A cégvezetők gyakran a saját bőrükön tapasztalják meg, hogy egy cég vezetése ugyanúgy egy szakma, mint a mérnöki tevékenység, vagy a villanyszerelés. Sőt, ez olyannyira igaz, hogy ahogy egy mérnök munkájában vétett legkisebb hiba is képes a rendszer működését veszélyeztetni, egy cégvezető legkisebbnek tűnő döntése is képes a cég stabilitását megingatni.
Minden szakembernek birtokában van az a tudás, ami a munkájához szükséges. Ha nem lenne a birtokában a szükséges tudás, nem lenne képes a munkáját végezni. Egy vállalkozás vezetéséhez szintén szükséges az a tudás, amivel a cégvezető képes elérni azt, hogy a cég stabil legyen, és képes legyen a megfelelő ütemben növekedni.
Egy cégvezetőnek alapvetően három jól elhatárolható területen van szüksége tudásra. Ezek az emberi tényező kezelése, a cég saját technológiája (a szakma), és a vezetői eszközök.
Emberi tényező kezelése:
Egy piaci felmérés eredménye az volt, hogy a cégvezetők 99%-a szerint az emberi tényező a legmeghatározóbb egy cég sikeres működésében. Ez többek között magában foglalja a munkatársak hatékonyságát, motivációját, teljesítményük folyamatos növekedését. Annak megvalósítása, hogy a munkatársak csapatban dolgozva, a cég érdekeit is szem előtt tartva, folyamatosan magas teljesítményt nyújtsanak - úgy hogy nem csak és kizárólag a fizetés motiválja őket - a vezető feladata.
Ha ez nem valósul meg, akkor hiába jó a cég terméke, hiába szakértő a saját területén, nem lesz képes hatékonyan és stabilan működni. Ennek elérésére precíz, mérnöki pontosságú eszközök léteznek.
A "szakma":
Ide tartozik az a technológia, az a szakma, amivel a vállalkozás foglalkozik. Egy cipészvállalkozásnál ez azt foglalja magában, hogy, "hogyan készítsünk, javítsunk cipőket". Egy villamos kereskedő esetében azt, hogy "hogyan szerezzük be és adjuk el a termékeket, úgy hogy az mind a cégnek, mind a vevőknek megérje". Egy tervezőcég estében azt, hogy "hogyan készítsünk megfelelő tervrajzokat különböző rendszerekhez".
Általában megfigyelhető, hogy az egyes vállalkozások vezetői ezen a területen profik. Az, hogy mennyire profi egy cég a szakma területén, csak akkor mutatkozhat meg, és csak akkor hozhat igazi eredményt, ha az emberi tényező rendben van, a munkatársak motiváltak és egy csapatként dolgoznak a cég céljainak megvalósulásáért.
#page#
Vezetői eszközök:
Minden szakmának megvannak a maga eszközei, "szerszámai". Egy építészmérnöknek, vagy a házépítőnek vannak mérőeszközei (mérőszalag, vonalzó, vízszintmérő, stb.), és vannak olyan eszközei, amelyekkel változást tud előidézni (véső, kalapács, stb.).
Egy vállalkozás vezetőjének ugyanígy megvannak a maga mérőeszközei, és a változást okozni képes eszközei. Cégvezetőként olyan eszközökkel dolgozik nap, mint nap, amelyekkel stabilabbá tudja tenni cégét, terjeszkedni tud, több profitot képes termelni, több vevőt tud szerezni.
Ezek azok a "szerszámok", amelyek fontosságát gyakran elfelejtik a cégvezetők.
Egy gyakorlatias vezetési technológia tudásának hiánya veszélyessé teszi egy cégvezető munkáját. Ha egy cégvezető rossz döntést hoz, veszélybe kerülhet a vállalkozásának működése.
Ahhoz, hogy egy szakember ne tudjon hibázni, sokat tanul az iskolában. Ahhoz, hogy a cégvezető elkerülje a hibákat, szintén szükség van a megfelelő technológiára, annak tudására és alkalmazására. Ezt manapság vezetői tréningeken oktatják, illetve tanácsadó, konzultáns cégek segítik ennek alkalmazását.
Miért életbevágó, hogy a cégvezetők rendelkezzenek a megfelelő technológiával?
Csatlakoztunk Európai Unióhoz. Ausztriában a kis- és középvállalkozások kétharmada szűnt meg a csatlakozás utáni első két évben. Vagy tönkrementek, vagy bekebelezték őket.
Igenis, szűkség van olyan vezetési módszertanra, amely olyan stabillá tudja tenni a cégeket, hogy ne legyen hasonló problémájuk.
Sajnos véget ért már az az időszak, amikor egy jó ötlet alapján létrehozott vállalkozás sikeres tudott lenni a vezetési technológia híján. Ma már sokkal keményebb munka a vállalkozás beindítása és felvirágoztatása.
Azért tűnik keményebbnek, mert ma már minden eddiginél nagyobb szerepet játszik a menedzsmenttechnológia.
Én nagyon sok olyat tanultam az iskolában, amit a mai napig nem használok, és valószínűleg ezután sem fogom. Egy cégvezető ideje drága ehhez. Minden, amit tanul egy tréningen olyannak kell lennie, ami a gyakorlatban kipróbált és bevált, valamint mérhető eredményt hoz. Mely területek ezek?
Folytatás következik...
Írta:
Keszthelyi Péter
30/688-3170
Tréner és konzultáns
COMLINE Tréning és Konzultáció
Bővebb információért kérjen részletes tájékoztatót a [email protected] e-mailcímen.