Elismerte, hogy a tavaly bevezetett új köztisztviselői és rendvédelmi, majd ez év elejétől lehetővé vált katonai életpálya-rendszer és a közalkalmazottak idei őszi igen jelentős béremelése nagy előrelépést alapoz meg a közszolgálatban állók kereseti viszonyainak javításához, az Európai Unióhoz viszonyított nagy bérhátrányunk némi csökkentéséhez. Ezeknek az intézkedéseknek a finanszírozása 2003-ban is nagy összegeket köt le az állami költségvetésben. A szakszervezet ezt elismeri, ugyanakkor feszültséget keltőnek tartja, hogy a közigazgatásban dolgozók bérfelzárkóztatása – a Pénzügyminisztérium költségvetési előterjesztéséből ítélve – 2003-ban megreked.
A kormány pénzügyi terve azzal számol, hogy 2003. július 1-jével visszaállítják a köztisztviselői státuszból tavaly nyáron kiszervezett ügykezelők közszolgálati jogviszonyát, a diplomás köztisztviselők induló bére 100 ezer forint lesz, feloldják a személyi jutalmazás 6 havi korlátját, a közigazgatási szakvizsgára készüléshez 5 nap fizetett szabadságot adnak.
A közalkalmazotti bérek bruttó összegének növekedésén kívül az adójóváírás összeghatárának emelése és az adósávok szélesítése is növeli a kereseteket. Mindez együtt valóban jelentős többletet mutat, ha a 2002-es egész évi bérátlagot viszonyítjuk a közalkalmazottak 2003-ra várható keresetéhez.
A szakszervezet számára azonban elfogadhatatlan, hogy a közalkalmazottak 2003. januári fizetése ugyanannyi legyen, mint a 2002. decemberi. Az idén szeptembertől megvalósult nagyarányú béremelés kedvező hatása csak akkor őrizhető meg, ha évente legalább az infláció mértékével növekednek a közalkalmazotti illetménytábla tételei, és törvény garantálja, hogy az A/1 bértétel azonos a mindenkori minimálbérrel és az F/1 – mint jogilag is legitimált diplomás minimálbér – egyenlő a mindenkori minimálbér kétszeresével.
Az MKKSZ ennek megfelelően – a SZEF álláspontjával összhangban – egyebek között a következőket igényli 2003-ra:
1. A közalkalmazotti illetménytábla tételei 2003. január 1-jei hatállyal a tervezett infláció mértékével, tehát kb 5 százalékkal emelkedjenek, s a bértábla induló tétele legyen egyenlő a 2003-ra érvényes minimálbérrel, az F/1 tétel pedig a minimálbér kétszeresével.
2. A jelenlegi pótlékalap 17.100 helyett 22.500 forintra emelkedjen. Ezzel biztosítható, hogy a pótlékalaphoz kötődő juttatások (vezetői pótlék, nyelvpótlék) a felelősséghez, illetve a többlet-teljesítményhez igazodjanak.
3. A felzárkóztató bérintézkedésekből kimaradt területek dolgozói – főleg a kényszer-privatizáció vagy átalakítás kárvallottjai – számára is teremtődjön lehetőség az 50 százalékos bérnövekedésre.
A kormány 2003-ra tervezett bérpolitikai elképzeléseivel kapcsolatban az MKKSZ főtitkára feltette a kérdést:
- Ugyanaz lehet-e a reagálásunk, mint 98-ban volt, tehát demonstráció, tüntetés, tiltakozás és más egyéb radikálisabb érdekérvényesítési formák - mert van-e különbség a FIDESZ-kormány illetményalap befagyasztása és az MSZP-kormány illetményalap-emelést megkerülő intézkedései között?
- Kell-e hivatkoznunk a mai kormánypárti képviselők – vagy miniszterek – még ellenzéki képviselőként hangoztatott kritikáira, megnyilatkozásaira?
- A nyilvánosság előtt kell-e szembesítenünk 2002 novemberében Lamperth Mónika belügyminisztert Lamperth Mónika országgyűlési képviselővel?
- Ha igaz az, hogy a minimálbér radikális emelése a közalkalmazotti illetményrendszer összeomlásához vezetett – márpedig tudjuk, hogy igaz -, akkor igaz lesz-e az, hogy a köztisztviselői diplomás minimálbér bevezetése is olyan torlódásokat okoz az illetménytáblában, amely a rendszer összeomlását eredményezheti?
- Ha igaz az, hogy az illetményalap-emelés annak járulékos hatásai miatt (ez mozgatja az országgyűlési képviselők tiszteletdíját, a hivatásos állományúak bérrendszerét, ettől függ a polgármesterek fizetése) elviselhetetlen terhet jelent a költségvetésre, akkor reális célkitűzés-e valamiféle egységes közszolgálati törvény?
- Ha ez a kb 200 ezer emberre érvényes rendszer nem mozoghat együtt, akkor ki gondolja, hogy a 7-800 ezer fős közszolgálati kör bármikor is mozdulhat egyszerre?
Fehér József méltányolta azt a kormányzati elképzelést, hogy a köztisztviselői státuszból tavaly kiszervezett ügykezelőket 2003. július 1-jével visszaveszik előző jogállásukba, de kiállt a kiszervezett fizikaiak visszavétele mellett is. Emlékeztetett Medgyessy Péter idén januárjában – még miniszterelnök-jelöltként – tett kijelentésére: „Az MSZP-kormány visszaállítja a kiszervezettek korábbi jogállását.”
Az MKKSZ főtitkára a továbbiakban kiállt a köztisztviselői munka teljesítmény-mérése mellett, s a szakszervezet nevében azt kérte: törvény garantálja, hogy az éves személyi juttatás 2-3 százalékának megfelelő külön keret szolgáljon a teljesítmények differenciált elismerésére.
Fehér József sürgette a köztisztviselői illetményemelésből tavaly elmaradt 30 százalék mielőbbi kifizetését is. Emlékeztetett arra, hogy Pintér Sándor akkori belügyminiszter 2001. december 11-én úgy nyilatkozott: nem látja akadályát a 2002. július 1-jétől történő kifizetésnek, s Lamperth Mónika idén május 27-én a beiktatási beszédében eléggé egyértelműen amellett tett hitet, hogy a kifizetés előrehozatalát a kormány nem tagadhatja meg. Az MKKSZ főtitkára az érintettek becsapásának nevezte, hogy a 30 százalékot végül – egyetlen köztisztviselői bérintézkedésként – most 2003. július 1-jére ígéri a kormányzat.
Végül Fehér József arra kért állásfoglalást az Országos Választmány rendkívüli ülésétől, hogy az MKKSZ milyen nyomatékot adjon követeléseinek a jövő évi béremelésekről még folytatódó tárgyalásokon. Ha november végéig nem lesz érdemi elmozdulás a kormányzat álláspontjában, alakuljon-e demonstrációs bizottság egy későbbi tiltakozó demonstráció előkészítésére vagy súlyosabb helyzet esetén kétórás figyelmeztető sztrájkot kezdeményezzen-e az MKKSZ.
A köztisztviselők 12 pontja
A Magyar Köztisztviselők és Közalkalmazottak Szakszervezete (MKKSZ) Országos Választmányának rendkívüli ülésén elhangzott beszédében Fehér József főtitkár a közigazgatásban dolgozó közalkalmazottak, köztisztviselők és a köztisztviselői státuszból kiszervezett ügykezelők, fizikai dolgozók jövő évi béremelésével kapcsolatos szakszervezeti aggályokról szólt.
Véleményvezér
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?
Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala
A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.