Akkumulátorgyártó nagyhatalom lesz Magyarország

Világszerte tízszeresére nőhet 2030-ra az akkumulátorgyártás, és az összes akkumulátor kilencven százalékát a mobilitásban használják majd, főképp az elektromos autók piacán. Magyarország a régióban jelentős szereplő az akkumulátorgyártásban, a jelenlegi koreai dominanciát a következő években a kínai váltja fel a már bejelentett és a további, várható beruházásokkal – mondja Wu Wanliang, a kínai befektetéseket támogató Capital Bridge tulajdonosa. A magyarországi kínai tőkebefektetések a nyersanyag-feldolgozástól az alkatrészgyártáson át a késztermék előállításáig az értéklánc minden szintjén megjelentek.

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Az értéklánc minden szintjén elkezdődött a kínai betelepülés Magyarországra

Mivel a magyar ipar szorosan kötődik az autógyártáshoz, különösen a némethez, logikus irány és egyben kormányzati szándék is, hogy az elektromobilitás térnyerésével Magyarország az akkumulátorgyártásban is jelentős szereplővé váljon. Az idén meghirdetett, 2030-ig szóló Nemzeti Akkumulátor Iparági Stratégia célul tűzte ki, hogy az európai akkumulátor értéklánc egyik központja Magyarországon legyen, ráadásul nemcsak a gyártás, hanem a kutatás-fejlesztés és innováció területén is. Ehhez arra van szükség, hogy az akkumulátorgyártó értéklánc minden szintjén induljanak beruházások.

Az értéklánc első szintje a nyersanyagok beszerzése és feldolgozása. Magyarországon nem bányásznak az akkumulátor-előállításhoz szükséges alapanyagokat, bár a Mol kutatásai szerint lehetnek lítiumban gazdag lelőhelyek. A külföldről betelepült gyártók egyelőre amúgy is saját beszerzési forrásaikhoz ragaszkodnak. Ez ugyanakkor a kereslet növekedésével változhat, már megjelent az első, nyersanyagok finomításával foglalkozó cég: idén júniusban a kormány szándéknyilatkozatot írt alá a kínai Huayou Cobalttal egy katód-alapanyagokat előállító gyár létrehozásáról.

Az értéklánc második elemét, akkumulátorcella-alkatrészek gyártását egyelőre a dél-koreai vállalatok uralják Magyarországon. Ez azonban a CATL debreceni gyárberuházásával megváltozhat. A kínai óriáscég ugyanis kínai beszállítókkal áll kapcsolatban, amelyek közül kettő már meg is települt. A Semcorp, a világ legnagyobb szeparátorfólia gyártója Debrecenben épít gyárat, amely a tervek szerint 2023-ban kezdi meg a termelését, már a munkaerő-toborzást is elkezdték. Az üzem négy gyártósorán évi négyszázmillió szeparátorfólia készül majd. A Shenzen Kedali pedig Gödöllőn épít gyárat, ahol akkumulátor-alkatrészek készülnek majd.

Véleményvezér

A Tisza párt nyerte a számháborút

A Tisza párt nyerte a számháborút 

Ki fizeti a masírozókat?
Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett

Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett 

Súlyos orosz légtérsértés történt Litvánia felett.
Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője

Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője 

Nagy kérdés, miként sikerülhetett elmenekülnie a magyar maffiafőnöknek?
Burgonya kilója 30 forintért

Burgonya kilója 30 forintért 

A politikusok kedvence lesz a krumpli, rég lehetett ilyen olcsón osztogatni.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo