Sem a pénzüket nem kapják vissza, sem többletszolgáltatást nem kapnak a jelenleg érvényben lévő jogszabályok szerint azok, akik korábban a magánnyugdíjpénztárat választották, és a kötelező hatszázalékos járulékot önkéntesen kiegészítették tíz százalékra, s azoknak a munkáltatói befizetése is elvész, akik – a most leköszönt kormány lépéseinek hatására – visszaléptek a társadalombiztosításba.
A nyugdíjpénztári rendszer hosszú távú, stabil működtetése mindenképpen szükségessé tenne néhány gyors intézkedést, jogszabály-módosítást – állítják a szakemberek. A kérdés nem véletlenül a kormányváltás után kerül ismét napirendre.
Amikor a most leköszönt kabinet négy évvel ezelőtt megakadályozta, hogy a magánnyugdíj-pénztári befizetések az eredetileg megígértekhez képest a bér 6 százalékáról fokozatosan 8 százalékra növekedjenek, jelentősen megnehezítette a magánpénztárak közgazdasági környezetét.
Hogy miért tette ezt? Magyarországon az 1998 óta működő magánnyugdíjpénztárakba jóval többen léptek be, mint amennyivel a rendszer kialakítói számoltak, s ez a társadalombiztosítóban (tébé) növekvő elmaradt bevételt eredményezett, amelyet a költségvetésnek kellett kompenzálnia (lásd a Piac és Profit 2002. januári számát). Emiatt 2001-ben a magán-nyugdíjpénztári rendszer hosszú távú teljeskörűségét biztosító, kötelező pályakezdői belépést is eltörölték, az önkéntesen belépettek számára ismét lehetővé vált a visszalépés a tébérendszerbe; a legutolsó módosítás pedig már a pályakezdőként kötelezően belépettek számára is lehetővé tette a visszalépést 2002. december 31-éig.
Az év vége ugyan még elég messze van, az eddigi folyamatok azonban – az ösztönzés és elbizonytalanítás ellenére – nem utalnak jelentős visszalépési hullámra.
Növekvő ellentmondás
Az első, amit ismételten meg kell vizsgálni, az a befizetések mértéke. Hiszen a leköszönt kormány intézkedései miatt a nyugdíjpénztári bevétel jóval kevesebb, mint amire induláskor számítani lehetett, ám a pénztárakkal szembeni elvárás nem módosult: a tébényugdíj 25 százalékának megfelelő nyugdíjat kellene biztosítaniuk.
Más oldalról nézve az sem tűnik jogosnak, hogy az eredeti számításokhoz képest magasabb járadékmértékből adódó állami befizetéstöbbletet a társadalombiztosító nem honorálja, érte a pénztártagok nem kapnak semmit. Továbbá a 6 százalékos járulékot önkéntesen 10 százalékra kiegészítő magánszemélyek, munkáltatók befizetése a tébébe való visszalépés során szintén elvész. Se a pénzüket nem kapják vissza, se többletszolgáltatást nem kapnak!
A bevételek és a kötelezettségek közötti növekvő ellentmondást érzékelve a korábbi pénzügyi kormányzat a legegyszerűbb megoldást választotta: megszüntette a magánnyugdíj-pénztári nyugdíj mértékére vonatkozó garanciát, csak az egyéni számlák értékére vonatkozó – az állam számára jóval kisebb kockázatot jelentő – állami garancia maradt meg.
Lehetséges megoldások
A probléma rendezésére két lehetőség kínálkozik: vagy a tébé (a költségvetés) visszaadja a nyugdíjpénztári tagoknak az 1999–2002 közötti többletbefizetésüket, és 2003-tól a nyugdíjpénztári tagok teljes nyugdíjjáruléka a nyugdíjpénztárba kerül, vagy a nyugdíjpénztárak és a társadalombiztosító nyugdíjfizetési kötelezettségét módosítják, azaz a tébé nem 75 százalékot, hanem ennél magasabb arányban fizet majd nyugdíjat a pénztártagoknak.
Természetesen elképzelhető a kettő különböző kombinációja, mint például az, hogy 2003-tól a nyugdíjpénztári járulék 8 százalékra emelkedik, de a visszamenő kompenzációra nem kerül sor. Hosszú távú befektetésnél – márpedig a nyugdíjpénztár a jellegéből adódóan ilyen – néhány évnyi kiesés még nem jelent gondot, megfelelő hozam, különösen a felhalmozási időszak második szakaszában kompenzálni tudja a kiesést. A rövidebb felhalmozási idővel rendelkező idősebb generáció esetén viszont erre reálisan már nem lehet számítani. Éppen ezért elfogadható, ha általános érvénnyel nem módosul a társadalombiztosító nyugdíjfizetési kötelezettsége, de a rövid felhalmozási idővel rendelkező idősebb pénztártagok esetében a tébé a nyugdíj magasabb százalékát fizesse ki.
A korrektség azt is megköveteli, hogy a magánnyugdíj-pénztári többletbefizetők – amennyiben visszalépnek a tébébe – a többletbefizetésüket visszakapják. Természetesen nem a teljes összeget, hanem csak az igénybe vett adókedvezménnyel csökkentett részt, vagy az önkéntes pénztári tagsággal rendelkezők a teljes bruttó összeget átvezettethessék önkéntes pénztári számlájukra.
Mi legyen a pályakezdőkkel?
Bár szakemberek szerint célszerű lenne a pályakezdők szeptemberi munkába állása előtt dönteni a kötelező magánnyugdíjpénztár-választás visszaállításának lehetőségéről, nem valószínű, hogy erre sor kerül.
Itt is két változat képzelhető el. A magánnyugdíj-pénztári törvény módosításával újból elő lehet írni a pályakezdők kötelező nyugdíjpénztár-választását, és a 2002. január 1-je óta csak a tébét választó pályakezdők kötelező beléptetését valamelyik nyugdíjpénztárba. Természetesen ekkor – csakúgy, mint fordított esetben a pénztáraknak – a társadalombiztosítónak át kellene utalnia a nyugdíjpénztárt megillető járulékot. A másik megoldás nem állítaná ugyan vissza a kötelező pénztárválasztást, de nemcsak a pályakezdők számára, hanem – esetleg egy korhatárig – mindenki számára újra lehetővé tenné a magánnyugdíjpénztárba való belépést.
Továbbá a változatoktól függetlenül fel kellene számolni azokat a kötöttségeket, amelyek a tébé indokolatlan preferálását eredményezik, például, hogy a pénztárat nem választók automatikusan a tébébe lépnek be. A munkahelyi ügyintézők esetleges ellenérdekeltségének a megszüntetéséhez pedig egységesíteni kell a társadalombiztosítónak és a magánnyugdíjpénztárnak történő jelentési kötelezettséget.
Közelítő szabályozás
Az állami szervek fontos kötelezettsége a pénztártagok vagyonának védelme. Ennek érdekében – a piac fejlődésével összhangban – módosítani kellene a pénztárakra vonatkozó szabályozást, bár nem javítja a pénztárak pozícióját, ha erre a szükségesnél többször kerül sor. Célszerű lenne azonban a különböző nyugdíjpénztári ágak szabályozását közelíteni, hiszen mind a magán-, mind az önkéntes pénztárak vagyonának védelme egyformán fontos, ezért a meglévő különbségek fenntartása – például, hogy a vagyonkezelő, letétkezelő intézményi feltételei az önkéntes pénztárak esetében enyhébbek –indokolatlan.
A pénztári szabályozás gyors változtatásával a magánnyugdíj-pénztári rendszer minden bizonnyal visszaállítható a hat évvel ezelőtt elhatározott pályára, és a pénztárak a jó működéssel, a megfelelő hozamokkal nagy valószínűséggel el tudják érni az eredeti számításokban szereplő nyugdíjmértékeket.
Lehoczky László
Megjelent a Piac és Profit 2002. július-augusztusi számában
A nagy generáció nyugdíja
Van-e esély a nyugdíjreform újraélesztésére, s milyen érvek szólnak mellette?
Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!
Találkozzunk személyesen!
2024. november 21. 16:00 Budapest
Véleményvezér
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát
Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba
Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
A Jobbik volt elnöke megerősítette Magyar Péter állítását, hogy a Fidesz titkosszolgálati eszközöket is használ az ellenzék lejáratására
Régi-új szereplő jelent meg a belpolitikai porondon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten
Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt
A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.
Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban
Megjelent a World Justice Project 2024-es jogállamiság rangsora.