A közgazdászok így látják...

A Magyar Közgazdasági Társaság Egerben tartotta a 46. közgazdász-vándorgyűlést, amelynek több mint 70 előadója és csaknem 400 résztvevője két plenáris ülésen és hat szekcióban vitatta meg a lisszaboni reformok magyarországi megvalósításának állapotát, a hiányosságok okait, valamint a további teendőket. Növelnék nyugdíjkorhatárt, modernizálnák az adórendszert, meghosszabbítanák Paks életciklusát és természetesen megváltoztatnák a szemléletmódot.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A több mint ötezer tagot számláló Társaság összegyűjtötte a 25 legfontosabb teendőt, problémát:

Az ország gazdasági teljesítménye elkerülhetetlenné tesz további makrogazdasági reformokat:

1. Az EU lisszaboni stratégiája, mint közismert, túlságosan ambiciózus célokat tűzött ki az akkor még 15 fejlett tagállam elé, s a megvalósítása szinte valamennyi területen elmaradt a várakozások­tól. Nemzetközi összehasonlítások az mutatják, hogy sem a 27 tagú EU-nak, sem az "eredeti" 15 tagállamnak összességében nem sikerült közelebb kerülnie a világ él­vona­lához. E kudarc ellenére a lisszaboni célok helyesek, teljesítendők, bár 2005 óta a verseny­képességen és a foglalkoz­tatás növelésén kívüli, további célok értelemszerűen háttérbe szorultak.

2. A magyar gazdaság a korábbi években lendületesen közeledett az EU átlagos szintjéhez, de ez a felzárkózási folyamat taggá válásunk óta lelassult, sőt az elmúlt két évben gyakor­la­tilag meg­állt. Ez utóbbinak a fő oka köztudomásúlag a 2006-ban kényszerűen elhatározott, majd megvaló­sított kiigazító politika volt, amely szükségképpen fékezte a gazdaság növeke­dését. A Magyar Köz­gaz­dasági Társaság már a program elfogadásakor, a 2006 szeptem­be­rében meg­tartott 44. ván­dorgyűlésén elkerülhetetlennek minősítette a kereslet visszafogását, az egyen­súlyi követel­mények szigorú érvényesítését - és az ezzel kapcsolatos vélemény azóta sem vál­tozott.

3. Az EU12-vel összehasonlítva különösen fájdalmas a magyar gazdaság rossz felzárkózási teljesítménye. Ez utóbbi oka nem szerkezeti adottságainkban vagy tényezőellátottságunkban keresendő, hanem elsősorban gazdaság- és társadalompolitikai, valamint szabályozási hibákra és hiányosságokra vezethető vissza. A munkaerő-piaci aktivitás nagyon gyenge, az adóék te­kin­tetében a másodikak vagyunk a világon, az állam mérete a gazdaság teljesít­ményé­hez képest még mindig nagyon nagy, és magas az infláció is.

4. A magyar gazdaság növekedési teljesítményét a korábbi években rendszeresen túlbecsülte mind az ország vezetése, mind a közgazdász szakma. A mai ismereteink szerint gazdaságunk potenciális növekedési üteme legfeljebb 3-3,5%, amelyet csak egy-két évben sikerülhet meg­haladni. A gaz­daságpolitika és a szakma közös felelőssége, hogy megtaláljuk azokat a terüle­teket, tevé­kenységeket, amelyek a jövőben a növekedés motorjai lehetnek. Fontos, hogy a növekedést az árfolyam-politika ne akadályozza indokolatlanul.

5. A potenciális növekedési ütem eléréséhez is átgondolt és jól végrehajtott gaz­daság­politi­kára van szükség, amely kerüli a kapkodást, az egyes részterületek összehangolatlan fejlesz­tését, egymásnak ellentmondó szabályozását. Mindehhez további mélyreható reformok kelle­nek, vagyis nem szabad azt a látszatot kelteni, mintha a jelenlegi struktúrák és mecha­niz­musok fenntarthatók len­nének. Csak így kerülhet rá a magyar gazdaság a hosszú távon fenn­tartható fejlődés pályájára.

6. A közgazdász szakma tudatában van annak, hogy a reformok szükségképpen - további - érdeksérelmeket okoznak majd, és ezt a lakos­sággal tudatosítani kell. A terhek arányos és mél­tá­nyos elosztása a politika és a gazdaság­politika mű­vé­szetének együttes feladata.

A versenyképesség legfontosabb feltételei

7. Az adórendszer milyensége az ország versenyképességének egyik legfontosabb eleme, de fon­tos látni, hogy csak az egyik eleme! A szakma szereplői elkerülhetetlennek tar­tanak egy - jól át­gondolt, az adónemek és kulcsok számát, valamint a jövedelemcentralizációt csök­kentő, időtálló - adóreformot, de legalábbis adómodernizációt. Az el­múlt évek adóügyi változásai nem tükröztek kiforrott stra­tégiát (lásd az áfakulcsok történetét). Az adóreform és a tőle is várha­tó gazdasági fordulat fontos feltétele a köz­meg­egyezés. Az adóreformtól csak akkor várhatunk ér­demleges gazdaságélénkítő hatást, ha az állami el­vonások csökkenése (ezzel együtt értelemszerűen a kiadások mérséklődése) eléri az 1200-1500 milliárd forintos nagyságrendet. Egy hatásos és ered­ményes adóreform kulcsterületei: az élőmunka terheinek csökkentése, a kis- és közép­vállalkozói szektor adóztatásának mérséklése, valamint a fog­lal­koz­tatás adó- és járulék­men­tes­séggel történő ösztönzése lehetnek. Az adó­reformhoz szük­séges források között az állam­háztartási kiadások csökkentése, az áfa növe­lése, sőt egy egyszeri vagyonadó is szerepelhet (bár ez utóbbiakat illetően a szakmán belül sincs egyet­értés).

8. Fontosak a gazdasági növekedés kifejezetten társadalmi feltételei, illetve vonatkozásai. Demo­gráfiai és értékrendi problémák, a bizalom hiánya, rossz adó­morál, illetve a morál álta­lá­­nos hiánya, valamint a piacgazdasághoz való torz viszony jellemzi az országot. Súlyos a humántőke-defici­tünk, a képzettségi adataink nem jók. Az elmúlt években összességében inkább a portugál irányba haladt az ország, semmint az ír példát követte volna.

9. A gazdaság talán első számú gondja a munkaerőpiac állapota; szinte példa nélkülien magas az inaktivitás - nem általánosan, hanem csak bizonyos rétegek és csoportok körében. Az ered­mé­nyes beavatkozáshoz konkrétan meg kell vizsgálni ezek inaktivitásának okát. Az ösztön­zöttek ugyanis nem egyformák, és a társadalmat nem lehet egyszerűen "átállítani" egy új fog­lal­koztatási szintre. A munkaerő-piaci problémák jó része csak hosszabb távon oldható meg, az okta­tás és képzés reformja révén. A közgazdászok többsége helyesli az ez irányú szán­dé­kokat. Ugyanakkor mielőbb szükség volna a nyugdíjkorhatár emelésére, mert enélkül nem biztosítható hosszabb távon a nyugdíjak reálértékének megőrzése, a közel­jövőben nyug­díjba vonulók méltá­nyos ellátása. Ezzel párhuzamosan célszerűnek tűnik a több szakmában, illetve területen meglévő kötelező nyugdíjba vonulási korhatár eltörlése.

10. A közgazdász szakma támogatja azokat a törekvéseket, amelyek erősítenék a munkára ösz­tön­zést, vagyis amelyek távolítanák egymástól a segélyek és a munkajövedelmek szintjét. Mindezt azonban oly módon kell végrehajtani, hogy a valóban segélyre szorulók is méltányos körülmények között élhessenek.

11. A gazdaságpolitika hiányosságai csak akkor küszöbölhetők ki, ha sikerül - társadalmi köz­­meg­egyezéssel - egy széles körben elfogadott állammodellt és társadalmi-gazdasági modellt ki­alakítani. Ennek talaján ismét meg kell honosítani a hosszú távú stratégiai terve­zést, enélkül ugyanis az egyes ágazati, illetve szakpolitikai stratégiák nem alkotnak egységes rend­szert, és sok ellentmondás nehezíti az "együttműködésüket". A politikai váltógazdaság körül­­ményei köze­pette a hosszú távú tervezés nem lehet kormányzati monopólium. Olyan, az Ország­gyűlés­nek alárendelt tervező intézményt kellene felállítani, amely a min­den­kori ellen­zékkel alkotó párbe­szédet folytat, az onnan érkező javaslatok felé is nyitottan dol­gozza ki az alter­natívákat a döntés­hozók számára. Az átfogó tervek kiszámíthatóbbá teszik a gaz­da­ság­politikát, az ország fejlődését, és kevesebb teret hagynak az átgondolatlan, kam­pány­­szerű lépéseknek, a kapkodó, egymásnak ellentmondó intézkedéseknek.

12. A jogszabály-alkotást is módszeresebbé kell tenni, különösen a gazdaságot érintő jog­szabályok vonatkozásában. Sok év óta visszatérő igény (sőt törvényi kötelezettség), hogy az elő­terjesztések tartalmazzák a jogszabályok gazdasági és társadalmi hatásait - a helyzet azonban nem javult.

13. Az ország versenyképessége nem megfelelően alakul, amiben fontos szerepet játszik a vállalati versenyképesség gyengesége. (Ez utóbbi természetesen elsősorban a magyar tulaj­donú vállalatokra vonatkozik.) Az emberi tényezőknél a nyelvtudás általános hiánya, valamint a vezetői képességek és kész­ségek gyakorta alacsony szintje okozza a legnagyobb problé­mákat. A szabályo­zási környezet tekintetében a bürokrácia csökkentése lenne a legsürgetőbb feladat.

14. A reformok végrehajtásához elengedhetetlen a jól képzett, tapasztalt és motivált köz­tiszt­vise­lők munkája, amely az ország versenyképességének fontos tényezője. Tudomásul kell venni, hogy a közszolgálat sajátos hivatás, és az üzleti élet­ből csak korlátozottan vehetők át megoldások, eljárások, ösztönzők. Stabil köztisztviselői kar nélkül egyetlen kormány sem működhet eredményesen.

A fejlesztés egyes részterületei

15. Úthálózatunk fejlesztése és fenntartása a gazdaság sikeres működésének is fontos fel­tétele. Ezen a területen is szükség van alaposan átgondolt és valóban hosszú távra szóló (azaz nem gyakorta módosított) fejlesztési stratégiára. Az EU-támogatások felhasználását a gaz­da­ság e szeletében is fel kell gyorsítani. A jelenleginél nagyobb figyelmet szükséges fordítani a meg­lévő út­hálózat karbantartására, mert úthálózatunk fenntartására a szükséges összegnek alig egytizede jut.

16. Az energetikai szektor fejlesztése az ellátásbiztonság, a versenyképesség és a kör­nye­zet­­védelem növekvő fontosságának hármasán nyugszik. A kormányzatok azonban nem találják meg ezek egészséges egyensúlyát. Az ország várható energiaszükségletei alapján nincs fel­tét­lenül szükség új erőművek építésére, a Paksi Atomerőmű életciklusának 20 évvel történő meg­hosszabbítása és az atomerőmű kapacitásbővítése viszont gazdaságilag min­den­képpen indokolt.

17. Az EU-támogatások felhasználásában elért - formai - eredmények imponálóak, az egyik fő célt, a foglalkoztatás bővítését azonban a több százmilliárd forintos programok sem tudták bizto­sítani. Nincs okunk arra, hogy higgyünk a felaprózott fejlesztési és felzárkóztatási prog­ramokban. Az európai ta­pasztalatok szerint is az ország egészét fejlesztő tervek és prog­ramok segít­hetik elő az uniós források hatékony és eredményes felhasználását.

18. A lisszaboni folyamat szempontjából fontos versenyképes­ségi tényező a városok verseny­ké­pessége: a tapasztalatok szerint egy-egy település hozzáállása nagymértékben járulhat hozzá az ott működő vagy oda befektetni szándékozó vállalatok versenyképességének a javítá­sához. Vannak városaink, amelyek komolyabban veszik a költségvetési fegyelmet is, mint maga a kormány.

Kultúraváltásra van szükség a társadalomban és a vállalatoknál egyaránt

19. Az ország fejlődését gátló egyik legfontosabb gond a korrupció: a nemzetközi tapaszta­latok szerint ugyanis a magas fokú, kiterjedt korrupció gyenge versenyképességgel jár együtt. A vándorgyűlés résztvevői ezért üdvözlik a gazdaság kifehérítéséért tett erő­feszíté­se­ket, és elvár­ják, hogy ez a törekvés a jövőben se hagyjon alább.

20. A jóléti állammodell kifulladni látszik, ezért egyre fontosabbá válik a vállalatok tár­sadalmi felelősségvállalása, amely nem hobbi és nem szponzoráció. A köztudatos magatartás kialakí­tásá­ban és elterjesztésében az államnak is nagy a felelőssége: szabályozóként ösz­tönöznie kell ezt a fajta magatartást, tulajdonosként, a saját vállalatainál pedig jó példával kell elöl járnia. 

21. A köztudatos vállalatoknak fontos, korábban a jóléti állam által ellátott feladatokat kell át­ven­niük. Éppen ezért a köztudatos vállalati magatartás az etika és a társadalmi felelősség kérdé­seit érinti, és nagyban befolyásolja a társadalmi jólét alakulását.

22. A kormány és az önkormányzatok

  • valamennyi többségi tulajdonukban lévő vállalatot kötelezzenek arra, hogy készítsenek üzleti és fenntarthatósági jelentést, és ezeket hozzák is nyilvánosságra;
  • indítsanak kampányt a köztudatossággal, a társadalmi felelősséggel kapcsolatos állam­polgári hozzáállás megváltoztatására;
  • alakítsanak ki olyan rendszereket, amelyek minősítik a felelős vállalati magatartást, a kör­nyezeti és társadalmi szempontokat figyelembe vevő felelős termelést, illetve termékeket és szolgáltatásokat.

23. A Gazdasági és Szociális Tanács ajánlását megfogadva, célszerű lenne egy olyan munka­csoport létrehozása, amely a vállalati társadalmi felelősségvállalás és a felelős verseny szem­pontjait figyelembe véve átvizsgálja a hazai jogi környezetet, és javaslatokat tesz azok tovább­fejlesztésére.

24. Az országban erősíteni kell az együttműködés, a párbeszéd, a partnerség kultúráját. Az európai kormányzási modell nem alattvalókként, nem potenciális gazdasági szabálykerülők­ként, nem meg­rend­szabá­lyozandó renitensekként kezeli az állampolgárokat, hanem igazi partner­ként, akik­nek a jogos igényeit figyelembe kell venni megszorító intézkedések meghozatalakor is.

A legsürgetőbb teendő

25. A legfontosabb gazdaságpolitikai feladat a 2009. év megalapozása, különösen annak fényében, hogy a rendszerváltást követő időszakban a választások évében, illetve az azt meg­előző években az államháztartási egyensúly rendszeres megbillent. A 2009. évi költség­vetés előkészítése során már nemcsak a költségvetési egyensúly további javítása a feladat. Magyar­ország hosszabb távú céljainak elérése végett hasonlóképpen fontos, hogy a javulásra minél nagyobb gazdasági növeke­dés és minél kisebb infláció mellett kerüljön sor.

Stabilitást és növekedést csak a korszerű intézményi feltételek megteremtésével lehet egy­idejűleg elérni. E meg­állapítás igazságtartalmát jelzi a magyar államháztartás legutóbbi 15 éves tör­téneté­nek paradoxonja. Ennek lényege, hogy az állami szerepvállalás drasztikus csökkenése után hiába emelkedett ismét az újraelosztási hányad, az nem vezetett a közszektor ered­ményes­ségének javu­lásához, sőt egyes mutatók szerint (PISA-tesztek, egyes halálozási mutatók, jövedelemegyen­lőt­lenségi indexek, versenyképességi rangsorok) sok területen még rom­lott is a helyzet. Ez arról tanúskodik, hogy nem elég az államház­tartás korszerűsítésének munkáit csak a központi költség­vetés szintjén elvégezni, hanem arra a szakmapolitikák, költségvetési szervek, kiadási programok és projektek szintjén is szükség van, enélkül a stabi­li­zá­ciós intézkedések sem hoz­nak tartós ered­ményt. Ehhez szükséges:

  • az állami feladatok módszeres, az érintettek széles körének bevonásával elvégzett felülvizsgálata,
  • a párhuzamos feladatellátás megszüntetése,
  • a költségvetési szervek gazdálkodási rendszerének korszerűsítése,
  • az önkormányzati forrásszabályozás megújítása,
  • a programalapú költségvetés bevezetésének előkészítése.

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo