A lakosság vásárlási kedve romlófélben

A fogyasztók saját pénzügyi helyzetüket márciusban lényegesen jobbnak látták, mint februárban, de a következő 12 hónapban jelentős romlásra számítottak - derül ki a GKI fogyasztói bizalmi indexe elemzéséből.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Márciusban tovább romlott a GKI-Wallis konjunktúra-index szezonális hatásoktól megtisztított értéke. A GKI Gazdaságkutató Rt. (www.gki.hu) által - az Európai Unió támogatásával - készített felmérés szerint az üzleti és a fogyasztói várakozások egyaránt kedvezőtlenebbek lettek. Az üzleti várakozások pesszimistábbak voltak, mint tavaly bármikor. A vállalkozások a 2003 és 2004 nyár vége közötti egy évben egyre optimistábbak lettek, majd az ősztől kezdve egyre erősödött a pesszimizmus.

A kereskedelemben a válaszadók a februárinál lényegesen rosszabb üzletmenetről és passzívabb jövőbeni megrendelési politikáról számoltak be, főleg ez magyarázza az üzleti szféra egészének márciusban tovább erősödött pesszimizmusát. Az iparban márciusban lényegében nem változtak a várakozások, de ez így is három éve a legalacsonyabb érték. A válaszolók a februárinál is rosszabbnak minősítették a termelési helyzetet és kilátásokat, de kedvezőbbnek látták rendelésállományukat. Az építőiparban a foglalkoztatási lehetőségek és a rendelésállomány megítélése javult.

Inflációs várakozásaik a februárihoz képest lényegében nem változtak, a következő 12 hónapban az áremelkedés ütemének enyhe csökkenésére számítottak. A munkanélküliségre vonatkozó várakozásaik számottevően emelkedtek. A lakosság vásárlási kedve rosszabb, mint az előző hónapban, s a következő 12 hónapra vonatkozó várakozások sem utalnak érezhető változásra e területen. A megtakarításra kedvező alkalmat látók aránya csökkent.

A fogyasztói bizalmi index tavaly jelentősen emelkedett, idén azonban a februári szerény csökkenés után márciusban érezhetően esett. A mutató értéke így is sokkal magasabb az egy évvel ezelőttinél. A fogyasztók saját pénzügyi helyzetüket márciusban lényegesen jobbnak látták, mint februárban, de a következő 12 hónapban jelentős romlásra számítottak. Az ország gazdasági helyzetét szintén kedvezőtlenebbnek ítélték, mint az előző hónapban, ugyanakkor a következő egy évben e területen is lényeges romlást vártak.

Magyarország hét régiója közül kettőben javultak, ötben pedig romlottak a fogyasztók várakozásai. A Dél-Alföldön és a Dél-Dunántúlon kissé javult a fogyasztói bizalom. Ezzel szemben az Észak-Alföldön és a Közép-Dunántúlon az országos átlagot jóval meghaladó mértékben romlott a lakosság véleménye. Közép-Magyarország és a Nyugat-Dunántúl lakosainak véleménye az országos átlaggal megegyező mértékben romlott az előző hónaphoz képest, míg az Észak-Magyarországon élők ennél mérsékeltebb romlásra számítottak.

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo