A fejlődés a társadalmi különbségek éleződése mellett ment végbe: a lakosság legalacsonyabb és a legmagasabb jövedelmű 10%-a közti különbség az 1987. évi 4,7-szeresről 1999-re 5,4-szeresre nőtt. Az 1997 óta tartó jövedelem-emelkedés nyertesei a vállalkozók és a versenyszférában dolgozók voltak (a versenyszférában gyorsabban nőttek a keresetek, mint a költségvetési szférában).
A 2002-2004 közötti időszakban – ezen belül is az első két évben – a háztartások jövedelme és fogyasztása az elmúlt néhány év átlagánál is dinamikusabban bővül.
A háztartások jövedelmének több mint felét kitevő keresetek 2002-ben kiemelkedő ütemben nőnek. Ebben jelentős a minimálbér-emelés hatása, de nagy szerepe van a költségvetési szféra béremelésének is. 2003-ban a közszféra bértáblájának kiigazítása, az SZJA adósávjainak megváltoztatása, az egyéni nyugdíjjárulék és az egészségügyi hozzájárulás változása lesz meghatározó a keresetek alakulásában, ez okoz jelentős emelkedést. A költségvetési bérek emelése a versenyszféra béreire gyenge húzó hatással van, ezért ott a keresetek jóval mérsékeltebben nőnek. A verseny-szférában 2002-ben 8%-os, 2003-ban 4,5%-os, 2004-ben 3,5%-os reálbér emelkedés várható; a költségvetési szférában idén 22%-kal, 2003-ban (az idei béremelés, ill. a bértábla kiigazítása áthúzódó hatásaként) 15,5%-kal, 2004-ben 2%-kal emelkedik a reálkereset. Így a nemzetgazdaságban a reálkereset idén 12%-os, 2003-ban 8%-os, 2004-ben 3%-os mértékben bővül. A reálkereset 2004-re 25%-kal haladja meg a 2001. évi szintet.
A háztartások jövedelmének majdnem harmadát jelentő nyugdíjak reálértéke a nyugdíjtörvény és a kétéves költségvetés együttes érvényesítésével, valamint az egyszeri juttatással együtt 2002-ben kb. 13%-kal emelkedik. 2003-tól az érvényes nyugdíjtörvény szerint, de várhatóan az előző évi kereseti és inflációs adatok alapján emelik a nyugdíjakat, s a ciklus végéig fokozatosan bevezetik a 13. havi nyugdíjat, valamint 50%-kal emelik az özvegyi nyugdíjat. Így a nyugdíjak reálértéke 2003-ban és 2004-ben is 7% körüli mértékben nő, s 2004-ben várhatóan 30%-kal haladja meg a 2001. évit, ami átlagosan évi 9%-os reálérték emelkedést jelent.
A nyugdíjon kívüli társadalmi juttatások (családi, valamint jövedelempótló támogatások) együttes reálértéke csak évi 2-2,5%-kal emelkedik. Még 2002-ben 20%-kal nő a családi pótlék és bevezetésre kerül a nyári dupla folyósítás. Ennek hatása idén – az év átlagában - még csak a reálérték stagnálásához elég. Az áthúzódó hatás következtében azonban jövőre 8,8%-kal nő a családi pótlék reálértéke. Eközben azonban a családi adókedvezmény reálértéke csökken, így összességében 2003-ban nem, vagy csak alig nő a családi támogatások és adókedvezmény együttes reálértéke. 2004-ig összesen 4-5%-kal nőnek e jövedelmek változatlan áron.
A 2002-2004 közötti időszak nyertesei a jövedelem emelkedése szempontjából egyértelműen a közalkalmazottak lesznek, de a nyugdíjasok is nagyjából kétszer akkora reáljövedelem emelkedésre számíthatnak, mint a versenyszférában dolgozók. Ezáltal ebben az időszakban enyhülnek a korábbi években létrejött aránytalanságok.
Már 2002 szeptemberétől adómentessé válik a minimálbér, s 2003-tól tovább változik a jövedelmek adó- és járulékterhelése. Az adócsökkentés keretében megemelik a személyi jövedelemadó sávhatárait, ugyanakkor szűkítik az igénybe vehető kedvezmények körét. A munkavállalótól levont egyéni járulék mértéke a mostani 11%-ról várhatóan 17%-ra emelkedik, miközben évi 1500 forinttal csökkentik – így három év alatt megszüntetik – az egészségügyi hozzájárulást. Az intézkedések összességében várhatóan kissé mérséklik a háztartások jövedelmének összes terhelését, de változik ennek szerkezete: a járulékterhelés nő, az adóterhelés csökken.
