A közép- és kelet- európai vállalatok nincsenek felkészülve az egységes piacra

Az új EU tagállamokban működő cégeknek kötelező lesz elfogadni és alkalmazni a közösségi jogot mivel az EU ennek segítségével biztosítja a piaci verseny zavartalanságát. Magyarországon a csatlakozás jogi vonzatainak szempontjából ugyanannyian mondják magukat jól informáltnak, mind ahányan érdektelennek – áll a Deloitte & Touche által nemrégiben közzétett Eurochambres-felmérésben.

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

A Deloitte nemrégiben közzétette a Eurochambres (Európai Kereskedelmi Kamarák Szövetsége) által végzett felmérés eredményeit, amelyben megvizsgálták a 10 közép- és kelet- európai csatlakozó ország vállalatainak felkészültségét valamint az egységes piaci tagságra való érettségüket. Jóllehet a vállalatok 60%-a többnyire pozitívan látja a jövőjét az egységes piacon, nagy részük azonban nem használja ki lehetőségeit, hogy tájékozódjon az Európai Unió törvényhozásáról.

Az új EU tagállamokban működő cégeknek kötelező lesz elfogadni és alkalmazni a közösségi jogot (Acquis Communautaire) mivel az EU ennek segítségével biztosítja a piaci verseny zavartalanságát. . A felmérésben résztvevő 3800 cégnek több mint 50%-a még nem kezdte meg az Unióra való felkészülést. Mindössze 8%-uk állította, hogy tevékenységük teljes mértékig megfelel az Európai Unió előírásainak, míg több mint 50% csak részinformációkkal rendelkezik. 28%-nak semmilyen, a jelenlegi EU törvényhozással kapcsolatos tudása nincs.

A felmérés eredménye jelentős országok közötti különbséget is kimutatott. Egyes országokban tevékenykedő üzleti közösségek több információval rendelkeznek és jobban felkészültek a csatlakozásra, mint mások. Főleg azért, mert a különböző országok vállalatai eltérő módon értékelik a bővítés üzletmenetükre gyakorolt hatását és nincsenek teljesen tisztában az EU támogató intézkedéseivel.

Szlovéniában például a vállalatok a legtöbb információval rendelkezők között vannak: 28% jól informált, 51% részben, 15%-nak nincs információja és 6%-ot nem érdekel az ország uniós csatlakozásának a vállalatokra gyakorolt hatása. Magyarországon ezzel szemben csak 10% jól informált, 43% részben, 28%-nak nincs információja és
10% mutat érdektelenséget. Azon vállalatok aránya, amelyek még nem kezdték meg az előkészületeket a csehországi 24%-tól a bulgáriai 62%-ig terjed (az utóbbi érthető Bulgária várható 2007-es csatlakozását tekintve).

A kisebb méretű vállalatok, amelyek főleg hazai piacra termelnek általában kevesebb információval rendelkeznek a közösségi törvényhozásról és felkészülésük elején tartanak. Rövid távon ez nem okoz problémát, de hosszú távon hatással lehet versenyképességükre. A több mint 1000 alkalmazottal rendelkező nagyobb vállalatok már előrébb tartanak felkészülésükben, mivel jelenleg is exportálnak EU piacokra. A nagyvállalatok körében a teljesen felkészültek száma közel a duplája a kis- és középvállalatokénak. Még a részinformációkkal rendelkezők aránya is 50%-kal magasabb a nagyvállalatok esetében.

Mibe kerül az EU jogrendszeréhez való alkalmazkodás?

A költségek, egy másik olyan fontos tényező, amelyet a csatlakozó országokban működő vállalatok nem vettek még figyelembe. A felmérésben résztvevő cégek többségének nincs pontos elképzelése arról, hogy mibe kerül a jogrendszerhez való igazodás. A válaszadóknak csak 11%-a készített költségtervezetet és 56%-uk úgy gondolja, hogy ez nem haladja meg a 0.5 millió eurót, míg közel 83% nem számít arra, hogy a költségek meghaladják a 1,5 millió eurót. Bár a költségek számszerűen elég alacsonyak, mégis, - különösen a kis és középvállalatok számára - folyamatos pénzügyi terhet jelentenek. A vállalatok várható költségei jelentősek lesznek ezért a sikeres átálláshoz világos és reális költségtervezetre van szükség.

”Tapasztalataink szerint az uniós csatlakozásra való felkészülés a legtöbb erőfeszítést a tagjelölt országok helyi vállalataitól, valamint a nem európai tulajdonosi hátterű (amerikai, japán) cégektől igényli. Az európai tulajdonosi hátterű cégek helyi leányvállalatai a csatlakozásra felkészüléshez szakmai segítséget, vagy legalább is a felkészültség szükségességének üzenetét megkapják az anyavállalatuktól. A cégek azonban hajlamosak alábecsülni a felkészültség fontosságát és nehezen érzékelik, hogy a csatlakozásból származó előnyök és hátrányok egyenlege alapvetően rajtuk múlik” – tette hozzá Márkus Csaba, a Deloitte & Touche EU jogi szakértője.

Véleményvezér

A Tisza párt nyerte a számháborút

A Tisza párt nyerte a számháborút 

Ki fizeti a masírozókat?
Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett

Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett 

Súlyos orosz légtérsértés történt Litvánia felett.
Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője

Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője 

Nagy kérdés, miként sikerülhetett elmenekülnie a magyar maffiafőnöknek?
Burgonya kilója 30 forintért

Burgonya kilója 30 forintért 

A politikusok kedvence lesz a krumpli, rég lehetett ilyen olcsón osztogatni.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo