A háború és az infláció miatt növelte a magyar megtakarításait, főleg a gyorsan feltörhetőket

Megtakarítási szokásaik átalakításával reagáltak a magyar háztartások a háborús bizonytalanságra és a megugró inflációra az első negyedévben. A megtakarítások volumene – igaz, lassuló tempóban – tovább nőtt, a szerkezete viszont átalakult: a bizonytalanságra adott reakcióként látványosan megnőtt a könnyen likviddé tehető formák, például a befektetési alapok népszerűsége. A hosszú távú megtakarításaik mellett ugyanakkor kitartanak az emberek: az életbiztosításokban tartott megtakarítások szintje a pandémia kezdete óta változatlan.

Változó hazai szabályozás: mit vár el az Ön cégétől a hatóság?
Sokakat érint - jöjjön el!

Klasszis Talks & Wine - Fenntarthatóság 2025 ősz

2025. szeptember 17.

Részletek itt >

Jelentős mértékben, 10 százalékkal nőttek a magyar háztartások megtakarításai 2022 első negyedévében az előző év azonos időszakához képest (MNB). A tempó ugyanakkor lassulni látszik: az előző év utolsó negyedévéhez képest már csak 1 százalék volt a bővülés. A pandémia óta az átlagosnál nagyobb mértékben nőtt, 2022 év elején megtorpant, a BAMOSZ adatai alapján az elmúlt hónapokban pedig újra felerősödött a befektetési alapokba, a készpénzbe és a látra szóló betétbe történő megtakarítás. Ezek közös jellemzője a likviditás, vagyis hogy viszonylag gyorsan hozzáférhetünk a pénzünkhöz szükség esetén. Ennek fokozott igényére vélhetőleg a háborús helyzet bizonytalansága, valamint a magas infláció lehet a magyarázat.

A hosszú távú megtakarításaik mellett azonban továbbra is kitartanak a magyarok az NN Biztosító szakértői szerint. Ezt támasztja alá, hogy az életbiztosítási tartalékok – vagyis a lakosság életbiztosításban tartott összes megtakarítása – sosem mutatott ilyen stabil képet, mint a pandémia óta. Magyarországon 2020 márciusában regisztrálták az első megbetegedést, az alábbi grafikon szerint pedig 2020 első negyedévét követően végig a korábbi évek felett maradt, és jóval kisebb visszaeséseket is mutat az életbiztosításokban megtakarított vagyon mértéke.

Egyértelműen látszik, hogy a pandémia megtanított bennünket, hogy előre gondoskodjunk anyagi biztonságunkról a váratlan helyzetekre felkészülve. Nagymértékben felértékelődött a lakosság oldaláról a biztosítás, a hosszú távú biztonság iránti igény. Eközben a háborús bizonytalanság és az inflációs nyomás közepette természetes, hogy keresik a likvidebb megtakarítási lehetőségeket is, de továbbra is kitartanak a hosszú távú szerződéseik mellett is. Nem szabad elfelejteni, hogy ezek a termékek – például a unit-linked biztosítások – a személyes portfóliónk átrendezésével lehetőséget kínálnak, hogy megvédjük megtakarításunk értékét a változó piaci környezetben is – fogalmazott Holló Bence, az NN Biztosító elnök-vezérigazgatója.

Az életbiztosítási szektor díjbevétele 8,2 százalékkal, ezen belül a rendszeres díjas életbiztosításoké (az eseti díjakkal együtt) mintegy 21 százalékkal nőtt a tavalyi első negyedévhez képest. Ugyanakkor a szerződésszám 1,1 százalékkal csökkent – főként az egyszeri díjas termékek visszaesése miatt. Utóbbi adat aggodalomra adhat okot a szakember szerint, mivel az életbiztosítások terén európai összehasonlításban amúgy is alacsonynak számít a hazai penetráció.  Kivételt képez ez alól a nyugdíjbiztosítási szegmens, a 2016 óta folyamatos növekedésnek köszönhetően a szerződésállomány mára meghaladta a 427 ezret, a díjbevétel pedig 15,4 százalékkal nőtt éves alapon.

Véleményvezér

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország 

Egykor önálló népek éltek a mai Oroszország nagy részén.
Hátul kullog Magyarország a diplomások számában

Hátul kullog Magyarország a diplomások számában 

A populizmus melegágya az iskolázatlanság.
Fülön csapták Orbán Viktor barátját

Fülön csapták Orbán Viktor barátját 

Az ellenzék ezúttal ártatlan.
Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában

Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában 

Az ukránok állnak győzelemre, legalábbis Európában.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo