Európa egyik vezető kintlévőség-kezelő vállalatcsoportja, az EOS Csoport magyarországi leányvállalata több mint ötszázezer, 2023-ban Magyarországon kezelt fedezetlen ügyet vizsgált meg kutatásában. Az adatok szerint a magyar lakosság 43,2 százaléka telekommunikációs szolgáltatóknak, 38,6 százaléka bankoknak, 17,6 százaléka közüzemi szolgáltatóknak és 0,6 százaléka pedig egyéb szervezeteknek tartozik.
A befizetések módját vizsgálva kevesebb mint egy tized százalék érkezik készpénzben, míg a banki átutalások aránya már megközelíti a 84 százalékot (83,89 százalék). A postai csekkes befizetések aránya országos szinten 16 százalék (15,68 százalék) alá csökkent, azonban itt tapasztalható a legnagyobb szórás az egyes városok között.
A készpénzes befizetések aránya már 2022-ben is elhanyagolható volt, és a tendencia egyértelműen mutatja, hogy az elmúlt 5 évben a digitalizáció egyre nagyobb teret nyert magának. „A Covid járványt követően a társadalomba beépültek a digitális szolgáltatások, hiszen míg 2019-ben 66 százalék volt a banki átutalások aránya, most országos szinten majdnem 84 százalék" – mondta el Lencsés Tamás, az EOS Magyarország ügyvezetője.
A postai csekkes befizetések aránya Heves és Tolna megyében a legnagyobb, meghaladja a 20 százalékot, míg Bács-Kiskun megyében a legalacsonyabb 13,5 százalékkal, országos szinten pedig évről évre egy folyamatos csökkenést figyelhetünk meg. Ennek oka egyrészt a digitális átállás a fejlettebb régiókban, másrészt, hogy több kistelepülésen csökkent a postai szolgáltatás kapacitása – vagy akár teljesen megszűnt –, így az emberek kénytelenek más módszerekhez folyamodni.