A hagyományos autók jövője egyáltalán nem kilátástalan

A piac túlhangsúlyozza az elektromos járművekre (EV) való átállás okozta egzisztenciális kockázatot, amely a hagyományos autógyártókat fenyegeti, a Fidelity viszont úgy látja, az előbbiek kiszorulása helyett a piaci részesedés megoszlik a hagyományos autógyártók és az olyan kizárólagos EV-gyártók között, mint a Tesla vagy a BYD. A piac nem osztja ezt a véleményt, és hosszú távon meglehetősen következetesen nullára árazza be a hagyományos autógyártókat. A befektetők túlértékelik az új EV-gyártók komparatív előnyét, és alulértékelik azok hagyományos versenytársait. Időbe telik majd, amíg a piac alkalmazkodik az új helyzethez, de megjutalmazhatja azokat, akik képesek lesznek átvészelni az odáig vezető utat.

A hagyományos autógyárak számára a fő nehézséget a teljes gyártósor és ellátási lánc belső égésű motoros (ICE) modellekről tisztán elektromos (EV) modellekre történő átállítása jelenti. Ezek a cégek nem könnyítették meg a saját helyzetüket azzal, hogy az első EV-k megjelenésekor csak lassan reagáltak, így egyből jókora előnyt adtak azoknak a gyártóknak, amelyek első perctől minden erejükkel az EV-kre összpontosítottak. Az EV-gyártók ki is használják ezt az előnyt, és mostanra egyre fejlettebb szoftvereket építenek be autóikba, amelyek nagy részét házon belül is tervezik. 

Kár még leírni a nem elektromos járműveket
Kár még leírni a nem elektromos járműveket
Fotó: Depositphotos

Mindezek ellenére a hagyományos gyártók szénája sem áll annyira rosszul, mint amennyire látszik. A Volkswagenről és a közelmúltban ott végrehajtott leépítésekről szóló hírek például jócskán túldimenzionálják a problémát. Mára minden autógyárnak csökkentenie kellett a költségeit, hogy lépést tudjon tartani a kínai versenytársakkal.

A Fidelity várakozásai szerint a hagyományos üzleti modellek korrekciója várható: ezentúl nagyobb hangsúlyt fognak fektetni a szoftverfejlesztésre, az elektronikai architektúrára, az akkumulátorgyártásra és az ellátási láncon belüli vertikális integrációra. Az persze valószínű, hogy lesz néhány vállalat, amelyik a partvonalon kívülre kerül, de olyan vérfürdő nem lesz, mint amilyet a piac jelenleg vízionál. Nem mintha a kizárólag elektromos meghajtású járművekkel foglalkozó cégeknek olyan sima lett volna az idáig vezető útjuk. A bevezetés a vártnál hosszabb időt vett igénybe, és az elterjedtség az Egyesült Államokban 10, Európában 20 százalék körül mozog. Továbbra is aggályos a jelenlegi EV-modellek hatótávolsága, és kemény diónak bizonyult a szükséges töltőinfrastruktúra kiépítése is.

Véleményvezér

Öt év alatt megduplázódott a kiszállított ételek ára

Öt év alatt megduplázódott a kiszállított ételek ára 

Tetten érhető drágulás.
Hadházy Ákos szerint 120 milliós piros Ferrarival gazdagodott Orbán Viktor unokájának üzlettársa

Hadházy Ákos szerint 120 milliós piros Ferrarival gazdagodott Orbán Viktor unokájának üzlettársa 

A gazdagodási vágy Orbán Viktor köreiben mit se csökken.
Zuhannak a Trump részvények

Zuhannak a Trump részvények 

A mese lassan véget ér.
Lassan nincs élő ellenzéki már Oroszországban

Lassan nincs élő ellenzéki már Oroszországban 

Volt olyan orosz ellenzéki vezető, aki megjósolta Ukrajna sorsát.
Orbán Viktor szerint Putyin gyenge vezető

Orbán Viktor szerint Putyin gyenge vezető 

Orbán Viktor egy olyan mondatot közölt, amit nem gondolt végig.
Hátba döfték Donald Trumpot

Hátba döfték Donald Trumpot 

Váratlan cikk jelent meg az amerikai sajtópiacon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo