7 százalékkal nőtt a kiskereskedelem

Az előző év azonos hónapjához képest a kiskereskedelmi forgalom áprilisban, kiigazítások nélkül 3,3%-kal, naptárhatással kiigazítva 7,3%-kal emelkedett. A kétféle index közötti jelentős eltérést főként az okozta, hogy az idén márciusra, míg 2004-ben nagyrészt áprilisra estek a húsvéti vásárlások.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint az országos kiskereskedelmi üzlethálózatban, valamint a csomagküldő kiskereskedelemben 2005 I-IV. hónapjában 1581,9 milliárd forint, ezen belül áprilisban 451,5 milliárd Ft értékű árut forgalmaztak. A változatlan áron mért, naptárhatástól megtisztított forgalom az első négy hónapban 4,3%-kal haladta meg az egy évvel korábbit.

A húsvét hatása az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelem eladásainál a legszembetűnőbb. Míg a forgalom volumene áprilisban kiigazítás nélkül számítva 1,0%-kal csökkent, naptárhatással kiigazítva 4,9%-kal bővült az előző év azonos hónapjához viszonyítva.

A nem élelmiszer-kiskereskedelem értékesítési volumene kiigazítás nélkül 7,2%-kal, naptárhatástól megtisztítva 9,1%-kal bővült. A leggyorsabban - a csekély súlyú csomagküldő kiskereskedelmen túl - a könyv-, újság-, papíráru-, az illatszer-, valamint a gyógyszer-, gyógyászatitermék-kiskereskedelem eladásainak volumene nőtt áprilisban az egy évvel korábbihoz viszonyítva. Dinamikusan bővült az iparcikk jellegű vegyes kiskereskedelem, valamint az egyébiparcikk-kiskereskedelem változatlan áron számított értékesítése is. Mérsékeltebben bővült a használtcikk-, a bútor-, háztartásicikk-, építőanyag-, valamint a textil-, ruházati és lábbeli-kiskereskedelem értékesítése.

A gépjármű- és járműalkatrész-kiskereskedelem áprilisi eladási volumene 7,0%-kal csökkent, a gépjárműüzemanyag-eladásoké 2,9%-kal nőtt az előző év azonos hónapjához képest. A hazai kiskereskedelmi forgalom jármű- és üzemanyag-forgalommal együtt számított (kiigazítás nélküli) volumene az első négy hónapban 2,5%-kal, áprilisban 1,2%-kal haladta meg az egy évvel korábbit.

Az Eurostat előzetes becslése szerint az Európai Unióban áprilisban visszaesett a kiskereskedelmi forgalom volumene. A 25 EU-tagországban 0,3%-kal, a 15 régebben csatlakozott országban 0,1%-kal, az eurózóna országaiban 0,9%-kal volt alacsonyabb a naptárhatással kiigazított forgalom volumene, mint egy évvel korábban. 

A még nem minden országra publikált adatok szerint a legmagasabb növekedést a dán (9,6%), a szlovák (7,0%), valamint a litván (5,6%) kiskereskedelem érte el. Franciaország 1,0%-os, az Egyesült Királyság 0,8%-os növekedést regisztrált. Jelentősebb visszaesés Lengyelországban (9,4%) és Portugáliában (5,3%) következett be.

Véleményvezér

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo