A hardver- és szoftvergyártás Magyarországon

A magyar számítástechnikai iparág manapság már nem választható külön az információtechnológiai eszközöket gyártó és különféle szolgáltatásokat nyújtó ágazatoktól.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

A magyar statisztika azonban még mindig különbséget tesz a hardver és a szoftvergyártó (szolgáltató) ágazatok között, holott a határok egyre inkább elmosódnak, a tevékenységek pedig egyre inkább összekapcsolódnak. A nemzetközi tapasztalatok azt mutatják, hogy a két ágazat, sőt ideértve a telekommunikáció minden területét, szoros összefüggésben vannak egymással.

Magyarországon a kilencvenes években gyors ütemű fejlődés volt tapasztalható az iparág fejlődésében, ami részben a nemzetközi trendekkel, a piacgazdasági igényekkel és a multinacionális vállalatok stratégiáival álltak kapcsolatban.

A magyar információs és kommunikációs termékeket és technológiákat gyártó vállalatokat az importliberalizáció, a korábbi, kelet-európai piacok összeomlása sokkhatásként érte. A hazai hardvergyártás a kilencvenes évek elejére gyakorlatilag megszűnt. A magyar cégek az alkatrészek, kiegészítő szolgáltatások nyújtására, a hazai viszonyokra való adaptálására és a szoftverfejlesztésre szakosodtak. A piaci alkalmazkodás ebben az ágazatban sikeres volt. Jelenleg ez az ágazat a magyar ipar egyik „húzóágazata” és a külföldi tőkebefektetésekben is kiemelkedő helyet foglal el.


Az ipari ágazatok összes kibocsátásából a számítógépgyártás közel egy 1 százalékot képviselt 1998-ban, viszont az iroda- és számítógépiparon belül gyakorlatilag 100 százalékot és a gépiparon belül pedig csaknem 20 százalékot.

Piaci tendenciák
Felmérések szerint a hazai vállalkozások átlagosan bevételük kevesebb, mint egy százalékát költik informatikára. Az alacsony érték feltehetően abból adódik, hogy a nagyszámban működő kisvállalkozások egyáltalán nem vagy csak szerény mértékben tudnak informatikai beruházásokat eszközölni.

A magyar piac még mindig erősen PC orientált, a hardverpiacon egyértelműen a személyi számítógépek és a nyomtatók a legkeresettebbek. 1997–98-ban az informatikai beruházások a közepes és nagyvállalati szférában már dinamikusabb növekedést mutattak és a növekedés még nagyobb ütemben halad majd a következő években. A vállalatok többsége felismerte, hogy az IT eszközök használata nélkül versenyhelyzetük jelentősen csökkenne piacaikon.

Véleményvezér

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét”

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét” 

A Fidesz eddigi állításával ellentétben nem békepárti.
A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért

A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért 

Az európai átlagár felett kapják az áramot a magyar vállalkozók.
A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat

A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat 

Budapesten is elkelne még néhány metró.
A lengyeleknek sikerült a repülőrajt

A lengyeleknek sikerült a repülőrajt 

A nyomában sem vagyunk a lengyeleknek.
Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből

Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből 

Amikor kitiltanak a munkahelyedről, kicsit vicces.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo