A háztartások kevesebb, mint a fele akar nyaralni

Javul a turizmus cégeinek munkaerő-felszívó készsége, s az Ecostat barométere szerint az ágazat beruházásai szerény mértékűek lesznek. A háztartások 39 %-a tervez a közeljövőben nyaralást.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Az Ecostat második félévi turizmusbarométerének értéke 43,9 százalék. Ezen belül a vendéglátóhelyeké 47,1 százalék; a szálláshelyek 46 százalék, míg az utazásszervező és -közvetítő vállalkozások szerényebb, csak 38,6 százalékos indexet értek el.

A konjunktúra intézet elemzéséből kitűnik, a szálláshely-szolgáltató szervezetek előrejelzései szerint 2006. első felére a beruházási terveik szerények, főleg azokat a tevékenységüket és infrastruktúrájukat kénytelenek önerőből fejleszteni, amelyek korszerűsítését már nem nélkülözhetik. A szállodák több mint fele számít új, erős versenytársak megjelenésére. A szállodaipari vállalkozások több új munkaerőt terveznek alkalmazni, mint amennyit elbocsátanak. Jelentősebb mértékű munkaerő-kölcsönzést is terveznek. A jövő év első félévében hazánkat a vendégek főleg gyógyfürdőinkért és gyógyászati céllal, valamint a wellness szolgáltatások igénybevételéért fogják látogatni. Jelentős lesz a kongresszusokra és konferenciákra utazók és a hivatalos, üzleti célú utazást lebonyolító vendégek száma a szálláshely-szolgáltató vállalatoknál. Növelik a szállodák kihasználtságát az év végi ünnepekre, szilveszterre érkező vendégek.

A vendéglátóhelyek szerint mind a népgazdaság egésze, mind a turisztikai ágazat gazdasági teljesítménye nem változik, illetve még kissé javul is, és bíznak saját vállalkozásuk gazdasági teljesítményének kismértékű növekedésében a következő fél évben. Beruházási terveik szerények. A vendéglátóipari vállalatoknak is több mint fele számít új, erős versenytársak megjelenésére. Több munkaerőt fognak felvenni, mint amennyit elbocsátanak, és tervezik számottevő mértékű munkaerő kölcsönzését is. A következő félévben a vendéglátóipari egységek a belföldi vendégek számának növekedésében bíznak erőteljesen, tőlük remélik forgalmuk növekedésének jelentős részét.

Az utazásszervező és -közvetítő vállalkozások véleménye szerint mind a gazdaság egésze, mind a turisztikai ágazat, de saját vállalkozásuk is a következő félévben jó esetben szinten marad, illetve kismértékben csökken tevékenységük az elkövetkező félév időjárási és egyéb szezonális okok miatt. Beruházási-fejlesztési terveik nagyon kicsik. Az utazási irodák mintegy 50 százaléka számít versenytárs megjelenésére. A vállalatok terveiben szerepel jelentős mértékű új munkaerő alkalmazása és nem kívánnak elbocsátani régi munkatársakat. Az utazásszervező és -közvetítő irodák főleg a külföldi vendégek belföldi programjainak szervezésétől, a konferenciaturizmus növekvő mértékétől és a belföldi utasok külföldi nyaraltatásától, a téli sportolást keresők igényeinek kielégítésétől, és a szilveszteri programoktól várják forgalmuk szinten tartását.

#page#

A hazai lakosság 2006. évi belföldi utazásait befolyásoló tényezőket megvizsgálva leginkább az idegenforgalmi kínálat eseményei a fontosak. A külföldi turisták növekvő számának egyik lényeges oka az olcsó légi járatok megjelenése és a hazai kulturális program-kínálat bővülése.

A Magyarországon turisztikai céllal utazók leginkább a következőket értékelik: a gyógyvizeket, gyógyászati ellátást, a kulturális programokat és a gasztronómiai élvezeteket.

A lakosság várható idegenforgalmi keresletét felmérve azt tapasztalja az Ecostat, hogy a magyar lakosság többsége nem, vagy csak ritkán engedheti meg magának a nyaralást, üdülést. A családok legnagyobb csoportja, 32 százaléka volt már ugyan nyaralni, de csak ritkán. 8 százalék azoknak a háztartásoknak az aránya, amelyek csak a gyerekek nyaralásán, nyaraltatásán keresztül vesznek részt a turisztikai szolgáltatások fogyasztásában. A családok közel egyötöde pedig egyáltalán nem volt még üdülni, nyaralni.

A lakóhely szerint markáns különbségek mutatkoznak meg az üdülési szokásokban. A települési hierarchiában felfelé haladva nő a nyaraló háztartások aránya, illetve a nyaralás gyakorisága. A családok 52 százaléka nem vár változást háztartása anyagi helyzetében a következő évben. Akik viszont várnak, azok körében kicsivel többen vannak azok, akik negatív változásra számítanak, mint azok, akik helyzetük javulását prognosztizálják. Az anyagi helyzet javulásával párhuzamosan növekednek az üdülési lehetőségek is.

A háztartások 39 százaléka tervez a közeljövőben nyaralást: 8 százalékuk a következő három hónapban, 31 százalékuk, ha nem is ennyire közeli időpontban, de egy éven belül szeretnének üdülni menni. A családok 59 százaléka egy éven belül egyáltalán nem tervez utazást. A lakosság 24 százaléka, az utazást tervezők 61 százaléka kíván Magyarországon nyaralni. A lakosság 18 százaléka, az utazást tervezők 46 százaléka külföldre utazna. A belföldi utazást tervező háztartások átlagosan három fő utazásával számolnak. A legáltalánosabb az, hogy 2-4 fő nyaral családonként. A belföldi utak átlagos hossza 7 éjszaka. A külföldi utazást tervező háztartások is átlagosan három fő utazásával számolnak. A legáltalánosabb ebben az esetben is az, hogy 2-4 fő nyaral családonként. A külföldi utak átlagos hossza egy hétnél valamivel több, pontosan (8,28 nap).

A most 3 hónapon belül utazást tervezők tizenötezer és egymillió forint közötti összeget szánnak nyaralásra személyenként, így az átlag mintegy kétszázezer forint. A közeljövőben legalább ötéjszakás nyaralást tervezők többnyire személygépkocsin fognak utazni, míg repülőgépen az üdülni szándékozók egyötöde. A háztartások 33 százaléka szállodában, 26 százaléka panzióban tölti éjszakáit a következő három hónapra tervezett hosszabb útjaikon. E két tipikus szállás mellett említést érdemel még a rokonok, barátok által nyújtott szálláslehetőség igénybevétele (15%). A következő három hónapban legalább ötnapos utat tervező családok túlnyomórészt szórakozni, pihenni akarnak útjuk során (69%). A speciális célokat említők is többnyire ebbe a csoportba tartoznak, ezen belül azonban konkrétabban is megnevezték utazásuk okát, mint például hegyvidéki üdülés, sportolás vagy városnézés.

A belföldi utat választók döntését többnyire nem anyagi okok határozzák meg, erre csak 12 százalékuk hivatkozik. A belföldi nyaralást tervezők többsége, 36 százalékuk kényelmi okokkal magyarázta döntését. 20 százalékuk pedig azzal, hogy belföldön olyan helyre mennek, ahol eddig még nem voltak. A családok kétharmada maguk szervezik meg utazásaikat, további 13 százalékuk is részben a saját szervezést választják. Egyharmaduk azonban már utazási irodára bízza a feladatot. A munkahelyi és más szervezési módok szerepe elenyésző.

Véleményvezér

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba

Ömlik az uniós pénz Lengyelországba 

Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo