A végrehajtók nem biztos, hogy örülnek az EU új irányelvének a követeléskezelésről

A követeléskezelőkkel plusz költség nélkül is megegyezhetnek az adósok, a végrehajtási eljárás viszont akár 30-40 százalékos többletköltséggel is jelenthet nekik. Az EU most segítené az adósságok másodlagos piacának fejlődését.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Magyarországon is a követeléskezelői tevékenység felértékelődéséhez vezethet, hogy az Európai Parlament és a Tanács, felismerve, hogy a nemteljesítő hitelek magas aránya milyen súlyos veszélyeket rejt a bankszektor és a teljes gazdaság számára, 2021 végén elfogadta azt a hitelgondozókra és a hitelfelvásárlókra vonatkozó irányelvet, amit a tagállamoknak 2023. december 29-ig kell a nemzeti jogukba átültetniük.

Legyen jobb egyszerre az adósnak és a hitelezőnek. Kép: PP

Miközben a nemteljesítő hitelek kezelése elsődlegesen a hitelintézetek és a tagállamok feladata, a nemteljesítő hitelek jelenlegi állományainak csökkentése, továbbá a jövőbeni túlzott mértékű felhalmozódásának megelőzése egyértelmű Uniós dimenzióval is rendelkezik. A nemteljesítő hitelek kezelésére irányuló átfogó Uniós stratégia részeként az Európai Parlament és a Tanács ennek szellemében fogadta el azt, a hitelgondozókra és a hitelfelvásárlókra, vonatkozó (2021/2167) irányelvet, amit a tagállamoknak 2023. december 29-ig kell a nemzeti jogukba átültetniük.

Az Uniós irányelv politikai célja az, hogy a nemteljesítő hiteleknek a hitelintézetektől a hitelfelvásárlókra való átruházásához kötődő akadályok eltávolításával és az átruházásra vonatkozó biztosítékok meghatározásával elősegítse a nemteljesítő hitelek másodlagos piacának fejlődését az Unióban, ugyanakkor megvédje a hitelfelvevők jogait is.

A vonatkozó bizottsági indokolás kifejezi a követeléskezelői szektor kiemelt gazdasági jelentőségét és rögzíti, hogy a nemteljesítő hitelek magas állománya megterheli a bankok teljesítményét, mivel egyrészt az a bank tőkéjét csökkentő veszteségeket okozhat, másrészt a nemteljesítő hitelek jelentős részben lekötik a pénzintézetek emberi és pénzügyi erőforrásait, ami csökkenti a bankok hitelezési kapacitását, ideértve a kis- és középvállalkozások (kkv-k) által elérhető hiteleket is. A kkv-kat pedig különösen súlyosan érinti a csökkentett hitelkínálat, mivel a nagyobb vállalatokhoz képest sokkal jelentősebb mértékben függnek a banki hitelezéstől, ami pedig kihat a gazdasági növekedésre és a munkahelyteremtésre is.

Az Uniós jogalkotás azt is felismerte, hogy az eltérő nemzeti szabályozásból fakadó akadályok miatt jelenleg a hitelfelvásárlók és a hitelgondozók nem tudják kihasználni a belső piac előnyeit, nincsenek közös uniós szabályok a hitelgondozók és a követelésbehajtás szabályozására. Mivel az Unió számára prioritás a nemteljesítő hitelek kezelésére irányuló átfogó stratégia kialakítása, ennek részeként az irányelv közös keretet és követelményeket állapít meg a nemteljesítő hitelmegállapodások hitelfelvásárlói, és a nevükben eljáró hitelgondozók vonatkozásában; többek között meghatározza a hitelgondozási tevékenység mibenlétét és szabályait is.

Fontos kiemelni, hogy az irányelv csak szabályozási keretet nyújt, a részletszabályok megalkotása a tagállami jogalkotás feladata.

Hazánkban jelenleg nincs egységes követeléskezelői törvény, és a követeléskezelésre vonatkozó szabályok többsége, így például a panaszkezelésre, valamint a hitelfelvevővel (adóssal) való kommunikációra vonatkozó előírások, MNB ajánlásban kerültek meghatározása.

A Magyar Követeléskezelők és Üzleti Információt Szolgáltatók Szövetsége (MAKISZ) egyértelműen üdvözli az EU-s irányelv elfogadását, és a hitelgondozói illetve hitelfelvásárlói szektor fejlődését célzó rendelkezések bevezetését, ugyanakkor javasolja a direktívában foglaltak kiterjesztését a nem hitelmegállapodásból eredő egyéb – közüzemi és más szolgáltatói -, követelésekre is.

A MAKISZ olyan szabályozást szorgalmaz, amely az adós számára jól érvényesíthető fogyasztóvédelmi jogokat biztosít, és az adósok érdekében meghatározza az adósok érdekvédelmi szervezeteivel szembeni szakmai elvárásokat is, ugyanakkor a követeléskezelők számára is egyértelműsíti a cselekvési lehetőségeket, egyúttal törvényi szintre emeli az adatkezelés és a kapcsolattartás jogi feltételeit

 

Véleményvezér

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.
Újabb megszorítás a szenzációsnak ígért évben

Újabb megszorítás a szenzációsnak ígért évben 

A betegek is pórul járnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo