A cégvezetés is egy szakma...

Ki alapít meg egy vállalkozást? Általában az, aki a saját területén jó szakember, és úgy gondolja, hogy az önállósággal több sikert képes elérni, mint beosztottként.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A cégvezetők gyakran a saját bőrükön tapasztalják meg, hogy egy cég vezetése ugyanúgy egy szakma, mint a mérnöki tevékenység, vagy a villanyszerelés. Sőt, ez olyannyira igaz, hogy ahogy egy mérnök munkájában vétett legkisebb hiba is képes a rendszer működését veszélyeztetni, egy cégvezető legkisebbnek tűnő döntése is képes a cég stabilitását megingatni.

Minden szakembernek birtokában van az a tudás, ami a munkájához szükséges. Ha nem lenne a birtokában a szükséges tudás, nem lenne képes a munkáját végezni. Egy vállalkozás vezetéséhez szintén szükséges az a tudás, amivel a cégvezető képes elérni azt, hogy a cég stabil legyen, és képes legyen a megfelelő ütemben növekedni.
Egy cégvezetőnek alapvetően három jól elhatárolható területen van szüksége tudásra. Ezek az emberi tényező kezelése, a cég saját technológiája (a szakma), és a vezetői eszközök.

Emberi tényező kezelése:

Egy piaci felmérés eredménye az volt, hogy a cégvezetők 99%-a szerint az emberi tényező a legmeghatározóbb egy cég sikeres működésében. Ez többek között magában foglalja a munkatársak hatékonyságát, motivációját, teljesítményük folyamatos növekedését. Annak megvalósítása, hogy a munkatársak csapatban dolgozva, a cég érdekeit is szem előtt tartva, folyamatosan magas teljesítményt nyújtsanak - úgy hogy nem csak és kizárólag a fizetés motiválja őket - a vezető feladata.
Ha ez nem valósul meg, akkor hiába jó a cég terméke, hiába szakértő a saját területén, nem lesz képes hatékonyan és stabilan működni. Ennek elérésére precíz, mérnöki pontosságú eszközök léteznek.

A "szakma":

Ide tartozik az a technológia, az a szakma, amivel a vállalkozás foglalkozik. Egy cipészvállalkozásnál ez azt foglalja magában, hogy, "hogyan készítsünk, javítsunk cipőket". Egy villamos kereskedő esetében azt, hogy "hogyan szerezzük be és adjuk el a termékeket, úgy hogy az mind a cégnek, mind a vevőknek megérje". Egy tervezőcég estében azt, hogy "hogyan készítsünk megfelelő tervrajzokat különböző rendszerekhez".
Általában megfigyelhető, hogy az egyes vállalkozások vezetői ezen a területen profik. Az, hogy mennyire profi egy cég a szakma területén, csak akkor mutatkozhat meg, és csak akkor hozhat igazi eredményt, ha az emberi tényező rendben van, a munkatársak motiváltak és egy csapatként dolgoznak a cég céljainak megvalósulásáért.

#page#

Vezetői eszközök:

Minden szakmának megvannak a maga eszközei, "szerszámai". Egy építészmérnöknek, vagy a házépítőnek vannak mérőeszközei (mérőszalag, vonalzó, vízszintmérő, stb.), és vannak olyan eszközei, amelyekkel változást tud előidézni (véső, kalapács, stb.).
Egy vállalkozás vezetőjének ugyanígy megvannak a maga mérőeszközei, és a változást okozni képes eszközei. Cégvezetőként olyan eszközökkel dolgozik nap, mint nap, amelyekkel stabilabbá tudja tenni cégét, terjeszkedni tud, több profitot képes termelni, több vevőt tud szerezni.
Ezek azok a "szerszámok", amelyek fontosságát gyakran elfelejtik a cégvezetők.
Egy gyakorlatias vezetési technológia tudásának hiánya veszélyessé teszi egy cégvezető munkáját. Ha egy cégvezető rossz döntést hoz, veszélybe kerülhet a vállalkozásának működése.
Ahhoz, hogy egy szakember ne tudjon hibázni, sokat tanul az iskolában. Ahhoz, hogy a cégvezető elkerülje a hibákat, szintén szükség van a megfelelő technológiára, annak tudására és alkalmazására. Ezt manapság vezetői tréningeken oktatják, illetve tanácsadó, konzultáns cégek segítik ennek alkalmazását.

Miért életbevágó, hogy a cégvezetők rendelkezzenek a megfelelő technológiával?

Csatlakoztunk Európai Unióhoz. Ausztriában a kis- és középvállalkozások kétharmada szűnt meg a csatlakozás utáni első két évben. Vagy tönkrementek, vagy bekebelezték őket.
Igenis, szűkség van olyan vezetési módszertanra, amely olyan stabillá tudja tenni a cégeket, hogy ne legyen hasonló problémájuk.
Sajnos véget ért már az az időszak, amikor egy jó ötlet alapján létrehozott vállalkozás sikeres tudott lenni a vezetési technológia híján. Ma már sokkal keményebb munka a vállalkozás beindítása és felvirágoztatása.
Azért tűnik keményebbnek, mert ma már minden eddiginél nagyobb szerepet játszik a menedzsmenttechnológia.
Én nagyon sok olyat tanultam az iskolában, amit a mai napig nem használok, és valószínűleg ezután sem fogom. Egy cégvezető ideje drága ehhez. Minden, amit tanul egy tréningen olyannak kell lennie, ami a gyakorlatban kipróbált és bevált, valamint mérhető eredményt hoz. Mely területek ezek?

Folytatás következik...

Írta:
Keszthelyi Péter
30/688-3170
Tréner és konzultáns
COMLINE Tréning és Konzultáció
Bővebb információért kérjen részletes tájékoztatót a [email protected] e-mailcímen.

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo