A BKIK évek óta hangot adott azon véleményének, hogy a kormányzati feladatok között prioritást kell biztosítani a bérek, jövedelmek terheinek mérséklésének. A 2003. évi adórendszertől a választási ígéretek és a kormányprogram alapján vártuk a vállalkozói környezet lényeges javulását.
A kormány 2002. évi 100 napos programját személyközpontú intézkedések jellemzik, míg az adótörvény csomagot a személyközpontúság megtartása mellett elsődlegesen a költségvetés centrikussága jellemzi. Kedvező hatású a minimálbér „adómentessége”, a befektetési tartalékalap képzés lehetősége. (Itt ugyan kifogásoljuk, hogy a 2003-as esztendő 20 %-os adózás előtti eredmény visszatartásánál miért csak egy éves befektetési program lehetőséget biztosít.)
A BKIK elnöksége az adócsomag előterjesztésének egy részét támogatja, míg másik részénél hiányolja a vállalkozói versenyhelyzet javítását szolgáló módosításokat.
Pozitívan értékeli a felnőtt képzés támogatását, a tételes egészségügyi hozzájárulás megszüntetésének szándékát, melyet elsők között megszüntetendő, rendszeridegen szabályozásnak tartott. Az 1050 forintos mérséklést azonban alacsony mértékűnek tartja. Tarthatatlannak ítélte a szankcionált osztalékadó mértékrendszerét, valamint a csökkenő jegybanki alapkamathoz kapcsolt változatlan arányú kötöttségét.
Jónak tartja az előterjesztést, amely a saját tőkéhez viszonyítva 30 %-ig 20 %-os, és e fölött 35 %-os adófizetési kötelezettséget ír elő és megszünteti a 11 %-os egészségügyi hozzájárulás befizetését.
Korábban is elhibázottnak tartotta a tőzsdei részvények utáni árfolyam nyereség adóztatását, támogatja megszüntetését.
A BKIK elnöksége a mikro- és kisvállalkozások esély egyenlősége érdekében nagyon nagy eredménynek és szabályozási értéknek tartja az egységes vállalkozás adó (eva) bevezetési lehetőségét, és igen pozitívan értékeli az előterjesztő Pénzügyminisztérium rugalmasságát, az előterjesztetett törvénytervezet módosításait.
A BKIK Elnöksége az előzőekben említett javaslatokat pozitívnak értékeli és támogatja, a következőkben egy-két olyan előterjesztésre hívja fel a figyelmet, amelyben az előzetes várakozásokhoz képest elmaradások, illetve alacsony mértékek szerepelnek.
Az 1350 ezer forintig kiterjesztendő adófizetési lehetőség kedvező, és pozitív hatású, hogy a bérek, jövedelmek személyi jövedelemadó terhelése mintegy két százalékponttal csökken és 20 százalék alá kerül. Az értékhatár sávoknál azonban kevesli a változtatást, az 50 ezer, illetve 150 ezer forintos emelést és várta 2003. esztendőre is az adómérték csökkentését. Az adótáblát figyelembe véve az átlagjövedelem a 2003-as esztendőben is a 40 %-os legfelsőbb sávot éri el, melyet azonban az előzőekben említett adó visszatérítés korrigál.
A BKIK Elnöksége az általános forgalmi adó mértékét úgy ítélte meg, hogy annak ellenére, hogy a 25 %-os adókulcs nagyon magas, azonban előbb kerüljön sor a béreket, jövedelmeket terhelő adók mérséklésére és amikor ennek versenyképességre gyakorolt pozitív hatása jelentkezik – a költségvetési bevételi oldal is biztosítható – akkor következzen be az általános forgalmi adó legfelsőbb kulcsának mérséklése.
Az illetékek díjtételeinek emelése szintén nem szolgálja a vállalkozók versenyhelyzetének javítását.
A bérek változatlanul nagyon sokba kerülnek, nagyon drágák. A 2002. évi bérkiáramlást figyelembe véve a 2003. évi kormányzati bérfejlesztési elképzelésnél örömmel üdvözölte azt a szándékot, hogy a bérek, jövedelmek, ne a bruttó béremelés hatására növekedjenek, hanem a kedvezőbb adófeltételek miatt a nettó keresetek emelkedjenek. Sajnos az adótörvények nem igazolták vissza a nettó jövedelmek ilyetén történő alakítási lehetőségeit.
A minimálbér emelésének hatásairól a BKIK megbízása alapján készített szakértői anyagban számol be. A 2003-as esztendőben maximum 52 ezer forintos minimálbér emelést tart elfogadhatónak.
A BKIK Elnöksége támogatja, hogy a költségvetési adóterhek mérséklése mellett a helyi adók súlya, szerepe erősödjön. Támogatja, hogy a személyi jövedelemadóból nagyobb hányad kerüljön az önkormányzatokhoz, valamint, hogy a súlyadó maradjon a kerületeknél.
Változatlanul várja a 2003. évi költségvetési előterjesztésben a vállalkozások versenyképességét segítő fejlesztési beruházási ösztönzési támogatásokat. A BKIK Elnökségének véleménye szerint az egyszerűsített vállalkozási adó végleges előterjesztése nagyon nagy segítséget nyújt az igénybe vehető körnek. A BKIK szakértői kezdettől fogva részt vettek a törvény kidolgozásában és örömmel állapíthatjuk meg, hogy javaslatainkat a jogszabály előkészítő Pénzügyminisztérium befogadta. Így a választhatóságot meghatározó bruttó árbevétel 10 millió forintról 15 millió forintra emelkedett, az alanyi kör a részvénytársaság, illetve a jövedéki adó és egyes pénzügyi szolgáltatások kivételével teljessé vált. Az Áfa mentesség nem jelent hátrányt, mivel az EVA-t választó alanynak nincs visszaigénylési és befizetési kötelezettsége, de az általa kiállított számlák alapján az Áfa alany partner visszaigényelheti az ÁFA-t.
A személyi jövedelemadó és társadalombiztosítási kapcsolatok is kedvezőek és a vállalkozó számára választhatóságot biztosítanak. Az átmeneti intézkedések során az úgynevezett házipénztár megszüntetésének megoldásaként a likvid pénzeszközök (a házipénztárban, illetve bankszámlán levő pénzeszközök utáni 3 évre elosztott 20 %-os fizetési feltétel) kedvező a vállalkozói körnek.
Nagyon sokat enyhült a kereszt-tulajdonlások összeférhetetlenségi szabálya, melynek eredményeként amennyiben egy vállalkozónak egy másik társaságban 10 %-ot meghaladó tulajdoni részesedése van, abban az esetben nem választhatja mindkét fél az egyszerűsített vállalkozási adót. Az EVA azonban nem ösztönöz a beruházásokra, de a fennmaradást és a jövőépítés lehetőségét az ezt választó körnek biztosítja. Azon vállalkozók, akiknek a közeljövőben beruházási szándékaik nincsenek, vagy nem jelentősek, 60 %-nál alacsonyabb költséghányad esetén válasszák ezt az adóformát. Kamarai feladat, hiszen kevés idő áll rendelkezésre a törvény elfogadása és a december 20-i jelentkezési határidő között az érintett vállalkozók felkészítése.
Dr. Vadász György
a BKIK Gazdaságpolitikai Bizottságának elnöke
estlegesen további információ az aláírónál, vagy Wieszt Jánosnál
(4882183, [email protected])
A jövő évi adórendszer kamarai értékelése
A vállalkozók működési feltételei, jövedelemtermelő képességük, versenyhelyzetük 2002-ben nemhogy nem javult, hanem romlott. A romlásba belejátszik a világgazdasági recesszió, a nem kellően átgondolt árfolyam politika és elsődlegesen a kisvállalkozásoknál a minimálbérrel kapcsolatos többlet terhek. Ebből kell kiindulni a 2003-ra tervezett adóváltozások értékelésekor - írja szerzőnk, aki a budapesti kamara (BKIK) elnöke.
Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?
Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!
2025. április 22. 15:30
Véleményvezér

Meglepetés, lengyelek vették meg a britek egyik legnagyobb csomagküldő cégét
Terjeszkedik a lengyel gazdaság.

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak
Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia
Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak
Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.

Szijjártó Péter nagyon megdicsérte magát az USA vámok felfüggesztése kapcsán, bár semmi köze nem volt hozzá
Szijjártó Péter rettenetesen büszke önmagára.