Adópánik

A 2004-es stagnálás után a szakemberek és az autópiac szereplői sem várnak mást, mint csökkenést az újautó-értékesítésben Magyarországon. Tavaly június óta kiszámíthatatlanná vált a piac, idén pedig akár havonta borulhat a papírforma. Az emberek gazdasági helyzete sem lett jobb. Nőtt az eladósodásuk, erősödött az árérzékenységük, ezért számos autótípust csak akcióban, jelentős kedvezménnyel lehet eladni.

Jövőre, a választások évében már elképzelhető, hogy újautó-eladásokban elérjük a tavalyi szintet, öt éven belül pedig - az EU-tagság törvényszerű velejárójaként - minden bizonnyal pozitív folyamatok indulnak el: az autópiaci konszolidáció után lassú növekedés veszi kezdetét.

Nyugat-Európában és az Amerikai Egyesült Államokban az autógyártás a gazdaság első hőmérője. Ha kihasználatlan kapacitással működik az autóipar, minden bizonnyal gazdasági recesszió van. Magyarországon a gazdaság állapotát ezzel szemben inkább az autókereskedelmen lehet lemérni. 1995-től gyakorlatilag minden évben két számjegyű volt a növekedés az autópiacon, még 2003-ban is 20 százalékkal több új autót értékesítettek, mint az azt megelőző évben.

A folyamat tavaly torpant meg, amikor is - a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének kimutatása szerint - 208 ezer 44 darab új személygépkocsit adtak el, 400-zal kevesebbet, mint az azt megelőző, eddigi legjobb évben. A legtöbb eladott új gépkocsi mini-, kis- és alsó-középkategóriás volt, a három kategória együtt a teljes eladások 90,3 százalékát tette ki. A középkategóriás autók 6,4 százalékkal részesedtek a piacból. A többi kategória aránya külön-külön nem érte el az egy százalékot, bár a sportautók és a luxusterepjárók figyelemre méltó térhódításba kezdtek.

Márkaverseny-eredmények

A márkák versenyében a tavaly év végi adatok alapján a Suzuki vezet (16,3 százalék, 33 855 darab), azt követi az Opel (11,6, 24 147), a harmadik helyen a Renault áll (9,3, 19 408), utánuk pedig a Skoda (8,2, 17 089), a Volkswagen (7,5, 15 665) és a Chevrolet/Daewoo (7,0, 14 601) következik. A 36 jelentős magyarországi autómárkából - összesen 56 van - 17 növelni tudta részesedését a piacon, míg 19 stagnált, illetve csökkenést regisztrált.

Idén a forgalmazók és a kereskedők jó része nem jósol magának pozitív eredményt, megelégedne azzal is, ha tartani tudná előző évi szintjét. Persze egyes új típusokhoz nagy reményt fűznek. Idén "robbanthat" például az olcsó, Renault-alkatrészekből építkező Dacia Logan, valamint az új Suzuki Swift. Tavaly októbertől szilveszterig például előbbiből 953 darab talált gazdára, és 2005-re 4000 a cél, a hazai gyártású új Swiftből pedig idén 18 ezer darab kiszállítását tervezik. Ám a növekedésnek ára van: a régebbi modelleket szinte csak több százezer forintos engedménnyel lehet majd eladni.

Hektikusság

Tavaly júniustól szélsőséges piaci mozgások tapasztalhatók. Szinte havonta borult a papírforma. Decemberben például a kereskedők háromezer darabbal több gépkocsit értékesítettek, mint amire számítani lehetett: 6700 nulla kilométeres autót "táraztak be", idén januárban ezért 19 százalékkal kevesebb autót adtak el, mint tavaly. A februári értékesítés 11 százalékkal maradt el a tavalyitól.


dr. Győző Gábor
A hektikus vásárlás magyarázata, hogy idén január 1-jével 4,8 százalékkal nőtt a regisztrációs adó áfaalapja, ami azonban az autóárakon végeredményben nem éreztette a hatását. Tavaly a törvényi szabályozás nem rendelkezett egyértelműen a regisztrációs adó áfakötelességéről, a kereskedők többsége azonban a hatóságokkal való konfliktus elkerülésére már beépítette a 25 százalékos áfakulcsot a regisztrációs adóba.

Nos, januárban pontosan az a decemberben váratlan többletként eladott háromezer darab új autó hiányzott. Áprilistól viszont - elvileg - az autópiac visszakerül a normális kerékvágásba.

