínálati, mind a keresleti oldalon. Év elején jelentős újításunk volt, hogy dokumentum csatolható az hirdetésekhez. Számos pozitív visszajelzést kapunk, hiszen nagyon jó lehetőség a cégeknek, ha egy kérdőív segítségével lefuttathatnak egyfajta előszűrést a jelentkezők között.
A legfontosabb állomás mégis a Profession.hu létrehozása volt 2002 novemberében. - Egyre több álláshirdető jelentkezett nálunk közvetlenül is, ezt az igényt kielégítve nyitottuk meg az új portált, aminek anyagát a Jobmonitor kiemelten szemlézi. Ez az, ami valójában a bevételt termeli, a Jobmonitor oldal tevékenységét inkább közszolgálatinak fogjuk fel, hiszen a szolgáltatás ingyenes az ott regisztráló munkakeresőknek. A Profession.hu felületen újszerű önéletrajz-adatbázist építettünk fel, a program képes kulcsszavas keresést lefuttatni. Nem csak olyan szempontokat írhatunk be, mint nyelvtudás, pozíció, gyakorlat, de a megrendelő cég kikötheti például azt is, hogy kifejezetten olyan kollégát keres, aki nem dolgozott a konkurrenciánál, vagy adott egyetemen végzett.
Slágergyanús szakmák
A Medián Webaudit kontrollrészlege által publikált húszezres egyéni látogatói szám csupán egyik mutatója a sikernek. Mint Vári Gergő elmondta, ők a vállalkozás megalakulása óta folyamatosan nyomon követik, milyen állások kerülnek fel a rendszerbe, illetve milyen végzettséggel, honnan jönnek azok, akik állást keresnek, és merre szeretnének tovább lépni. A kiterjedt lefedettség alapján a Jobmonitor működtetői széles körben látnak rá a hazai munkaerőpiacra. - Sokáig az IT volt a vezető kategória, a legtöbb regisztráltunk programozó végzettségű volt, ám a kereslet lényegesen nagyobb volt a kínálatnál. - összegzi a tapasztalatokat az igazgató. - Ez az arány egy-két hónap alatt, hirtelen változott meg 2001. szeptember 11. után, amikor is a kutatói-fejlesztő állások háttérbe szorultak, helyette ugrásszerű fejlődésnek indult az értékesítési szektor. Ma a slágerszakmák között ott vannak a pénzügyi, a marketing jellegűek, de a könyvelőkön, banktisztviselőkön, reklámszakembereken kívül óriási a kereslet műszaki mérnökökre, adminisztrátorokra, és számítástechnikusokra.
Nyugaton a helyzet változatlan
Időszakos hullámoktól eltekintve a keresleti arányokban nincs nagy különbség a közép-kelet-európai régió országai között. Várható, hogy az itthon sikeres közvetítői módszerek külföldön is működnek. A Profession.hu a szlovák, cseh és lengyel piacvezető netes közvetítő cégekkel stratégiai szövetséget kötött 2004 október 1.-én Prágában. - A Profesia.sk, a Jobs.cz és a Placuj.pl honlapokról van szó, akik a piac 70-90 százalékát uralják.- mondja Vári. - Ügyfeleink így a teljes régióban feladhatnak majd álláshirdetéseket rajtunk keresztül. Ez azért fontos, mert nagyon sok multinacionális cég működik budapesti központtal, szomszédos telephellyel. Így a magyarok keresettek a környező országokban, ugyanakkor a külföldi oldalakon mi is meghirdethetünk budapesti állásokat.
Úgy tűnik, hogy most inkább megéri keletre koncentrálni. Az uniós csatlakozás nyomán a vártnál kevesebben vágynak nyugatra. Noha megfordulnak nálunk nyugat-európai hirdetők, mérsékelt érdeklődés mutatkozik irántuk. Ennek az lehet az oka, hogy aki diplomás, és keresett szakmával rendelkezik, annak a munkáját megfizetik itthon is. Ráadásul a külföldi elhelyezkedés ma sem megy minden nehézség nélkül, mint ahogy tény az is, hogy a kintiek szívesebben alkalmaznak helyi erőt. Jellemzően a középfokú végzettségűek vagy szakmunkások mennek Nyugat-Európába, Amerikába dolgozni. Az ő egzisztenciális helyzetükben valóban nagy különbség állhat be ezzel.
Prológus
A legutóbbi időszak tapasztalatai alapján elmondható, hogy a virtuális állásközvetítésben a piac egyre inkább koncentrálódik, ahogyan egyre átfogóbbá válik az internetjelenlét. Az elmúlt év a konszolidáció periódusa volt, eredményeképp letisztultak az erőviszonyok, ma már jóval kevesebb az amatőr próbálkozó. Mintegy harmincan maradtak a színen, az a néhány szereplő pedig, amelyik a kezdetektől erős, egyre szilárdabban őrzi pozícióját.
Álláskeresők! Világháló vagy nyomtatott újság?
"Négy éve hoztuk létre a Jobmonitor állásközvetítő oldalt azzal a szándékkal, hogy az összefogja az összes neten található állásajánlatokat - mesél a kezdetekről Vári Gergő, a Jobmonitor.hu, illetve a Profession.hu weblapot üzemeltető cég ügyvezető igazgatója. - A nulláról indultunk."
Véleményvezér

A korrupció melegágya a cégeknek adott állami támogatások, első helyen állunk
Bindzsisztán pénzpumpája.

Meglepetés, lengyelek vették meg a britek egyik legnagyobb csomagküldő cégét
Terjeszkedik a lengyel gazdaság.

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak
Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia
Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak
Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.

Szijjártó Péter nagyon megdicsérte magát az USA vámok felfüggesztése kapcsán, bár semmi köze nem volt hozzá
Szijjártó Péter rettenetesen büszke önmagára.