Az értéklánc harmadik köre a végső termék, a járművekbe kerülő akkumulátor-csomagok gyártása. A CATL 7,34 milliárd eurós debreceni beruházásának idei bejelentése európai viszonylatban is nagyméretű üzlet. A napokban építési engedélyt kapott debreceni gyár a tervek szerint már 2025-ben megkezdi a termelést, és kilencezer embernek ad majd munkát. Az akkumulátor-gyártás másik domináns kínai cége, a BYD is jelen van Magyarországon, de csak egy másik szegmenssel, az elektromos buszok gyártásával.
„Az akkumulátor-értékláncok még világszerte alakulnak, a szereplők azt mérik fel, hogy az adott helyzetben mely tevékenységeket érdemes bevonni a vállalat érdekkörébe, és mihez érdemes beszállítókon keresztül hozzájutni. A magyar vállalatok jelentős alvállalkozói az itt megtelepült autógyáraknak, az akkumulátorgyártás azonban egy új iparág, így nem kézenfekvő a magyar beszállítói háttér gyors kiépülése. Nem érdemes arra sem számítani, hogy a kutatás-fejlesztési és innovációs tevékenység rövid időn belül Magyarországra települ, amelyet a mérnökhiány is késleltethet. Ugyanakkor mind a Semcorp, de főleg a CATL gyára már önmagában is jelentős számú magasan képzett szakember munkáját igényli” – mondja Wu Wanliang, a Capital Bridge tulajdonosa.