A GDP 2,5%-kal nőtt az első félévben

Magyarország bruttó hazai terméke az előző év azonos időszakához viszonyítva 2003 II. negyedévében 2,4 százalékkal, az első félévben pedig 2,5 százalékkal nőtt. A szezonálisan kiigazított adatok szerint 2003 II. negyedévében a növekedés 0,6 százalék volt az előző negyedévhez képest.

Magyarország bruttó hazai terméke az előző év azonos időszakához viszonyítva 2003 II. negyedévében 2,4 százalékkal, az első félévben pedig 2,5 százalékkal nőtt. A gazdasági növekedés üteme a II. negyedévben kissé tovább mérséklődött, ami elsősorban a külkereskedelmi folyamatok alakulásával hozható összefüggésbe.



A 2000. évi változatlan árakalapján készített számítások szerint 2003 II. negyedévében atermelő ágazatok (mezőgazdaság, ipar és építőipar) teljesítménye 1 százalékkal esett vissza az előző év azonos időszakához viszonyítva, ami nagyjából megegyezik az előző negyedévben tapasztalható 1,1 százalékos mérséklődéssel.

A mezőgazdaság hozzáadott értéke az előző év II. negyedévéhez viszonyítva 8,7 százalékkal csökkent, míg az iparé 0,1 százalékkal, az építőiparé pedig 0,6 százalékkal nőtt. Az iparon belül a feldolgozóipar teljesítménye 0,3 százalékkal mérséklődött.

A szolgáltatások ágazatainak bruttó hozzáadott értéke az előző év azonos időszakához viszonyítva 2003 II. negyedévében 3,8 százalékkal, az első félévet tekintve pedig 4,1 százalékkal bővült.

A szolgáltatásokon belül egyedül a szálláshely-szolgáltatás nemzetgazdasági ág teljesítménye esett vissza, 2,3 százalékkal, míg a többi ágazatban növekedés volt tapasztalható. A kereskedelem és javítás nemzetgazdasági ágban 4,9 százalékos, a szállítás, posta és távközlés nemzetgazdasági ágban 1,3 százalékos, a pénzügyi szolgáltatások és ingatlanügyletek ágazataiban együttesen 4 százalékos volumennövekedés következett be 2002 azonos időszakához képest. A közigazgatás, oktatás és az egészségügyi szolgáltatások hozzáadott értéke ugyanúgy, mint az előző negyedévben 4,8 százalékkal emelkedett, az egyéb közösségi és személyi szolgáltatásoké pedig 3,9 százalékkal lett magasabb a második negyedévben az előző év azonos negyedévéhez képest.

2003. II. negyedévében folytatódott a háztartások fogyasztási kiadásainak dinamikus növekedése, bár mérsékeltebb ütemben, mint az előző negyedévekben, az előző év azonos időszakához viszonyítva 8,3 százalékkal, 2003. I. félévében 8,7 százalékkal emelkedett.

A kormányzattól és a háztartásokat segítő nonprofit intézményektől származó természetbeni társadalmi juttatások az előző év azonos időszakához viszonyítva a II. negyedévben 5,4 százalékkal, míg az I. félévben 4,4 százalékkal növekedtek. E két tényező hatására a háztartások végső fogyasztása a II. negyedévben 7,7 százalékkal, az I. félévben pedig 7,9 százalékkal emelkedett 2002 azonos időszakához viszonyítva.

A közösségi fogyasztás a II. negyedévben 6,0 százalékkal, az I. félévben 5,7 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához viszonyítva. A végső fogyasztás mindezek következtében a II. negyedévben 7,5 százalékos, az I. félévben 7,7 százalékos növekedést mutatott 2002 azonos időszakához viszonyítva.

A bruttó állóeszköz-felhalmozás a II. negyedévben 1,7 százalékkal, míg az I. félévben 0,5 százalékkal emelkedett az előző év azonos időszakához viszonyítva. A bruttó felhalmozás újra növekedni kezdett, 12,2 százalékkal bővült 2002. II. negyedévéhez képest, elsősorban a készletfelhalmozás növekedése miatt. 2003. I. félévében 3,6 százalékos emelkedés mutatható ki 2002 azonos időszakához képest.

A belföldi felhasználás a fogyasztás és a felhalmozás magas ütemű növekedése eredőjeként 8,7 százalékkal emelkedett a II. negyedévben, míg az I. félévben 6,6 százalékkal bővült az előző év azonos időszakához viszonyítva.

Az áruk és szolgáltatások külkereskedelmi exportja a II. negyedévben 1,7 százalékkal, az I. félévben 2,4 százalékkal növekedett, míg az import ennél jóval nagyobb ütemben, a II. negyedévben 9,6 százalékkal, az I. félévben pedig 7,5 százalékkal bővült az előző év azonos időszakához viszonyítva.

Szezonálisan kiigazított adatok

A szezonálisan kiigazított adatok szerint 2003 II. negyedévében a növekedés 0,6 százalék volt az előző negyedévhez képest.

A mezőgazdaság teljesítménye 4,4 százalékkal csökkent, míg az iparé 0,3 százalékkal, az építőiparé pedig 15,6 százalékkal nőtt az előző negyedévhez képest.

A szolgáltatásokon belül valamennyi nemzetgazdasági ág hozzáadott értéke emelkedett az előző negyedévhez viszonyítva: a kereskedelem, javítás és szálláshely-szolgáltatás nemzetgazdasági ágak együttesen 1,3 százalékkal, a szállítás, posta és távközlés nemzetgazdasági ág 0,9 százalékkal, a pénzügyi szolgáltatások és ingatlanügyletek ágazatai együttesen 0,6 százalékkal, a közigazgatás, oktatás és az egészségügyi szolgáltatások együttesen 1 százalékkal, míg az egyéb közösségi és személyi szolgáltatások 1,3 százalékkal.

A szezonálisan kiigazított adatok alapján 2003. II. negyedévében a háztartások fogyasztási kiadása 1,7 százalékkal, a természetbeni társadalmi juttatások 2,4 százalékkal, így a háztartások tényleges fogyasztása 1,9 százalékkal nőtt az előző negyedévhez képest. A közösségi fogyasztás 1,7 százalékkal, ennek következtében a végső fogyasztás 1,8 százalékkal emelkedett 2003. I. negyedévéhez viszonyítva.

A bruttó állóeszköz-felhalmozás 1,9 százalékkal, míg a bruttó felhalmozás 4,5 százalékkal bővült az előző negyedévhez képest a szezonálisan kiigazított adatok szerint. A belföldi felhasználás mindezek következtében 2,5 százalékkal emelkedett.

Az export 0,5, az import pedig 3,3 százalékkal nőtt 2003. I. negyedévéhez viszonyítva.

Kapcsolódó táblázatok

Véleményvezér

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország 

Egykor önálló népek éltek a mai Oroszország nagy részén.
Hátul kullog Magyarország a diplomások számában

Hátul kullog Magyarország a diplomások számában 

A populizmus melegágya az iskolázatlanság.
Fülön csapták Orbán Viktor barátját

Fülön csapták Orbán Viktor barátját 

Az ellenzék ezúttal ártatlan.
Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában

Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában 

Az ukránok állnak győzelemre, legalábbis Európában.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo