A kistérségi fejlesztési alapról

A kormány területfejlesztési stratégiai céljait a területfejlesztési, illetve az önkormányzati törvény módosításával, az intézményrendszer érdemi átalakításával a kormányzati ciklus végére tervezi teljes körűen megvalósítani, ugyanakkor a 2003. évi költségvetésben már markánsan láthatóvá tette a területfejlesztési eszközrendszer átalakításának fő irányait - mondta Szaló Péter, az NTF elnökhelyettese 2003. január 9-i sajtótájékoztatóján.

A kormány programjában kiemelt szerepet kapott a területfejlesztés, amely egyfelől a társadalmi szolidaritás jegyében az esélyteremtés programjaként kiterjed a hátrányos helyzetű térségek felzárkóztatására, másrészt az Európai Unióhoz való csatlakozás és a közigazgatás modernizációja egymást erősítő programja keretében célul tűzte a régiók és a kistérségek megerősítését. Az intézkedések egyértelműen deklarálják, hogy a kormány a térségi felzárkóztatás céljait összkormányzati feladatnak tekinti, ezért célul tűzte ki a források koordinálását, és ehhez felhatalmazást kapott az Országgyűléstől a fejezeti kezelésű előirányzatok pályázati céljainak és eljárási szabályainak összehangolására, a hét hátrányos helyzetű megye felzárkóztatását az ágazati források részleges decentralizációjával is biztosítja.

A kormány területfejlesztési politikája a térségi hangsúlyokat a régiók és a kistérségek szerepének megerősítésére helyezi.
A régiók megerősítését – az Európai Unió decentralizációra és szubszidiaritásra épülő regionális politikáján túlmenően – a gazdasági növekedés elősegítésének, a versenyképesség javításának igénye indokolja. A régiók feladata a társadalmi és gazdasági adottságokon alapuló, a sajátosságokra épülő fejlesztési stratégiák kialakítása és azok megvalósítása különféle fejlesztési programokon keresztül. Stratégiájuk megvalósítása érdekében összehangolják a különböző fejlesztési célokat és ösztönzik a projektek kidolgozását, szervezik azok megvalósítását. Mindezek érdekében 2003-ban feladataik kiteljesítéséhez jelentős forrásokat biztosít a kormányzat.

A kistérségek a fejlesztéspolitika másik alapvető pillérét képezik. A kistérség az önkormányzati és a térségi gazdasági együttműködés optimális térbeli kerete, mivel a kistérségek belső differenciáltságuk ellenére viszonylag homogén érdekrendszerrel rendelkeznek, a helyi közösségek számára még áttekinthető nagyságrendet jelentenek, ebből is következően a térségi identitás ezen a szinten a legerősebb. A térségi társadalmi, gazdasági és infrastrukturális különbségek elemzése kistérségi szinten mutat szignifikáns különbségeket - kimutatja az országon, illetve a megyéken belüli hátrányokat és előnyöket, ugyanakkor túllép a lokalitás torzításain. A hátrányos helyzetű térségek legpontosabban kistérségi szinten jelölhetők ki, ezért a felzárkóztatási programok címzettje az Országgyűlés által meghatározott kritériumok alapján kiválasztott 94 hátrányos helyzetű kistérség (itt él a népesség 1/3-ra), illetve ezen belül kiemelten a legsúlyosabb helyzetben lévő 42 kistérség.

A 2003 évi költségvetés a területfejlesztési célú források esetében a támogatások jelentős részét e hátrányos helyzetű kistérségek számára biztosítja. Jövőképünkben a stratégiai programozás alapvető fontosságú színtere a régió, a felzárkóztatást szolgáló fejlesztések esetén pedig a kistérség. Mindebből következően a megyék feladatai a jövőben inkább az önkormányzati fejlesztésekhez kötődnek, ezt szolgálja a területi kiegyenlítő támogatás (TEKI) és a céljellegű decentralizált előirányzat (CÉDE).
A területfejlesztés eszközrendszere igen kiterjedt, összkormányzati jellegéből fakadóan a közvetlenül e célt szolgáló eszközök mellett nagyon jelentős a közvetett eszközök szerepe.

