A logisztikai nagyok a fővárosra, a kicsik a keleti végekre koncentrálnak

A közraktározással és – a „hiányszakmának” minősülő – agrárlogisztikával foglalkozik a logisztikai szakma esedékes konferenciája. Az utóbbi években igen nagy ütemben fejlődő logisztika újabban már nem annyira az ingatlanpiaci befektetőknek a terepe, hanem a szakmai invesztálóknak, ez utóbbiak viszont az adott térség igényeire alapoznak. Időközben megnőtt a keleti és déli végek szerepe, e határok mentén a szállítmányozás, a raktározás és a vámoltatás összekapcsolása serkentheti a vállalkozásokat, akkor kiváltképpen, ha az áfaelszámolás uniós gyakorlatának is kialakulnak a jogi feltételei.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Már nem a spekulációs szándék, hanem a jelenlegi és kialakulóban lévő kereskedelmi, termelési igények kielégítése vezéri a logisztikai beruházásokba fogó befektetőket. Ebben nincs semmi különös, egyszerűen csak arról van szó, hogy megváltoztak a motivációk, másmilyen érdekek vezérlik az üzleti köröket. A váltás időszakának 2003-at, 2004-et vélelmezi Nikodémus Antal, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium innovációs és környezetvédelmi főosztályának főosztályvezető-helyettese. Az bizonyos, hogy most már geostratégiai léptékű létesítményekké bővültek a főváros térségének nagyvállalkozásai, így a Budapest Intermodális Központ (BILK), a Harbor Park, a Csepeli Szabadkikötő, az Airport Business Park. Ezek már jóval többnek számítanak az ingatlanfejlesztési befektetéseknél. Bár e vállalkozások túlsúlyossá teszik Budapest logisztikai szerepét, mégsem válnak okafogyottá az ország más részein elindult hasonló fejlesztések. A gazdasági tárca térképén tizenegy logisztikai körzet, 13 logisztikai központ látható, ezek a nemzetközi áruáramlás gócpontjain helyezkednek el. A vidéki bázisok – például a székesfehérvári, a debreceni – jóval inkább a közvetlen térség igényeire alapozva szerveződtek meg. Igaz, a fehérvári – talán Budapest közelsége miatt – nem tudja teljes kapacitását kihasználni. A debreceni azonban nem a BILK-re jellemző intermodalitást célozta meg, sokkal inkább a szállítmányozási piacot aknázza ki, minden jel szerint jól élve a földrajzi helyzet kínálta lehetőségekkel. Az intermodalitás – a nagy közúti folyosók mentén a közlekedési ágak közötti átrakás igényeit is kihasználó, nemzetközi szolgáltatásokat nyújtó vállalkozás – mellett felértékelődött a feldolgozóipari nagyvállalatok disztribúciós raktározási igényeit kielégítő logisztikai szolgáltatás.

Vidéken ugyan még nemigen tapasztalni olyan piaci erőt, mint amilyen megalapozta egyebek között a Harbor Park fejlődését. Nikodémus Antal szerint az azonban már tetten érhető, hogy például Debrecenben, a Delognál informatikával, szolgáltatásokkal „megtámasztott”, ipari parki környezetben működtetett flottakoncentráció képes a hatékony térnyerésre. Modellértékű is ez a kelet-magyarországi logisztikai üzleti tevékenység, sokkal inkább, mint a Budapestet ellensúlyozni akaró, intermodalitással kombinált típust, amelyre jelenleg legfeljebb a soproni logisztikai centrum vállalkozhat a mögötte álló GYESEV-nek és a közeli Ausztriának köszönhetően. A keleti végeken az európai uniós csatlakozás komoly változást hozhatnak. A vámkezelési helyszínek száma az országban ugyan drasztikusan csökken, ugyanakkor azoknak a telephelyeknek, logisztikai bázisoknak szinte monopolizálódó előnyük származhat abból, hogy működik náluk vámkezelés. Ugyanis kombinált szolgáltatást nyújthatnak, s ezáltal oda vonzhatják a szállítmányozói piac szereplőit. Bajával és Szegeddel kezdve a közúti és vasúti határállomásokkal rendelkező Nagylakkal és Lökősházával folytatva Debrecenen át Záhonyig nagyon jó logisztikai lehetőségek alakulhatnak ki. Célszerű lenne, ha a földrajzi adottságokhoz szervesen kapcsolódnának a jogi feltételek is. Az EU-ban alkalmazott, ilyen határközeli helyszínekre „kitalált” áfaelszámolási szisztémák – úgynevezett háromszög műveletek – alkalmazása e határtérségekben ösztönözheti a különféle disztribúciós tevékenységek kiépítését, bővítését. Ennek a szabályozásnak azok veszik hasznát, akik nem Magyarországra, de az Európai Unióba akarnak szállítani, s a szállítási lánc végén egyenlítik ki az általános forgalmi adót. És persze előnyös azoknak a településeknek, térségeknek, amelyek „fogadói” az ilyen szállítmányoknak. Jó példa rá Hamburg és Amszterdam, a két kikötőváros fellendülését, évszázados gazdagságát ez a funkció alapozta meg.

A szakmai befektetők vezérelte logisztikai fejlesztések jelentek meg egy-két éve a magyar piacon, ők már kifejezetten azt vizsgálják, hogy az adott térségben mely gyártók, szállítók javára érdemes fejleszteniük, s aztán döntenek méretről, funkcióról. A maguk módján ilyenek azok a közraktári tevékenységet folytató vállalkozások is, amelyek mostanában számos térségben – például Baján, Miskolcon – bővítik hagyományos, pénzügyi jellegű szolgáltatásaikat, s hozzáillesztenek, hozzákapcsolnak raktározási, szállítmányozási, vámoltatási műveleteket. A logisztikai egyesület idei konferenciájának is egyik vezértémája lesz a közraktározás. Az agrárlogisztika pedig a másik aktualitás, amelyről tanácskozni kívánnak a szakemberek. Ez utóbbinak az ad különös aktualitást, hogy Magyarországon egyelőre komoly hiányosságok jellemzik ezt a szakmai ágat. Rendhagyó módon a gazdasági tárca is kiírt olyan pályázatokat, amilyeneket a mezőgazdaság vállalkozásai vehetnek igénybe, s fejleszthetik szállítmányozási, logisztikai feltételeiket. A GKM – tudtuk meg Nikodémus Antaltól - tavaly támogatott is egy mórahalmi társaságot, amelyik azóta már a temesvári Metró áruház állandó szállítója, mivel a környékbeli kistermelőktől összegyűjti, hűtve tárolja, csomagolja a paprikát.

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo