A tavaly meglévő ügyfeleinek csak indextényezőt közzétevő Allainz, mint ahogy az várható volt, idén is csak index táblát tett közzé. Az azonban, hogy ehhez az OTP Garancia Biztosító Rt. is csatlakozott, a jövőre nézve előre vetíti: ennek a technikának a tömeges megjelenését.
Az idei tarifákról elmondható, hogy az újabb kedvezmények miatt, a díjszámítás még bonyolultabb, mint az előző években. Az egyes kedvezmények keresztalkalmazhatóságának szabályai ("adott kedvezmény alkalmazható-e együtt másikkal és ha igen, akkor melyik harmadikkal nem" megfogalmazások még a díjak programozására szakosodott alkuszokat is komoly erőfeszítésre késztetik). Szomorú, hogy az átláthatatlansági versenyben már olyan tarifák is megjelentek, amilyeneket a biztosító saját üzletkötői sem értenek. Mindez jól mutatja, hogy az autósok az egyes díjak konkrét kiszámításánál ma már nem nélkülözhetik az internetes alkuszi oldalak közreműködését.
A korábbi kedvezmények mellé, néhány új kedvezmény is érkezett. Ezek közül a legjelentősebb az idén öt biztosítónál, esetenként komoly volumenben megjelenő online kedvezmény, mely valószínűleg fenekestől forgatja majd fel a piacot. A Biztosítási Alkusz Kft. felsorolásából emelünk ki néhányat az új változatok közül. Megjelent a piacon a környezetvédelmi és a hibrid járművekre adható kedvezmény, tíz százalékot is jelenthet a felekezeti kedvezmény. Az egyik társaság SMS-sel és Call Centeren át szerződő partnereknek 30%-ot kínál.
A Biztosítási Alkusz Kft. - érintettségénél fogva is - részletesen taglalja az online kötési kedvezményeket. Ilyen alapon a Garancia 5-10%, a TIR 10%, a MÁV 30%, az Allainz 0-5% az Union 6%-os előnyt ígér. E biztosítók oldalain nincs online szerződéskötési lehetőség, tehát ezen társaságok kizárólag az online alkuszi oldalakra hárítva a szerződéskötések feladatit, kívánják állományukat növelni. Ez egyébként Nyugat-Európában is így van, ahol az ügyfelek nem látogatják végig a biztosítók oldalait, hanem túlnyomórészt egy adott aggregátor oldalán keresztül - a teljes piacot elérve - kötik meg a biztosításaikat. Az internetes alkuszi portálok szolgáltatásai, nem csak az ügyfeleknek, de a biztosítóknak is egyszerűbb, gyorsabb és olcsóbb szerződéskötést tesznek lehetővé.
Köszönhetően az adatok elektronikus rögzítésének és továbbításának - a biztosítók adminisztrációs költségei Biztosítási Alkusz Kft. oldalán történő szerződéskötések esetében is alacsonyabbak, mint a hagyományos módon történő szerződéskötések esetében. További előny, hogy a feltételek - ügyfelek részére történő elektronikus átadásának köszönhetően a biztosítók a feltételek nyomtatását és postázási költségeit is jórészt megtakarítják.
A biztosítók - a kiélezett díjversenynek köszönhetően - általában infláció alatt emeltek. Ez mintegy 1,5-2%-ot jelent portfolió szinten. Ha ehhez hozzávesszük a különböző új kedvezményeket, az 5-10-15-30%-ot, már ki is derül, hogy a díjak lefelé mentek a tavalyihoz képest. E mellett figyelembe kell venni azt is, hogy az egyes biztosítók díjai között még mindig jelentős különbségek vannak, ami további megtakarításra ad lehetőséget. A 2003-2004-es szezonban az átkötők átlagos megtakarítása 16 ezer forint, a 2004-2005-ben 18 ezer forint volt. Áttekintve az idei kedvezményözönt, 20-25 ezer forintos átlag megtakarításra lehet számítani a váltók közti átlagban. A minden biztosítottra vetített átlagos megtakarítási lehetőség becslésünk szerint mintegy 10 ezer forint körül alakul. A kötelező díjtömeg piaci összesítésben idén 127 milliárd körül várható. Persze nem fog mindenki ahhoz a biztosítóhoz szerződni, aki számára a legjobb díjat adja, de az elméletileg megtakarítható a 3,6 milliárd forint (3,6 millió autós fejenként 10 ezret), így is jelentős. Mivel ez a szám 2004-2005-ben még csak 20 milliárd forint volt, látható, hogy a díjverseny az előzetes nyilatkozatok ellenére - vagy éppen azért - idén is tovább fokozódott.
Érdekesség, hogy míg néhány évvel ezelőtt gyakorlat volt, hogy a biztosítók az új ügyfeleknek jóval drágább díjon kínálták a kötelezőt, mint régi ügyfeleiknek, addig mára ez az új belépői kedvezményeknek köszönhetően teljesen megfordult. Ez azt eredményezi, hogy az ügyfél sokszor már akkor is jobban jár, ha régi biztosítását felmondva, ugyan oda szerződik vissza. Ezen régi ügyfeleket nem túl méltányosan kezelő díjképzési rend akkor kezdődött, amikor pár évvel ezelőtt az első olyan biztosító és tarifa megjelent, mely kifejezetten az ügyfelek csábítására volt alkalmas.
Ha egy pillanatra eltekintünk az online kedvezményektől, nincs nagy változás az előző évekhez képest. Szinte minden biztosítónak van egy-két szegmense, melyben
a legkedvezőbb díjat adja. Ez korábban mindenki számára biztosította az évközi, kiegyensúlyozott fejlődés lehetőségét.
Ebben az évben azonban - köszönhetően nagyrészt a 30%-os online kedvezménynek - a MÁV mindent visz. Legalább is majdnem mindent. A MÁV tarifa sajátossága, hogy nem differenciál korcsoportonként, így nem bünteti a fiatalokat. Amellett, pedig hogy Budapesten az online díjkedvezményének köszönhetően a legjobb díjat adja, a vidéki díjtáblája is - mely 2005-ben még nem számított versenyképesnek - 2006-ra már szintén igen kedvező.