A háztartások bruttó megtakarítási rátája 2000-ben 7% alá csökkent, majd emelkedésnek indult. A megtakarítási ráta növekedése elsősorban az emelkedő reáljövedelem következménye, hiszen egyre több háztartás kerül olyan fogyasztási szintre, amikor már igényei kielégítéséhez nem szükséges többlet jövedelmét azonnal fogyasztásra költeni. Ez a tendencia várhatóan a következő években megerősödik, hiszen a közszférában és a nyugdíjasok körében is nagy mértékben nő a reáljövedelem.
Ezzel szemben a nettó megtakarítási ráta stagnálása várható, hiszen a háztartások a támogatott lakáshitelezés tág lehetőségeit igénybe véve nagyon dinamikus hitelfelvételt folytatnak. A háztartások nettó pénzügyi vagyona a 2001. végi 6640 milliárd forintról 2004 végére közel 9000 milliárd forintra nőhet. Ugyanakkor a tartozásállomány a 2001. év végi 940 milliárd forint közel háromszorosát is elérheti az időszak végén.
A Magyar Külkereskedelmi Bank az elmúlt években új lakossági megtakarítási szolgáltatásokkal megjelenve kívánja növelni részesedését a lakossági megtakarítások piacán. Célja, hogy lakossági stratégiájának részeként, meghatározó lakossági betétgyűjtő bankként teremtse meg a forrásokat hitelezési tevékenysége bővítéséhez.
A lakosság felé való nyitás -és a kedvező betéti kamatok- eredménye, hogy 2001-ben az MKB, számos lakossági nagybankként ismert vetélytársát megelőzve a harmadik legnagyobb betétgyűjtő bank pozíciót érte el. A 2002. áprilisától igénybe vehető új, megtakarításokat ösztönző, rugalmas szolgáltatások, a Megtakarítási Számla és a Pénzpiaci betét a lakossági Forint betétek további növekedését eredményezte.
A Megtakarítási Számla a lekötött betéthez képest nagyobb rugalmasságot enged meg, ugyanakkor a látra szóló kamatozásnál magasabb, átlagosan kétszeres hozamot biztosít. Fontos, hogy a számla tulajdonosának nem kell lekötni a pénzét, így mentesül a lekötés esetleges felbontása miatti kamatveszteség kockázata alól. A számlára jóváírások bármikor érkezhetnek, terhelések pedig a kamat feltételek változása nélkül havi két alkalommal teljesíthetők készpénzfelvétel illetve átutalás útján.
A magyar pénzügyi piacon egyedülálló, hogy a számla a kamat feltételeken keresztül közvetlenül ösztönöz megtakarításra, hiszen ha a számlán egyenleg növekedés, megtakarítás jelentkezik a számla tulajdonosa a kedvező kamaton felül további kamatprémiumban részesül, ami a megtakarítás mértékétől függően 0,3-0,5 százalék lehet.
A Pénzpiaci Betét nagyobb megtakarítások legalább féléves lekötését feltételezi, azonban kamata ennek megfelelően a piacon az egyik legkedvezőbb és ezt a magas -jelenleg (09.02-án) 9,35%-os (EBKM 9,43 %)- kamatszintet nemcsak akciós jelleggel, ideiglenesen, hanem a pénzpiaci kamatlábhoz folyamatosan alkalmazkodva biztosítja.
Az MKB a hosszabbtávú befektetők számára is számos versenyképes szolgáltatást kínál, úgymint az MKB Európa kötvény, mely ötféle futamidővel, fix és változó kamatozással áll rendelkezésre és az MKB I. kötvény, amelynek kamatozása a mindenkori 3 hónapos (BUBOR- Budapesti Bankközi Forint kamatláb) pénzpiaci kamatokhoz igazodik, a 15 bázispontos - 0,15 %-os - kamatfelár a befektetők számára kimagasló, könnyen átlátható hozamot biztosít. A Bubor bázisú kamatozás azonos kamatbázison a rövidlejáratú állampapírok hozamánál kb. 0,5 %-kal magasabb.
A lakossági kereslet és megtakarítás és az MKB
2002-2004 közötti időszakban a belföldi kereslet – ezen belül a fogyasztói kereslet – dinamikus növekedésére lehet számítani. A háztartások fogyasztása az 1997 óta eltelt 4 év alatt összesen 17,4%-kal, vagyis évi átlagban 4,1%-kal bővült, s 2001-ben már meghaladta a rendszerváltás előtti utolsó év, 1989 szintjét - derül ki a GKI Rt. középtávú előrejelzéséből. Amire az MKB válaszlépése új banki szolgáltatások bevezetése.
Véleményvezér
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?
Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala
A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.