A több mint ötezer tagot számláló Társaság összegyűjtötte a 25 legfontosabb teendőt, problémát:
Az ország gazdasági teljesítménye elkerülhetetlenné tesz további makrogazdasági reformokat:
1. Az EU lisszaboni stratégiája, mint közismert, túlságosan ambiciózus célokat tűzött ki az akkor még 15 fejlett tagállam elé, s a megvalósítása szinte valamennyi területen elmaradt a várakozásoktól. Nemzetközi összehasonlítások az mutatják, hogy sem a 27 tagú EU-nak, sem az "eredeti" 15 tagállamnak összességében nem sikerült közelebb kerülnie a világ élvonalához. E kudarc ellenére a lisszaboni célok helyesek, teljesítendők, bár 2005 óta a versenyképességen és a foglalkoztatás növelésén kívüli, további célok értelemszerűen háttérbe szorultak.
2. A magyar gazdaság a korábbi években lendületesen közeledett az EU átlagos szintjéhez, de ez a felzárkózási folyamat taggá válásunk óta lelassult, sőt az elmúlt két évben gyakorlatilag megállt. Ez utóbbinak a fő oka köztudomásúlag a 2006-ban kényszerűen elhatározott, majd megvalósított kiigazító politika volt, amely szükségképpen fékezte a gazdaság növekedését. A Magyar Közgazdasági Társaság már a program elfogadásakor, a 2006 szeptemberében megtartott 44. vándorgyűlésén elkerülhetetlennek minősítette a kereslet visszafogását, az egyensúlyi követelmények szigorú érvényesítését - és az ezzel kapcsolatos vélemény azóta sem változott.
3. Az EU12-vel összehasonlítva különösen fájdalmas a magyar gazdaság rossz felzárkózási teljesítménye. Ez utóbbi oka nem szerkezeti adottságainkban vagy tényezőellátottságunkban keresendő, hanem elsősorban gazdaság- és társadalompolitikai, valamint szabályozási hibákra és hiányosságokra vezethető vissza. A munkaerő-piaci aktivitás nagyon gyenge, az adóék tekintetében a másodikak vagyunk a világon, az állam mérete a gazdaság teljesítményéhez képest még mindig nagyon nagy, és magas az infláció is.
4. A magyar gazdaság növekedési teljesítményét a korábbi években rendszeresen túlbecsülte mind az ország vezetése, mind a közgazdász szakma. A mai ismereteink szerint gazdaságunk potenciális növekedési üteme legfeljebb 3-3,5%, amelyet csak egy-két évben sikerülhet meghaladni. A gazdaságpolitika és a szakma közös felelőssége, hogy megtaláljuk azokat a területeket, tevékenységeket, amelyek a jövőben a növekedés motorjai lehetnek. Fontos, hogy a növekedést az árfolyam-politika ne akadályozza indokolatlanul.
5. A potenciális növekedési ütem eléréséhez is átgondolt és jól végrehajtott gazdaságpolitikára van szükség, amely kerüli a kapkodást, az egyes részterületek összehangolatlan fejlesztését, egymásnak ellentmondó szabályozását. Mindehhez további mélyreható reformok kellenek, vagyis nem szabad azt a látszatot kelteni, mintha a jelenlegi struktúrák és mechanizmusok fenntarthatók lennének. Csak így kerülhet rá a magyar gazdaság a hosszú távon fenntartható fejlődés pályájára.
6. A közgazdász szakma tudatában van annak, hogy a reformok szükségképpen - további - érdeksérelmeket okoznak majd, és ezt a lakossággal tudatosítani kell. A terhek arányos és méltányos elosztása a politika és a gazdaságpolitika művészetének együttes feladata.
A versenyképesség legfontosabb feltételei
7. Az adórendszer milyensége az ország versenyképességének egyik legfontosabb eleme, de fontos látni, hogy csak az egyik eleme! A szakma szereplői elkerülhetetlennek tartanak egy - jól átgondolt, az adónemek és kulcsok számát, valamint a jövedelemcentralizációt csökkentő, időtálló - adóreformot, de legalábbis adómodernizációt. Az elmúlt évek adóügyi változásai nem tükröztek kiforrott stratégiát (lásd az áfakulcsok történetét). Az adóreform és a tőle is várható gazdasági fordulat fontos feltétele a közmegegyezés. Az adóreformtól csak akkor várhatunk érdemleges gazdaságélénkítő hatást, ha az állami elvonások csökkenése (ezzel együtt értelemszerűen a kiadások mérséklődése) eléri az 1200-1500 milliárd forintos nagyságrendet. Egy hatásos és eredményes adóreform kulcsterületei: az élőmunka terheinek csökkentése, a kis- és középvállalkozói szektor adóztatásának mérséklése, valamint a foglalkoztatás adó- és járulékmentességgel történő ösztönzése lehetnek. Az adóreformhoz szükséges források között az államháztartási kiadások csökkentése, az áfa növelése, sőt egy egyszeri vagyonadó is szerepelhet (bár ez utóbbiakat illetően a szakmán belül sincs egyetértés).
8. Fontosak a gazdasági növekedés kifejezetten társadalmi feltételei, illetve vonatkozásai. Demográfiai és értékrendi problémák, a bizalom hiánya, rossz adómorál, illetve a morál általános hiánya, valamint a piacgazdasághoz való torz viszony jellemzi az országot. Súlyos a humántőke-deficitünk, a képzettségi adataink nem jók. Az elmúlt években összességében inkább a portugál irányba haladt az ország, semmint az ír példát követte volna.
9. A gazdaság talán első számú gondja a munkaerőpiac állapota; szinte példa nélkülien magas az inaktivitás - nem általánosan, hanem csak bizonyos rétegek és csoportok körében. Az eredményes beavatkozáshoz konkrétan meg kell vizsgálni ezek inaktivitásának okát. Az ösztönzöttek ugyanis nem egyformák, és a társadalmat nem lehet egyszerűen "átállítani" egy új foglalkoztatási szintre. A munkaerő-piaci problémák jó része csak hosszabb távon oldható meg, az oktatás és képzés reformja révén. A közgazdászok többsége helyesli az ez irányú szándékokat. Ugyanakkor mielőbb szükség volna a nyugdíjkorhatár emelésére, mert enélkül nem biztosítható hosszabb távon a nyugdíjak reálértékének megőrzése, a közeljövőben nyugdíjba vonulók méltányos ellátása. Ezzel párhuzamosan célszerűnek tűnik a több szakmában, illetve területen meglévő kötelező nyugdíjba vonulási korhatár eltörlése.
10. A közgazdász szakma támogatja azokat a törekvéseket, amelyek erősítenék a munkára ösztönzést, vagyis amelyek távolítanák egymástól a segélyek és a munkajövedelmek szintjét. Mindezt azonban oly módon kell végrehajtani, hogy a valóban segélyre szorulók is méltányos körülmények között élhessenek.
11. A gazdaságpolitika hiányosságai csak akkor küszöbölhetők ki, ha sikerül - társadalmi közmegegyezéssel - egy széles körben elfogadott állammodellt és társadalmi-gazdasági modellt kialakítani. Ennek talaján ismét meg kell honosítani a hosszú távú stratégiai tervezést, enélkül ugyanis az egyes ágazati, illetve szakpolitikai stratégiák nem alkotnak egységes rendszert, és sok ellentmondás nehezíti az "együttműködésüket". A politikai váltógazdaság körülményei közepette a hosszú távú tervezés nem lehet kormányzati monopólium. Olyan, az Országgyűlésnek alárendelt tervező intézményt kellene felállítani, amely a mindenkori ellenzékkel alkotó párbeszédet folytat, az onnan érkező javaslatok felé is nyitottan dolgozza ki az alternatívákat a döntéshozók számára. Az átfogó tervek kiszámíthatóbbá teszik a gazdaságpolitikát, az ország fejlődését, és kevesebb teret hagynak az átgondolatlan, kampányszerű lépéseknek, a kapkodó, egymásnak ellentmondó intézkedéseknek.
12. A jogszabály-alkotást is módszeresebbé kell tenni, különösen a gazdaságot érintő jogszabályok vonatkozásában. Sok év óta visszatérő igény (sőt törvényi kötelezettség), hogy az előterjesztések tartalmazzák a jogszabályok gazdasági és társadalmi hatásait - a helyzet azonban nem javult.
13. Az ország versenyképessége nem megfelelően alakul, amiben fontos szerepet játszik a vállalati versenyképesség gyengesége. (Ez utóbbi természetesen elsősorban a magyar tulajdonú vállalatokra vonatkozik.) Az emberi tényezőknél a nyelvtudás általános hiánya, valamint a vezetői képességek és készségek gyakorta alacsony szintje okozza a legnagyobb problémákat. A szabályozási környezet tekintetében a bürokrácia csökkentése lenne a legsürgetőbb feladat.
14. A reformok végrehajtásához elengedhetetlen a jól képzett, tapasztalt és motivált köztisztviselők munkája, amely az ország versenyképességének fontos tényezője. Tudomásul kell venni, hogy a közszolgálat sajátos hivatás, és az üzleti életből csak korlátozottan vehetők át megoldások, eljárások, ösztönzők. Stabil köztisztviselői kar nélkül egyetlen kormány sem működhet eredményesen.
A fejlesztés egyes részterületei
15. Úthálózatunk fejlesztése és fenntartása a gazdaság sikeres működésének is fontos feltétele. Ezen a területen is szükség van alaposan átgondolt és valóban hosszú távra szóló (azaz nem gyakorta módosított) fejlesztési stratégiára. Az EU-támogatások felhasználását a gazdaság e szeletében is fel kell gyorsítani. A jelenleginél nagyobb figyelmet szükséges fordítani a meglévő úthálózat karbantartására, mert úthálózatunk fenntartására a szükséges összegnek alig egytizede jut.
16. Az energetikai szektor fejlesztése az ellátásbiztonság, a versenyképesség és a környezetvédelem növekvő fontosságának hármasán nyugszik. A kormányzatok azonban nem találják meg ezek egészséges egyensúlyát. Az ország várható energiaszükségletei alapján nincs feltétlenül szükség új erőművek építésére, a Paksi Atomerőmű életciklusának 20 évvel történő meghosszabbítása és az atomerőmű kapacitásbővítése viszont gazdaságilag mindenképpen indokolt.
17. Az EU-támogatások felhasználásában elért - formai - eredmények imponálóak, az egyik fő célt, a foglalkoztatás bővítését azonban a több százmilliárd forintos programok sem tudták biztosítani. Nincs okunk arra, hogy higgyünk a felaprózott fejlesztési és felzárkóztatási programokban. Az európai tapasztalatok szerint is az ország egészét fejlesztő tervek és programok segíthetik elő az uniós források hatékony és eredményes felhasználását.
18. A lisszaboni folyamat szempontjából fontos versenyképességi tényező a városok versenyképessége: a tapasztalatok szerint egy-egy település hozzáállása nagymértékben járulhat hozzá az ott működő vagy oda befektetni szándékozó vállalatok versenyképességének a javításához. Vannak városaink, amelyek komolyabban veszik a költségvetési fegyelmet is, mint maga a kormány.
Kultúraváltásra van szükség a társadalomban és a vállalatoknál egyaránt
19. Az ország fejlődését gátló egyik legfontosabb gond a korrupció: a nemzetközi tapasztalatok szerint ugyanis a magas fokú, kiterjedt korrupció gyenge versenyképességgel jár együtt. A vándorgyűlés résztvevői ezért üdvözlik a gazdaság kifehérítéséért tett erőfeszítéseket, és elvárják, hogy ez a törekvés a jövőben se hagyjon alább.
20. A jóléti állammodell kifulladni látszik, ezért egyre fontosabbá válik a vállalatok társadalmi felelősségvállalása, amely nem hobbi és nem szponzoráció. A köztudatos magatartás kialakításában és elterjesztésében az államnak is nagy a felelőssége: szabályozóként ösztönöznie kell ezt a fajta magatartást, tulajdonosként, a saját vállalatainál pedig jó példával kell elöl járnia.
21. A köztudatos vállalatoknak fontos, korábban a jóléti állam által ellátott feladatokat kell átvenniük. Éppen ezért a köztudatos vállalati magatartás az etika és a társadalmi felelősség kérdéseit érinti, és nagyban befolyásolja a társadalmi jólét alakulását.
22. A kormány és az önkormányzatok
- valamennyi többségi tulajdonukban lévő vállalatot kötelezzenek arra, hogy készítsenek üzleti és fenntarthatósági jelentést, és ezeket hozzák is nyilvánosságra;
- indítsanak kampányt a köztudatossággal, a társadalmi felelősséggel kapcsolatos állampolgári hozzáállás megváltoztatására;
- alakítsanak ki olyan rendszereket, amelyek minősítik a felelős vállalati magatartást, a környezeti és társadalmi szempontokat figyelembe vevő felelős termelést, illetve termékeket és szolgáltatásokat.
23. A Gazdasági és Szociális Tanács ajánlását megfogadva, célszerű lenne egy olyan munkacsoport létrehozása, amely a vállalati társadalmi felelősségvállalás és a felelős verseny szempontjait figyelembe véve átvizsgálja a hazai jogi környezetet, és javaslatokat tesz azok továbbfejlesztésére.
24. Az országban erősíteni kell az együttműködés, a párbeszéd, a partnerség kultúráját. Az európai kormányzási modell nem alattvalókként, nem potenciális gazdasági szabálykerülőkként, nem megrendszabályozandó renitensekként kezeli az állampolgárokat, hanem igazi partnerként, akiknek a jogos igényeit figyelembe kell venni megszorító intézkedések meghozatalakor is.
A legsürgetőbb teendő
25. A legfontosabb gazdaságpolitikai feladat a 2009. év megalapozása, különösen annak fényében, hogy a rendszerváltást követő időszakban a választások évében, illetve az azt megelőző években az államháztartási egyensúly rendszeres megbillent. A 2009. évi költségvetés előkészítése során már nemcsak a költségvetési egyensúly további javítása a feladat. Magyarország hosszabb távú céljainak elérése végett hasonlóképpen fontos, hogy a javulásra minél nagyobb gazdasági növekedés és minél kisebb infláció mellett kerüljön sor.
Stabilitást és növekedést csak a korszerű intézményi feltételek megteremtésével lehet egyidejűleg elérni. E megállapítás igazságtartalmát jelzi a magyar államháztartás legutóbbi 15 éves történetének paradoxonja. Ennek lényege, hogy az állami szerepvállalás drasztikus csökkenése után hiába emelkedett ismét az újraelosztási hányad, az nem vezetett a közszektor eredményességének javulásához, sőt egyes mutatók szerint (PISA-tesztek, egyes halálozási mutatók, jövedelemegyenlőtlenségi indexek, versenyképességi rangsorok) sok területen még romlott is a helyzet. Ez arról tanúskodik, hogy nem elég az államháztartás korszerűsítésének munkáit csak a központi költségvetés szintjén elvégezni, hanem arra a szakmapolitikák, költségvetési szervek, kiadási programok és projektek szintjén is szükség van, enélkül a stabilizációs intézkedések sem hoznak tartós eredményt. Ehhez szükséges:
- az állami feladatok módszeres, az érintettek széles körének bevonásával elvégzett felülvizsgálata,
- a párhuzamos feladatellátás megszüntetése,
- a költségvetési szervek gazdálkodási rendszerének korszerűsítése,
- az önkormányzati forrásszabályozás megújítása,
- a programalapú költségvetés bevezetésének előkészítése.