A mellméret sem mellékes

Ha karrierről beszélünk, divatos kifejezés: a médiában szeretnék dolgozni. A televíziós műsorvezetéshez a személyes kapcsolatokon kívül nyilvános castingokon át vezet az út.

A Pályacsúcs Magazin riportere kipróbálta, hogyan zajlik egy ilyen állásinterjú, miután médiagyakornokok, kalandorok és a nyilvánosság elé vágyódók számára egyaránt kecsegtető munkalehetőségre bukkant egy apróhirdetésben.

Castingolás a világ végén

Az információ még forró, alig két napja került nyilvánosságra: televíziós produkció műsorvezetőt keres fitness tematikájú, nemsokára startoló tévés produkciójához. A szervezők a hirdetés tanúsága szerint fiatal fiúk és lányok jelentkezését várják. A médiasztársághoz vezető lépcső első fokát egyelőre alkalmi, mellékállásként végzendő műsorvezetésben jelöli meg a cég. A casting lebonyolításáért felelős produkciós iroda a szokásos módon kezd a procedúrához: e-mailben küldött önéletrajzot kér a kamera elé vágyóktól. Két nap múlva kiderül: sok szeretettel várnak a produkciós iroda szervezésében bonyolított műsorvezető-válogatásra. Így tehát kiderült: az első akadályt sikerült legyűrni.

Az invitáló e-mail a helyszínt egy könnyen megközelíthető, metróvonal közelben létesített hotel konferenciatermében jelöli meg, amiről hamar kiderül: finoman szólva is költői túlzásról van szó. A helyszín ugyanis bő kilométernyire, legalább negyedórás gyaloglásra van a metrótól, és az épület is sokkal inkább motelnek látszó építmény, mintsem hotel. Amikor érdeklődünk a castingolós konferenciaterem után, máris segítségünkre siet a recepciós. De előbb kezünkbe nyomja a kitöltendő íveket, majd a motel földszintjén található félhomályos étterem asztalaihoz irányítja a leendő Csisztu Zsuzsákat és Schobert Norbikat.

Mell-, derék, csípőbőség és lábméret

A tesztkitöltés elég érdekesen alakul. Az adatlap nem kér semmilyen tényleges képzettséget, és a szakmai előéletet firtató kérdések is elmaradoznak. A kérdőív kiötlői csak a nyelvtudás fajtájára és fokára kíváncsiak, és arra, ki hányadán áll a sportélettel, a többi szinte mind szimpla kontaktadat, lakcímmel, mobil-és vezetékes telefonszámmal, e-mailes elérhetőséggel. Azaz mégsem: a szerkesztők lehet, hogy összekeverték a műsorvezető-válogatást egy modellügynökség toborzó-akciójával: a magasságot, a mell-derék és csípőbőséget, a testsúlyt, a ruha-és cipőméreteket aprólékos precizitással kérik. Azt is ikszelgetnie kell a jelentkezőknek, hogy milyen haj- és szemszínnel bír pillanatnyilag. Az adatlap végén megnyugtató tájékoztatás: az adatokat a produkciós iroda bizalmasan kezeli, harmadik félnek nem szolgáltatja ki.

Cicababák a váróteremben

A tesztkitöltés után egy apró, levegőtlen, emeleti váróhelyiségbe irányítják a jelentkezőket. A ma délutáni időpontra behívott sorstársak körülbelül nyolcan várakoznak az interjúra. Van közöttük frissen érettségizett fitness-akadémista, aki az iskola faliújságját olvasgatva értesült a lehetőségről, de egy tanácsadó cég munkatársaként dolgozó fiatalember is eljött, mert elmondása szerint kedve szottyant szerepelni. És persze itt vannak a castingok elmaradhatatlan szereplői is, a csinibabák, mesterségesen barna szoláriumos bőrszínnel, orr-piercinggel, deréktáji tetoválással, vastagtalpú, térdig érő, hegyes orrú csizmákon imbolyogva. Közben sorszámok szerint szólítják a jelentkezőket.

Öt percig tart, kamerapróbának semmi nyoma

A várakozók között mindössze egy huszonéves fiatalember akad, aki saját bevallása szerint dolgozott már a médiában. Ám arra, hogy mit, már nem válaszol. Nemsokára kiderül. félénkségnek semmi nyoma, törökülésbe kucorodik a váró sarkában és zöldalmát kezd majszolni.

Aztán nyílik az ajtó. A szemközti asztalnál castingolók hattagú csoportja fogad, mint valami vizsgabizottság, előttük egy halom önéletrajz. De a válogatásoknál szokásos helyzetgyakorlatok, próba-riportok, kamerapróbás felvételek és olvasópróbák ezúttal elmaradnak. A szervezők szerint azért, mert annyian jelentkeztek, hogy éjfélre sem végeznénk a megmérettetésen. Az viszont hamar kiderül: a válogatáson felfedezendő nem valamelyik piacvezető kereskedelmi csatorna palettáját fogja színesíteni: a bizottságban ott mosolyog az egyik kicsi, budapesti kábeltelevízió középkorú műsorvezetője.

Aztán érkezik a várva-várt kérdés: miért pont ezt a területet választottam. Az interjúztatókat az is érdekelte, mennyire vagyok fogékony a sport és csatolt területei iránt, milyen tevékenységekkel foglalkoztam eddig és jelenleg mit csinálok, milyen munkáim vannak és hogy érzek-e magamban elég készséget ahhoz, hogy meg tudjam oldani egy sportműsor vezetését. Arra is rákérdeznek: van-e direkt módon képernyős munkatapasztalatom, merthogy a rutin is fontos ezen a területen. De a faggatózás mindent egybevetve 5 percig sem tart, amiből két dologra lehet következtetni: az írott sajtós tapasztalat is elegendő ahhoz, hogy a válogatók úgy érezzék, kincset találtak. A rosszabbik variáció szerint a nem Claudia Schiffer-i külcsínt magukénak mondhatók próbálkozása a képernyőzés világában eleve halálra ítélt próbálkozás.

Véleményvezér

A kárpátaljai templom elleni támadás mögött az orosz titkosszolgálat is állhat

A kárpátaljai templom elleni támadás mögött az orosz titkosszolgálat is állhat 

Gyanús körülmények a kárpátaljai templom felgyújtási kísérlete körül.
Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak

Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak 

Az orbáni hintapolitikát megelégelték az európai nagyhatalmak.
Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését

Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését 

Drukkolunk Orbán Viktornak, hogy jobb költségvetést írjon Brüsszelnél.
Befellegzett a visegrádi négyeknek

Befellegzett a visegrádi négyeknek 

Mélyponton a magyar-lengyel kapcsolatok.
Hamar kitiltották a Harcosok Klubjából a könyvelők alelnökét

Hamar kitiltották a Harcosok Klubjából a könyvelők alelnökét 

Nem kívánatos a könyvelő a Harcosok Klubjában.
Arcul köpte az örményeket egy fideszes országgyűlési képviselő

Arcul köpte az örményeket egy fideszes országgyűlési képviselő 

Oksabb lett volna, ha Hoppál Péter csendben marad.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo