A jó értékesítés ismeri a piacot, a terméket, a vevők szokásait, pszichológiáját stb. De hogy lehet ezeknek az ismereteknek a birtokába jutni? Nyilván lehet oktatni, utánaolvasni stb., de az elsajátítás legjobb módja a gyakorlat, az értékesítők csoportjában való munka.
Az értékesítés egyéni és nem csoportos tevékenység, hangzik még ma is sokak részéről. Ez súlyos tévedés. A társak, a csoport inspirál, a csoporton belül kialakul a munkamorál, a versenyzés, az információáramlás, az élénk kommunikáció, amely a vevők kezelésétől, a piac alakulásán át, a termékek ismertetéséig szinte mindenre kiterjed. A csoport szocializálja a tagját, és ez a legjobb iskola. Ha a csoport szelleme, morálja konform a társaság céljaival, akkor a csoport a tagjait ebbe az irányba fogja terelni. Ha a csoport szétesett, ideig-óráig bízhatunk egyéni ambíciókban, de a csapat már nem a szövetségesünk, és ellenünk fog dolgozni. A teljesítmények lefele kezdenek nivellálódni, és elindul egy kilátástalan küzdelem az egyre távolodó célok kierőszakolásáért.
A csoport minősége empirikusan jól mérhető. A csoport egysége és a teljesítmény közötti pozitív korreláció az értékesítő csapatoknál is fennáll. A mérések alapján minden esetben kimutathatók, meghatározhatók a fejlesztési irányok, a vezetési feladatok. Ahol a csoportviszonyokat kedvező irányba sikerül módosítani, ott a csoport teljesítménye jelen lesz a tagok teljesítményében. A csoport sikeressé teszi az egyént. Nem az egyének lesznek jó értékesítők, hanem a jó csapat tagjai termelik ki a kiválóan teljesítő egyéneket. Kiválóságuk abból fakad, hogy a piacon azt kínálják – mert tudják kínálni –, amit a vevő keres. És ez a képesség már versenyelőnyt hoz.
Félreértés ne essék, baj lenne, ha a csoport jelentősége az egyéni képességek, karakterek fontossága ellenére kapna hangsúlyt; hiszen például egy zárkózott, félénk vagy egy agresszív, minden helyzetben dominanciára törő emberrel nem érdemes sokat kísérletezni.
Pszichológiai elemzésekre szükség van; mérni kell a jelölt nyitottságát, empatikus képességeit, önbizalmát, tűrési határát. A pszichológia a csoportba való illesztés kérdésében is segítséget ad. Egyrészt feltárja, hogy vannak-e a jelöltnek olyan személyiségjegyei, amelyek az értékesítésben sikeresen hasznosíthatók; másrészt: mely személyiségjegyei hasznosíthatók a csoportépítésben. Ha olyan tulajdonságai vannak, amelyek az értékesítéshez hasznosak, de a csoportba nem illeszkednek, vagy képezni kell őt, vagy a periférián indítani a csoporton belül, és kivárni, mi történik. Ha valaki csak építeni tud, s az értékesítésben várhatóan gyenge teljesítményt nyújtana, akkor vagy találnak neki hasznos háttérszerepet, vagy előbb-utóbb el kell köszönni tőle.
Ezek a feladatok megkerülhetők, ám a következmény: alkotó, kreatív értékesítő csapat helyett rövid időn belül egy feladat-végrehajtó, tetteit és kudarcait az előírások és utasítások görcsös követésével igazoló/felmentő csoport. Vagyis az ár: a fejlődés lehetőségének elvesztése.
Ha a feladatot elvégezni, és nem megkerülni akarják, felvetődik a kérdés, miért a csoporttal kell kezdeni? Mert a csoport az az egység, amelynek a minősége meghatározza a szervezet és az egyének lehetőségeit. Ha érett, akkor szabályoz, tanít, kooperál, lehetőséget ad a minőségi munkára, ha csenevészek a csoportviszonyok, akkor az demoralizálja a tagokat, a hiányosságok rendre előhívják a formális szabályozást, a helyzet egyre rosszabb, bénítja a munkát, elüldözi a munkatársakat.
Ezért fontos, hogy a csoport minőségének ismeretében a csoportépítés és a folyamatos karbantartás megtörténjék. Egy jó, a differenciált igényeket feltáró, arra reagáló ajánlatot hiába csak egy ember fogalmaz meg, hiába csak egy ember ír alá, netán veszi fel érte a jutalmat, a teljesítmény mögött az egész csoport munkája áll. A nagy egyéniségeket a csoportok termelik ki, mint ahogy a nagy reménységeket is a csoportok temetik el. Valószínűleg ezért nevezik a csoportépítést a XXI. század nagy üzletének.
Langer Lajos
[email protected]
A csoportépítés, a XXI. század nagy üzlete
A fogyasztót lehet befolyásolni, manipulálni, de parancsra nem vesz senki semmit, így eladni sem lehet parancsra. Lehet terveket készíteni, lehet utasításokat adni, ezekhez ösztönző rendszereket szerkeszteni, ám mindez kevés: a csapatot is alkalmassá kell tenni a folyamatos sikeres akciókra.
Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?
Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!
2025. április 22. 15:30
Véleményvezér

Meglepetés, lengyelek vették meg a britek egyik legnagyobb csomagküldő cégét
Terjeszkedik a lengyel gazdaság.

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak
Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia
Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak
Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.

Szijjártó Péter nagyon megdicsérte magát az USA vámok felfüggesztése kapcsán, bár semmi köze nem volt hozzá
Szijjártó Péter rettenetesen büszke önmagára.