- Az igaz, hogy nem túl nagy összeg - talán néhány milliárd forint - az, amiről a döntés nyomán lemondana a költségvetés - válaszolja a vezérigazgató. - Valóban az az "érdekessége" a kormány döntésének, hogy egy ellenérdekelt által elindított akció került meghallgatásra, s ez lehet precedens értékű. Ez a része az ügynek tehát nem szerencsés. Ám a konkrétum maga mégsem más, mint egy pragmatikus kompromisszum egy kialakult helyzetben. Végtére is érdekünk, hogy az Audi megvalósítsa az eredetileg tervezett fejlesztését Magyarországon, már csak azért is, mert annak révén többlet költségvetési bevétel generálódik, továbbá van foglalkoztatási vonzata is a vállalat bővítésének. Nem mellékesen pedig szimbolikus is az Audi pozitív döntése, mivel mostanában éppen meg kell győzni a külföldi befektetőket arról, hogy Magyarország továbbra is vonzó célpont. A kormányzatnak tehát arra kellene vigyáznia, hogy ez az adódöntése ne legyen precedens értékű, amúgy pedig ha mégis az lenne, még mindig ott van még a parlament arra, hogy megálljt parancsoljon az esetleges felpuhulásnak.
- Ugyancsak a múlt héten történt, megjelent a fiskális tárca gyorsjelentése az államháztartási hiányról, arról, hogy az előző hónapban is - sorrendben már negyedszerre - kedvezőbben alakult ez a makrogazdasági mutató, mint a kormányzat programjában szerepelt. Hogyan kommentálja?
- A GKI utolsó előrejelzése is azt mutatja - s ezzel nem állunk egyedül -, jobb lesz ez a szám az idén, mint ahogyan tervezték. Az rajzolódik ki a korábbiakban végrehajtott módosításból, hogy azzal a biztonságos teljesíthetőségre törekedtek, érthető módon. Mi a 10,1 százalékos uniós módszertan szerint kiszámolt hiányadat helyett 9,5 százalékot valószínűsítünk az év végére. Lehet, hogy ennél mégis több lesz, de ez csak azon múlik, hogy az utolsó hónapban mit tesznek - mit fizetnek ki és számolnak el - a József nádor téren. Például van egy igen nagy maradványállomány a költségvetési szerveknél, s nem lehetetlen, hogy e jó pozícióra tekintettel valamennyit engednek kifizetni belőle decemberben. De még így is 9,8 százalék lehet a "végeredmény", s a lényeg mégis az, hogy a vártnál kisebb államháztartási hiány hozzájárulhat a későbbi évek feszültségeinek csökkentéséhez. A hivatalos 6,8 százalékos 2007-es deficit helyett a GKI például 6 százalék közüli számot kalkulált. Ez a tendencia mindenképpen hozzájárulhat ahhoz, hogy erősödjön a befektetők bizalma.
- Az Egyesült Államokban egy ideje már negyedévről-negyedévre kimutatja a statisztika a növekedési ütem csökkenését. Erre a trendszerűnek tűnő jelenségre Európának mennyire kell figyelnie?
- Láthatólag a FED már nem fog kamatot emelni, s inkább a várakozásoknak megfelelően a jövő év közepétől a csökkentésre van esély. Ez jó lesz még magyar szempontból is, mivel a nyomást, hogy nálunk is fel kell nyomni a kamatokat, mert a FED ezt tette, megszűnhet. Az Európai Unió most még lehet, hogy egy kicsit emelni fog a kamatokon, de időnek utána az ECB is követni fogja az amerikai lépéseket. A kérdés ezek után az, hogy az Európai Unió növekedését mennyiben befolyásolja az Egyesült Államok növekedése. Annyira mégsem erős és közvetlen a kapcsolat, mint ahogy azt a közvélemény feltételezi. Az EU jövőre valamelyest lanyhább növekedés produkál, mint az idei, de ez még mindig jobb lesz a korábbi évekéhez képest. Minden jel szerint ez lesz igaz Németországra is. Tehát az amerikai tendencia nem okoz különösebb problémákat a magyar gazdaságnak. Az uniós gyöngülő konjunktúra inkább képes hatni ránk, de egyelőre azzal lehet még így is számolni, hogy nem lesz különösebb akadálya az exportunk dinamikus növekedésének.