Sok félreértésre adhat okot a munka törvénykönyvének (Mt.) 2001 nyarán – 1991. óta negyedszer – módosított változata, állítják egyes szakértők, miután túl sok benne az utalás korábbi és más rendelkezésekre, illetve túl sok benne az olyan, jogilag nehezen kezelhető fogalom, mint például a „jelentős”, a „jóhiszemű” vagy a „tisztességes”. A változtatások célja egyébként az európai uniós jogharmonizáció: a kilenc közösségi irányelv rendelkezéseit be kellett építeni a törvénybe. A munkáltatók szemszögéből számos ponton szigorodott a jogszabály. A munkavállalók számára pedig némely pontja a korábbinál is nagyobb kiszolgáltatottságot jelent. Ami a hasznosságát és használhatóságát illeti: azt az idő fogja eldönteni.
Egyenlő elbánás
A törvény a hátrányos megkülönböztetés tilalmát kiterjesztette a munkaviszony létesítését megelőző eljárásra is. Amikor a munkáltató például arról dönt, hogy ki tölthet be egy pozíciót, nem hozhatja hátrányos helyzetbe a kisgyermekes anyákat, a gyermeküket egyedül nevelő apákat, a férjezett pályakezdőket vagy a fogyatékosokat. A módosított törvény tiltja és szankcionálja a közvetett diszkriminációt is. Egy-egy konkrét esetben azt, hogy nem történt hátrányos megkülönböztetés, a munkáltatónak kell bizonyítania.
Az egyenlő elbánás elvének a munkabérre vonatkozóan is érvényesülnie kell, a legtágabb értelemben. Az egyenlő munkáért egyenlő bérezés ugyanis nemcsak a munkaviszony alapján kapott pénzre, hanem a természetbeni juttatásra is vonatkozik.
A fiatal munkavállalók védelmére a törvényt kiterjesztették a polgári jogviszony keretében foglalkoztatott tizennyolc éven aluliak munkavégzésére is, s bizonyos művészeti, sport-, modell- vagy hirdetéssel összefüggő tevékenységekben a tanköteles munkavállaló foglalkoztatásához immár gyámhatósági engedély szükséges.
Több lett az adminisztráció
A munkáltató köteles tájékoztatni a munkavállalót, az üzemi tanácsot, a szakszervezetet minden olyan tényről, amely jelentős lehet a jogok gyakorlása és a kötelezettségek teljesítése szempontjából – áll a törvényben, az azonban nincs definiálva, hogy mi számít jelentős eseménynek. Amit viszont a jogszabály külön kiemel: 30 napon belül tájékoztatni kell a dolgozót minden, a vállalatra vonatkozó lényeges adatváltozásról (cím, telephely, elnevezés stb.).
A munkáltató munkavállalóval szembeni írásbeli tájékoztatási kötelezettsége az uniós irányelv szerint szélesebb körű, mint a korábban hatályos hazai munkajogi szabályokban. Így a módosítást követően a munkaszerződés megkötésekor szóban, majd 30 napon belül írásban tájékoztatni kell a munkavállalót az irányadó munkarendről, a munkabér kiegészítő elemeiről, a fizetés napjáról, a szabadságra vonatkozó szabályokról, a felmondási időről és arról, hogy ő maga a kollektív szerződés hatálya alá tartozik-e. Lapunk úgy tudja, hogy ez utóbbi okozza a legtöbb problémát, mégpedig akkor, ha olyan kollektív szerződés vonatkozik az adott vállalatra, amelyet a gazdasági miniszter terjesztett ki az egész ágazatra, hiszen sok kisebb foglalkoztató azzal sincs tisztában, hogy ilyen létezik.
A csoportos létszámcsökkentésre vonatkozó módosítások is növelik a munkáltató adminisztrációs feladatait: szigorodtak az értesítési, konzultációs kötelezettségek, továbbá a tervezett intézkedésekről „hatékonyabban” kell tájékoztatni a munkavállalók képviselőit és a munkaügyi központokat.
Az erre vonatkozó rendelkezések egyébként többnyire korábban is megfeleltek az uniós irányelveknek. A legfontosabb változás, hogy ezek a szabályok ma már nemcsak a munkáltatói rendes felmondással, hanem a közös megegyezéssel történő munkaviszony megszüntetések esetén is érvényesek. A létszámhatárok megállapításánál pedig most már figyelembe kell venni az öregségi nyugdíjra jogosult, a rokkantsági nyugdíjban részesülő és a további munkaviszonyban foglalkoztatott munkavállalót.
Korlátozott túlmunka
A munkavállalókat nem lehet korlátlan túlmunkában foglalkoztatni, még akkor sem, ha megfizetik azt. Az egynapi munkavégzés ideje változatlanul minimum 4, maximum 12 óra, míg az egyheti munkaidő a rendkívüli munkavégzés idejével együtt sem haladhatja meg a 48 órát.
Korábban a napi túlmunka elrendelésének korlátozása nem vonatkozott a pihenő- és munkaszüneti napokra; a módosítás szerint most már ez is beleszámít a 48 órás heti munkaidőkeretbe. S míg korábban két hónap átlagában kellett a teljes munkaidőnek megfelelni, most a munkavégzés ideje nem haladhatja meg a heti átlag 48 órát.
A munkavállalót továbbra is heti két pihenőnap illeti meg, de minimum negyven óra. Ha a felek megállapodása szerint a szabadnapokat havonta összevonva adja ki a munkáltató, megszakítás nélkül akkor sem dolgozhat a munkavállaló. Ebben az esetben a törvény azt mondja, hogy hatnapi munkavégzés után egy pihenőnap kötelező.
A rendkívüli munkavégzés ideje a korábbi évi 114 óráról 200 órára emelkedett, a kollektív szerződés megengedhet évi legfeljebb 300 órát. Ettől a szemre munkavállaló-ellenes módosítástól azt várják a jogalkotók, hogy csökken a feketegazdaságban végzett munka.
A munka törvénykönyvének változásairól
Januárban sok munkáltató köt új munkaszerződéseket, s nem mindegy, hogy milyet. Fontos tudnivaló, hogy milyen kötelezettsége van, s az is, hogy például miként szüntethető meg egy korábbi munkaviszony. A 2001. július elsejétől - illetve egyes fejezetei november 1-jétől - életbe lépett új munka törvénykönyvét tehát érdemes kicsit sűrűbben lapozgatni.
Véleményvezér

Ez már tényleg ciki, iskolakapu felújításra gyűjtenek adományokat az egyik vidéki nagyvárosban
Ha van már iskola, kapu is kellene.

Érdekes észrevétel, a kormány háborús riogatása óta csökken a születések száma Magyarországon
A demagógia nem használ a gyermekvállalásnak.

Óriási botrány az osztrák jegybanknál is, bár ott nem százmilliárdok tűntek el
Masszázs-gate Ausztriában.