- Pesszimista becslések szerint idén 195 ezer, nagyon optimista előrejelzés szerint pedig 205 ezer darab új autót értékesítenek Magyarországon. Hazánkban a vásárlóerő érezhetően csökkent, így ebben az évben temérdek akció és kedvezményes modellek sora várható. Nehéz előre látni, de jövőre valószínűleg újra elérjük a tavalyi eladási mértéket - mondja dr. Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elnöke.

Inkább ingatlan?

A magyar piacnak is sajátsága a szezonalitás. A legtöbb eladást tavasszal és ősszel regisztrálják. Az autóvásárlások mértékét számos tényező befolyásolja, így például az időjárás, illetve az új modellekre való várakozás is. Ma nemcsak a gyárak, hanem a vásárlók is pontosan tudják, hogy mikor készülnek el az új modellek.

A gyártók Európa-szerte tapasztalható komoly aggodalma, hogy a gépkocsi jövedelemtermelő képessége a nullához közelít. Ezért próbálják csökkenteni gyártási költségeiket, miközben folyamatos fejlesztésekre kényszerülnek, előremenekülnek. Sorra fejlesztik az új, még lefedetlen piaci résekre szánt modelljeiket. Két-három évente meg elvégzik a "ráncfelvarrás"-t, amellyel elsődleges szándékuk az, hogy rávegyék a vásárlót autója háromévenkénti lecserélésére.

- Az igazság az, hogy az emberek autóéhsége már kielégült. Autóik újabb és újabbra cserélésére pedig nincs pénzük. Kedvező feltételek mellett inkább ingatlanba fektetnek. Úgy fest, hogy egy-két éven belül az európai márkakereskedők fele kénytelen lesz bezárni a boltot. Pedig tőlünk nyugatra a szerviztevékenységből és az alkatrész-kereskedelemből tisztességesen meg lehet élni.


Gablini Gábor
Magyarországon a pénzügyi finanszírozásból származik a kereskedők legnagyobb bevétele, ami nem egészséges - tartja Gablini Gábor, a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetségének (GÉMOSZ) elnöke. A 2003-as csúcs-autóeladás például már nem a valós hazai vásárlóerőt tükrözte. A nulla forintért elvihető vagy alacsony THM-mel (teljes hiteldíj mutató) kínált akciós modelleket elkapkodták, olyanok is autóba szálltak, akiknek ehhez nem volt megfelelő anyagi hátterük.

A baj akkor jelentkezett, amikor a vásárolt autó maradványértéke kisebb lett, mint amennyivel a vevő tartozott a banknak. Nem sok kereskedő vállalta be a nagy rizikóval járó konstrukciókat - ha becsődöl az üzlet, a kereskedő köteles visszaírni jutalékát a fennmaradó időre a banknak -, mégis, tavaly már 10 ezer, bankok által visszavásárolt autót tartottak nyilván. Idén már az első félévben meghaladhatjuk a 10 ezret, a tetőzés év vége felé vagy jövőre lesz. S mára az emberek azért már jobban meggondolják, hogy milyen konstrukcióban vásárolnak autót.

Teljes cikk a Piac és Profit áprilisi számában.

Véleményvezér

Nem kell félni, hogy Donald Trump atomtengeralattjárókat küldött Oroszország közelébe

Nem kell félni, hogy Donald Trump atomtengeralattjárókat küldött Oroszország közelébe 

Titok, hogy Trump bejelentésének megfelelően indultak-e amerikai atomtengeralattjárók az orosz partok felé.
Lemondott a miniszterelnök, mert cége némi uniós pénzhez jutott

Lemondott a miniszterelnök, mert cége némi uniós pénzhez jutott 

A litvánoknál nulla tolerancia van, ha korrupcióról van szó.
Csehországban teljes kormányzati támogatás mellett indult el a Pride

Csehországban teljes kormányzati támogatás mellett indult el a Pride 

A műbalhék országa lettünk.
A Szigetre nem mehetnek rasszisták a Közszolgálati Egyetemre igen

A Szigetre nem mehetnek rasszisták a Közszolgálati Egyetemre igen 

Olyan jöhet Magyarországra, aki támogatja Izrael bombázását, olyan nem, aki ellenzi a palesztínok gyilkolását.
Pintér Sándor belügyminiszter belebukott választási ígéretébe

Pintér Sándor belügyminiszter belebukott választási ígéretébe 

Szolnok közbiztonsága elesett.
Végleges, nem lesz Kneecap a Szigeten

Végleges, nem lesz Kneecap a Szigeten 

Kitoloncolják őket, ha mégis jönnének.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo