A jó értékesítés ismeri a piacot, a terméket, a vevők szokásait, pszichológiáját stb. De hogy lehet ezeknek az ismereteknek a birtokába jutni? Nyilván lehet oktatni, utánaolvasni stb., de az elsajátítás legjobb módja a gyakorlat, az értékesítők csoportjában való munka.
Az értékesítés egyéni és nem csoportos tevékenység, hangzik még ma is sokak részéről. Ez súlyos tévedés. A társak, a csoport inspirál, a csoporton belül kialakul a munkamorál, a versenyzés, az információáramlás, az élénk kommunikáció, amely a vevők kezelésétől, a piac alakulásán át, a termékek ismertetéséig szinte mindenre kiterjed. A csoport szocializálja a tagját, és ez a legjobb iskola. Ha a csoport szelleme, morálja konform a társaság céljaival, akkor a csoport a tagjait ebbe az irányba fogja terelni. Ha a csoport szétesett, ideig-óráig bízhatunk egyéni ambíciókban, de a csapat már nem a szövetségesünk, és ellenünk fog dolgozni. A teljesítmények lefele kezdenek nivellálódni, és elindul egy kilátástalan küzdelem az egyre távolodó célok kierőszakolásáért.
A csoport minősége empirikusan jól mérhető. A csoport egysége és a teljesítmény közötti pozitív korreláció az értékesítő csapatoknál is fennáll. A mérések alapján minden esetben kimutathatók, meghatározhatók a fejlesztési irányok, a vezetési feladatok. Ahol a csoportviszonyokat kedvező irányba sikerül módosítani, ott a csoport teljesítménye jelen lesz a tagok teljesítményében. A csoport sikeressé teszi az egyént. Nem az egyének lesznek jó értékesítők, hanem a jó csapat tagjai termelik ki a kiválóan teljesítő egyéneket. Kiválóságuk abból fakad, hogy a piacon azt kínálják – mert tudják kínálni –, amit a vevő keres. És ez a képesség már versenyelőnyt hoz.
Félreértés ne essék, baj lenne, ha a csoport jelentősége az egyéni képességek, karakterek fontossága ellenére kapna hangsúlyt; hiszen például egy zárkózott, félénk vagy egy agresszív, minden helyzetben dominanciára törő emberrel nem érdemes sokat kísérletezni.
Pszichológiai elemzésekre szükség van; mérni kell a jelölt nyitottságát, empatikus képességeit, önbizalmát, tűrési határát. A pszichológia a csoportba való illesztés kérdésében is segítséget ad. Egyrészt feltárja, hogy vannak-e a jelöltnek olyan személyiségjegyei, amelyek az értékesítésben sikeresen hasznosíthatók; másrészt: mely személyiségjegyei hasznosíthatók a csoportépítésben. Ha olyan tulajdonságai vannak, amelyek az értékesítéshez hasznosak, de a csoportba nem illeszkednek, vagy képezni kell őt, vagy a periférián indítani a csoporton belül, és kivárni, mi történik. Ha valaki csak építeni tud, s az értékesítésben várhatóan gyenge teljesítményt nyújtana, akkor vagy találnak neki hasznos háttérszerepet, vagy előbb-utóbb el kell köszönni tőle.
Ezek a feladatok megkerülhetők, ám a következmény: alkotó, kreatív értékesítő csapat helyett rövid időn belül egy feladat-végrehajtó, tetteit és kudarcait az előírások és utasítások görcsös követésével igazoló/felmentő csoport. Vagyis az ár: a fejlődés lehetőségének elvesztése.
Ha a feladatot elvégezni, és nem megkerülni akarják, felvetődik a kérdés, miért a csoporttal kell kezdeni? Mert a csoport az az egység, amelynek a minősége meghatározza a szervezet és az egyének lehetőségeit. Ha érett, akkor szabályoz, tanít, kooperál, lehetőséget ad a minőségi munkára, ha csenevészek a csoportviszonyok, akkor az demoralizálja a tagokat, a hiányosságok rendre előhívják a formális szabályozást, a helyzet egyre rosszabb, bénítja a munkát, elüldözi a munkatársakat.
Ezért fontos, hogy a csoport minőségének ismeretében a csoportépítés és a folyamatos karbantartás megtörténjék. Egy jó, a differenciált igényeket feltáró, arra reagáló ajánlatot hiába csak egy ember fogalmaz meg, hiába csak egy ember ír alá, netán veszi fel érte a jutalmat, a teljesítmény mögött az egész csoport munkája áll. A nagy egyéniségeket a csoportok termelik ki, mint ahogy a nagy reménységeket is a csoportok temetik el. Valószínűleg ezért nevezik a csoportépítést a XXI. század nagy üzletének.
Langer Lajos
[email protected]
A csoportépítés, a XXI. század nagy üzlete
A fogyasztót lehet befolyásolni, manipulálni, de parancsra nem vesz senki semmit, így eladni sem lehet parancsra. Lehet terveket készíteni, lehet utasításokat adni, ezekhez ösztönző rendszereket szerkeszteni, ám mindez kevés: a csapatot is alkalmassá kell tenni a folyamatos sikeres akciókra.
Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!
Vegyen részt és kérdezzen Ön is!
2024. november 28. 15:30
Véleményvezér
Sok nagy okos már világháborút lát
Az orosz ballisztikus rakéta bevetése egy teszt volt.
Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat
A büntetés mértéke nevetséges.
Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten
A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt
A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben
Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről
Az elmaradt reformok tragédiája.