A területfejlesztés közvetett eszközei
közé tartozik a térségi adókedvezmények rendszere a társasági adótörvényben, az ágazati politikák keretében nyújtott speciális térségi támogatások (többletnormatívák a hátrányos helyzetű településeken), az ágazati célelőirányzatok területi preferenciái, a 7 hátrányos helyzetű megye többlettámogatása, a többlettámogatások biztosítása a hátrányos helyzetű kistérségekben.

A kormányzat eszközrendszere, forrásai nem bővíthetők korlátlanul. Ezért különös jelentősége van a meglévő források összehangolt felhasználásának, a területfejlesztési célok megvalósulása nyomon követésének.
A területfejlesztés közvetlen eszközei 2003-ban számos új elemmel gyarapodnak. Forrásaik a költségvetési támogatások tekintetében is bővülnek 2002-höz képest. Az új szemléletű költségvetés – ami a fejlesztéspolitika vonatkozásában igen jelentős lépés a beruházások és a támogatási döntések időigénye miatt – a tárgyéven túl biztosított 50+20% kötelezettség vállalással nagyobb volumenű beruházások elindítását teszik lehetővé.

A Kormány az “Esélyt a jövőnek!” program keretében a Kistérségi Támogatási Alap (KITA) létrehozásával 1 milliárd forintot biztosít a területi különbségek csökkentésére. A KITA forrásait 2002-ben a területfejlesztési célelőirányzat biztosította, 2003-ban önálló előirányzatként hozta létre az Országgyűlés.

Az Alapra 2002. december 1. és 13. között lehetett pályázatokat beadni. A rövid idő ellenére óriási érdeklődést tapasztaltunk az önkormányzatok és a vállalkozások részéről a pályázat iránt. Összesen 636 pályázat érkezett.
A decemberben végzett értékelés szerint 352 pályázat volt elbírálásra alkalmas és mindössze 10 pályázatot javasolt a Magyar Államkincstár elutasításra, amik nem feleltek meg a követelményeknek. 274 pályázat esetében még nem telt le a hiánypótlásra biztosított határidő, de vélhetően hasonlóan jó a megfelelő pályázatok aránya. Mindez a kistérségi megbízottak projektgeneráló és figyelemfelhívó szerepének sikerét is jelzi. Közreműködésük nélkül ekkora érdeklődést nem sikerült volna elérni. A legtöbb pályázat Szabolcs-Szatmár–Bereg, Borsod-Abaúj-Zemplén és Hajdú-Bihar megyékből érkezett.

A pályázatokat Szakértői Bizottság értékeli előre elfogadott értékelési szempontok alapján. A Bizottság elfogulatlan munkáját jelzi, hogy tagjai pártatlansági, összeférhetetlenségi és titoktartási nyilatkozatot írtak alá. A január végén várható döntés nyilvánosságáról a Nemzeti Területfejlesztési Hivatal gondoskodni fog.
Végül szeretném bejelenteni - mondta Szaló Péter -, hogy január 21. és 23. között Magyarországra látogat G. Storace úr, Lazio tartomány elnöke. A Rómát körülvevő, fejlett gazdaságáról ismert régió elnöke 200 gazdasági szakemberrel látogat hazánkba és találkozik a kétoldalú együttműködésben érintett miniszterekkel. Storace elnök úr és dr. Nagy Sándor államtitkár úr előadást tart a Lazio tartomány által szervezett konferencián a magyar régióknak és területfejlesztési szakembereknek a régiók jövőbeli feladatairól az Európai Unióban.

Véleményvezér

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat 

A gyűlöletet könnyű szítani.
Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo