"A felelősség privatizálható?"

A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ) köszönettel nyugtázza azt a választ, amit Főpolgármester-helyettes Úr a megkeresésünkre adott. Észleljük és méltányoljuk azt a szerény elmozdulást, ami - ha konkrét intézkedéseket, reális korrekciókat nem is hozott, ám - kisebb módosításokra vonatkozó ígéretet, prognózist tartalmaz.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ) köszönettel nyugtázza azt a választ, amit Főpolgármester-helyettes Úr a megkeresésünkre adott. Észleljük és méltányoljuk azt a szerény elmozdulást, ami - ha konkrét intézkedéseket, reális korrekciókat nem is hozott, ám - kisebb módosításokra vonatkozó ígéretet, prognózist tartalmaz. Mindazonáltal ez a válasz kísérletet sem tesz a hónapok óta fennálló probléma generális kezelésére, a jogalkotásnál elkövetett hibák orvoslására. Legfeljebb olyan, a Parking Kft. által megteendő, taktikai kiigazításokra utal, amelyek nincsenek arányban a hiba súlyával.

Mindez ugyanakkor elkeni a felelősséget, s láthatatlanná teszi azt a garanciát, ami a valóságos és hatékony intézkedéshez nélkülözhetetlen. Legyen szabad idézni egy mondatot a főpolgármester-helyettesi levélből, mely ezt szemlélteti: "Az ügyvezető Úr intézkedésének támogathatósága a rendeleti szabályozás megfelelő módosítása esetén részemről fenn fog állni". Ezzel nem lehet beérni, és olyan látszat sem elfogadható, hogy a főváros ugyan belátó volna, de egy cége csak részben hajlandó engedni.

Fel kell tenni a kérdést: ki van kiért, s vajon a felelősség így privatizálható?! A VOSZ-nak érdekvédelmi-jogi kapcsolata nem a Fővárosi Önkormányzat megbízott üzleti vállalkozásával, a Parking Kft-vel áll fenn, hanem a jogszabály és módosítása előterjesztőjével, szakpolitikai és tisztségviselői gazdájával: a főpolgármesterrel, illetőleg annak helyettesével.

Mint ahogyan sok év óta, gyakran eredményesen a Kormány tagjaival tárgyalunk, ha országos léptékű kérdést kell megvitatnunk. Ennek esetünkben az a fő indoka, hogy a VOSZ és a többi fuvaros vállalkozói érdekképviselet nem kicsiny, praktikus, alkalmi könnyítéseket kér, avagy vár el egy üzletileg ebben (ellen)érdekelt cégtől, hanem a probléma gyökeres orvoslására tart igényt - ez idő szerint a jogalkotás felelősétől, annak hiányában pedig, végső soron a jogszabály felülvizsgálatát végző szervektől.

Kérem, engedje meg, hogy nyilvánosan szembesítsem Önt és Kollégáit a számunkra elfogadhatatlan alap-helyzettel: A fővárosi közgyűlés rendelet-alkotása mind tartalmában, mind kialakulásának módjában kifogásolható. Korrekt előkészítés és valóságos érdekegyeztetés híján, továbbá a minimálisan kellő szakmai (pl. szállítás-logisztikai) elemzést nem végezve, azután közgazdasági (vagyis az érintettek anyagi helyzetével és a döntés kihatásaival számot vető) kontrollt nélkülözve, valamint a környezeti és társadalmi kihatásokat sem bemutatva fogadták el az előterjesztést a múlt év végén. Ráadásul úgy, hogy az előterjesztés fölött az önkormányzati testületekben kérdés, észrevétel, vita nélkül, végiggondolt, felelős mérlegelés híján, rutinból született meg a döntés.

A nyilvános ülésanyagból leszűrhető: a testületi tagok nem kaptak hiteles információt a kérdés problematikus elemeiről, a várható fogadtatásról, az előzetes érdekegyeztetés sikeréről vagy kudarcáról, és a téma honi és EU-jogi peremfeltételeiről. Ezért vélhették sokan, hogy kerek egész, rendben van ez a döntés-tervezet. Ez az előkészítés sértette a jogalkotási törvényben előírt előzetes véleményezés kötelező normáját is.

Időközben hónapok teltek el különösebb eredmény nélkül. Pedig a drákói rendelet kiadását a "szakmában" elemi felháborodás, azt pedig megtört önkormányzati magyarázkodás követte. Az ügy a március 1-i újabb hatálybalépési dátum ellenére nem jutott nyugvópontra, miközben a rendeletet támogatók csupán két fő érvet hangoztatnak: régen volt a legutóbbi díjemelés és óvni kell a környezetet. Nincs azonban válasz arra nézve, miként valorizálták a korábbi díjtételt, miért pont tízszeres mértéket vettek alapul, továbbá, hogy miért nem vártak legalább addig a behajtás drákói megszigorításával, amíg elkészül az M0 még hiányzó szakasza, miért nem differenciáltak reálisan sem térben, sem időben, sem gépjármű-típusban?! Alternatíváknak, a teherviselők érdemi bevonásának és véleményük figyelembe vételének nincs nyoma. Európában egy kifelé ható és kötelező jogszabályi formát öltő intézkedés nem így készül. Azért kell ezt újból kifogásolnunk, mert ismét az a látszat: a fővárosi önkormányzat nem mutat különösebb érdeklődést és felelősségérzetet ezen ügy iránt, hanem azt "gondozásra és kommunikációra" kiadta a Parking Kft-nek. Közismert, hogy egy profitorientált vállalkozás nem lehet tárgyilagos-felelős gazdája egy jogszabály közigazgatási-közjogi előkészítésének. Jogot "gründolnia" tilos és kizárt, erre megbízást vagy felhatalmazást adni-kapni nem lehet. Kérdéses, hogy hatósági engedélyeztetés, azaz a jogalkalmazás technikai végig vitele egyáltalán jó kézben van-e egy Kft-nél, de hogy még a szabályok korszerűsítését is ugyanott végezzék, ez képtelenség.#page#

És ha már az engedélyez(tet)és szóba került. Tény, hogy törvényben vagy helyi jogszabályban van mód ún. önkormányzati hatósági ügykategóriát keletkeztetni. Ilyenkor valóban kötött a hatáskör-átruházás módja. Csakhogy, más kérdés a hatáskör átruházása, és megint más egy konkrét döntés kiadmányozása (aláírása). Szerte a jogrendszerben, másutt is van példa arra, hogy nem a hatáskör gyakorlását ruházzák át, hanem belső szabályzatban (SZMSZ) kiadmányozási jogot adnak - ezt külön fel is tüntetve a határozaton - X,Y,Z részére.

Főleg így van ez a regionális szervek megyei decentrumainál, vagy pl. helyben a jegyzői hatáskör konkrét ellátásakor A,B, C irodavezető, szakelőadó, osztályvezető ilyen felhatalmazásakor. Természetesen, a hatáskör eredeti jogosultja ilyenkor is felelős a döntésekért. Így a kiadmányozási jogot korlátozhatja, vissza is vonhatja, az ezt gyakorlót beszámoltathatja, stb. De en bloc azt állítani, hogy kizárólag a főpolgármester úr írhat alá ilyen engedélyt, téves jogi következtetés, a tehetetlenség egyik formája. Ez okból nem érv, nem szükséges, és nem is előfeltétel az egyébként 2/3-os önkormányzati törvény módosítása, erre hivatkozva csodát várni szükségtelen.

A 74-es rendelettel érdemi-tartalmi szempontból sem jobb a helyzet. Sok nehéz teherautó (kamion) be sem jönne, ill. ésszerűen kitiltható volna a városból, ha megfelelő tranzit-útvonal állna rendelkezésére. Ilyen ez idő szerint nincsen. Nem lehetne azonosságjelet tenni a fővárosi ellátást végző teherautók, és más nagy tranzit-utat kereső járművek közé. Az előbbieket időbeni és más korlátozással, forgalomszervezéssel lehetne befolyásolni, ám nem olyan mértékű díjemeléssel, ami sok kisvállalkozónak de facto városi közlekedési tilalmat jelent.

Egy úrvezető a személykocsijával azért jön be a városba, amiért akar, ám egy teherautó bizonyosan a dolgát, munkáját végzi. Lehet ösztönözni a nagyméretű, az utakat fokozottan megterhelő, rongáló járművek helyett a kisteher-autókra való átállást, de ehhez egyrészt pár hétnél több (néhány évnyi) türelmi idő kell, másrészt, sok kis teherautó együttes környezet-szennyezése /károsanyag-kibocsátása/ aligha kevesebb, mint kevesebb nagy-járműé. Tehát a lépés az elképzelt céljához képest is kontraproduktív.

Az intézkedés a fuvaros szakma megítélése szerint főleg a 10-szeres díjemelés miatt fájó, de sérelmes a "papírmunka", a behajtási engedélyez(tet)és megnehezítése is. Sajnos, folytonos szlogen a közigazgatásban az egyszerűsítés, az eljárási terhek mérséklése, a szolgáltató igazgatás, az ügyféli terhek hatósági átvállalása, ám a gyakorlat ellentmond ennek. Esetünk sem az ügyfélbarát megoldás példája.

Két összefüggés érdemi hibát jelez. Alkotmányos alapjog a mozgásszabadság, s annak része a közlekedés szabadsága. A közlekedés szabadságának jogi rendezése kell, hogy mérlegelje és igazolja: a beavatkozás megfelel a szükségesség-arányosság kritériumának. Esetünk a szükségességi követelménynek megfelelhet ugyan, de az arányossága cáfolható.

Fontos, hogy ugyanezt a mércét az EU-jog is ismeri, használja. Így például a környezet védelme érdekében hozható megszorító szabály, de annak is meg kell felelnie a szükségesség-arányosság együttes feltételeinek. Példánk problematikus, mivel ilyen vizsgálatnak nyoma sincs. Mindebből levonható a következtetés: valószínűleg ez esetben, akaratlanul is önkényes, rendeltetés-ellenes jogalkotás, talán a jogalkotói hatalommal való visszaélés történt.

Ilyet a honi jogban is meg szoktak állapítani, amikor pl. egy önkormányzati testület sajátosan játszotta ki a helyi adókra vonatkozó rendelet év közbeni módosításának tilalmát: korábbi adóügyi rendeletét év közben hatályon kívül helyezte, egyidejűleg azonban szigorúbb adótételt tartalmazó új rendeletet léptetett hatályba. Ez ugyan formai szempontból nem tekinthető módosításnak, ám eredményét tekintve éppúgy a törvényi tilalomba ütközik, mint a módosítás.  Esetünk, sajnálatos analógiaként emlékeztet a fenti jogi trükkre!

Tisztelt Főpolgármester-helyettes Úr! Utasítható, megbízott közreműködők részkérdésekre szóló egyeztetése után itt az idő, hogy a kérdés teljes jogi és szakpolitikai felelősségével beszéljük meg a tennivalókat. Erre a mi oldalunk készen áll. Örömmel fogadjuk, ha ugyanezt tapasztaljuk a fővárosi önkormányzat tisztségviselői részéről, remélve, hogy a fő kérdésekben egyezségre jutunk. Azt követően mód lehet a Parking Kft-vel való tárgyalásra, amely a lebonyolítás részkérdéseit fogja át. A sorrend nem tetszőleges.

Amennyiben kérésünk és javaslatunk nem talál meghallgatásra, úgy élnünk kell a jogszabály megtámadásának lehetőségeivel, nem kizárva az érdekvédelem egyéb, markánsabb módszereit sem. Jelen levelünket egészében és részleteiben is támogatja tagszervezetünk, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete.

Bizalommal várjuk és előre is köszönjük megtisztelő válaszát.

Budapest, 2008. március 14.
Dr. Dávid Ferenc
VOSZ főtitkár

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo