A BKIK évek óta hangot adott azon véleményének, hogy a kormányzati feladatok között prioritást kell biztosítani a bérek, jövedelmek terheinek mérséklésének. A 2003. évi adórendszertől a választási ígéretek és a kormányprogram alapján vártuk a vállalkozói környezet lényeges javulását.
A kormány 2002. évi 100 napos programját személyközpontú intézkedések jellemzik, míg az adótörvény csomagot a személyközpontúság megtartása mellett elsődlegesen a költségvetés centrikussága jellemzi. Kedvező hatású a minimálbér „adómentessége”, a befektetési tartalékalap képzés lehetősége. (Itt ugyan kifogásoljuk, hogy a 2003-as esztendő 20 %-os adózás előtti eredmény visszatartásánál miért csak egy éves befektetési program lehetőséget biztosít.)
A BKIK elnöksége az adócsomag előterjesztésének egy részét támogatja, míg másik részénél hiányolja a vállalkozói versenyhelyzet javítását szolgáló módosításokat.
Pozitívan értékeli a felnőtt képzés támogatását, a tételes egészségügyi hozzájárulás megszüntetésének szándékát, melyet elsők között megszüntetendő, rendszeridegen szabályozásnak tartott. Az 1050 forintos mérséklést azonban alacsony mértékűnek tartja. Tarthatatlannak ítélte a szankcionált osztalékadó mértékrendszerét, valamint a csökkenő jegybanki alapkamathoz kapcsolt változatlan arányú kötöttségét.
Jónak tartja az előterjesztést, amely a saját tőkéhez viszonyítva 30 %-ig 20 %-os, és e fölött 35 %-os adófizetési kötelezettséget ír elő és megszünteti a 11 %-os egészségügyi hozzájárulás befizetését.
Korábban is elhibázottnak tartotta a tőzsdei részvények utáni árfolyam nyereség adóztatását, támogatja megszüntetését.
A BKIK elnöksége a mikro- és kisvállalkozások esély egyenlősége érdekében nagyon nagy eredménynek és szabályozási értéknek tartja az egységes vállalkozás adó (eva) bevezetési lehetőségét, és igen pozitívan értékeli az előterjesztő Pénzügyminisztérium rugalmasságát, az előterjesztetett törvénytervezet módosításait.
A BKIK Elnöksége az előzőekben említett javaslatokat pozitívnak értékeli és támogatja, a következőkben egy-két olyan előterjesztésre hívja fel a figyelmet, amelyben az előzetes várakozásokhoz képest elmaradások, illetve alacsony mértékek szerepelnek.
Az 1350 ezer forintig kiterjesztendő adófizetési lehetőség kedvező, és pozitív hatású, hogy a bérek, jövedelmek személyi jövedelemadó terhelése mintegy két százalékponttal csökken és 20 százalék alá kerül. Az értékhatár sávoknál azonban kevesli a változtatást, az 50 ezer, illetve 150 ezer forintos emelést és várta 2003. esztendőre is az adómérték csökkentését. Az adótáblát figyelembe véve az átlagjövedelem a 2003-as esztendőben is a 40 %-os legfelsőbb sávot éri el, melyet azonban az előzőekben említett adó visszatérítés korrigál.
A BKIK Elnöksége az általános forgalmi adó mértékét úgy ítélte meg, hogy annak ellenére, hogy a 25 %-os adókulcs nagyon magas, azonban előbb kerüljön sor a béreket, jövedelmeket terhelő adók mérséklésére és amikor ennek versenyképességre gyakorolt pozitív hatása jelentkezik – a költségvetési bevételi oldal is biztosítható – akkor következzen be az általános forgalmi adó legfelsőbb kulcsának mérséklése.
Az illetékek díjtételeinek emelése szintén nem szolgálja a vállalkozók versenyhelyzetének javítását.
A bérek változatlanul nagyon sokba kerülnek, nagyon drágák. A 2002. évi bérkiáramlást figyelembe véve a 2003. évi kormányzati bérfejlesztési elképzelésnél örömmel üdvözölte azt a szándékot, hogy a bérek, jövedelmek, ne a bruttó béremelés hatására növekedjenek, hanem a kedvezőbb adófeltételek miatt a nettó keresetek emelkedjenek. Sajnos az adótörvények nem igazolták vissza a nettó jövedelmek ilyetén történő alakítási lehetőségeit.
A minimálbér emelésének hatásairól a BKIK megbízása alapján készített szakértői anyagban számol be. A 2003-as esztendőben maximum 52 ezer forintos minimálbér emelést tart elfogadhatónak.
A BKIK Elnöksége támogatja, hogy a költségvetési adóterhek mérséklése mellett a helyi adók súlya, szerepe erősödjön. Támogatja, hogy a személyi jövedelemadóból nagyobb hányad kerüljön az önkormányzatokhoz, valamint, hogy a súlyadó maradjon a kerületeknél.
Változatlanul várja a 2003. évi költségvetési előterjesztésben a vállalkozások versenyképességét segítő fejlesztési beruházási ösztönzési támogatásokat. A BKIK Elnökségének véleménye szerint az egyszerűsített vállalkozási adó végleges előterjesztése nagyon nagy segítséget nyújt az igénybe vehető körnek. A BKIK szakértői kezdettől fogva részt vettek a törvény kidolgozásában és örömmel állapíthatjuk meg, hogy javaslatainkat a jogszabály előkészítő Pénzügyminisztérium befogadta. Így a választhatóságot meghatározó bruttó árbevétel 10 millió forintról 15 millió forintra emelkedett, az alanyi kör a részvénytársaság, illetve a jövedéki adó és egyes pénzügyi szolgáltatások kivételével teljessé vált. Az Áfa mentesség nem jelent hátrányt, mivel az EVA-t választó alanynak nincs visszaigénylési és befizetési kötelezettsége, de az általa kiállított számlák alapján az Áfa alany partner visszaigényelheti az ÁFA-t.
A személyi jövedelemadó és társadalombiztosítási kapcsolatok is kedvezőek és a vállalkozó számára választhatóságot biztosítanak. Az átmeneti intézkedések során az úgynevezett házipénztár megszüntetésének megoldásaként a likvid pénzeszközök (a házipénztárban, illetve bankszámlán levő pénzeszközök utáni 3 évre elosztott 20 %-os fizetési feltétel) kedvező a vállalkozói körnek.
Nagyon sokat enyhült a kereszt-tulajdonlások összeférhetetlenségi szabálya, melynek eredményeként amennyiben egy vállalkozónak egy másik társaságban 10 %-ot meghaladó tulajdoni részesedése van, abban az esetben nem választhatja mindkét fél az egyszerűsített vállalkozási adót. Az EVA azonban nem ösztönöz a beruházásokra, de a fennmaradást és a jövőépítés lehetőségét az ezt választó körnek biztosítja. Azon vállalkozók, akiknek a közeljövőben beruházási szándékaik nincsenek, vagy nem jelentősek, 60 %-nál alacsonyabb költséghányad esetén válasszák ezt az adóformát. Kamarai feladat, hiszen kevés idő áll rendelkezésre a törvény elfogadása és a december 20-i jelentkezési határidő között az érintett vállalkozók felkészítése.
Dr. Vadász György
a BKIK Gazdaságpolitikai Bizottságának elnöke
estlegesen további információ az aláírónál, vagy Wieszt Jánosnál
(4882183, [email protected])
A jövő évi adórendszer kamarai értékelése
A vállalkozók működési feltételei, jövedelemtermelő képességük, versenyhelyzetük 2002-ben nemhogy nem javult, hanem romlott. A romlásba belejátszik a világgazdasági recesszió, a nem kellően átgondolt árfolyam politika és elsődlegesen a kisvállalkozásoknál a minimálbérrel kapcsolatos többlet terhek. Ebből kell kiindulni a 2003-ra tervezett adóváltozások értékelésekor - írja szerzőnk, aki a budapesti kamara (BKIK) elnöke.
Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!
Találkozzunk személyesen!
2024. november 21. 16:00 Budapest
Véleményvezér
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát
Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba
Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
A Jobbik volt elnöke megerősítette Magyar Péter állítását, hogy a Fidesz titkosszolgálati eszközöket is használ az ellenzék lejáratására
Régi-új szereplő jelent meg a belpolitikai porondon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten
Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt
A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.
Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban
Megjelent a World Justice Project 2024-es jogállamiság rangsora.