A konzorcium részvényenként 9,5025 fontot fizet a többek között a londoni Heathrow-t és a budapesti repülőteret is üzemeltető csoportért. A BAA a londoni értéktőzsdén (LSE), a keddi nyitás után közzétett nyilatkozatban "vonzónak" nevezte a Ferrovial által megajánlott árat, amely a közlemény szerint részvényenként 9,5025 font- ez összesen 10,3 milliárd fontra értékeli a BAA-t -, de csak a részvényenként 15,25 pennys osztalékajánlattal együtt. Anélkül a Ferrovial nettó ajánlata 9,35 fontra szól - ez utóbbi már a Ferrovial közleményéből derült ki.
A Ferrovial korábbi ajánlata 9,00 fontos részvényenkénti árat tartalmazott; még korábban a spanyol cég 8,10 fontot ajánlott a BAA-ért, amelynek vezetése nemrég közölte a részvényesekkel, hogy a vállalat tényleges értékét legalább 9,40 fontra tartja részvényenként.
Nem lesz változás?
Gönci János, a Malév vezérigazgatója, aki Párizsban egy nemzetközi konferencián vesz részt, az MTI-nek azt montha, hogy "...reméljük, és biztosak vagyunk benne, hogy a BAA megvásárlása nem jelent változást Ferihegyen." A Budapest Airport Zrt. decemberi privatizációs szerződése nem tartalmazott kitételt a BAA esetleges tulajdonosváltásával kapcsolatban. A szerződés arra kötött ki szigorú szabályokat, hogy a BAA miként adhatja el a Budapest Airport Zrt.-ben szerzett, 75 százalék mínusz egy szavazatot kitevő tulajdonjogát. A BAA előrejelzése szerint Ferihegy 2020-ig évi 19 millióra emeli utasforgalmát a jelenlegi 8,2 millióról. A BAA azzal számol, hogy 2020-ra a Budapest Airport jövedelmezősége vetekedni fog a Gatwickével - Nagy-Britannia és a BAA második legnagyobb repülőterével -, méghozzá úgy, hogy Ferihegy utasforgalma a gatwicki fele lesz.
Többen is
A befektetési csoport közölte: még mérlegeli lehetőségeit, és "megfelelő időben" további bejelentést tesz. A Goldman Sachs néhány hete tett már egy részvényenként 8,75 fontos - a BAA-t 9,4 milliárd fontra értékelő - ajánlatot a brit cégre, de a BAA vezetése akkor ezt is elvetette.
A helyzetet bonyolítja, hogy május végén, éppen az átvételi helyezkedések csúcspontján a brit piaci versenyhivatal (OFT) teljesen váratlanul bejelentette: vizsgálni akarja a BAA nagy-britanniai repülőtér-üzletágának szerkezetét. Az OFT akkori közleménye szerint a vizsgálatot az indokolná, hogy a BAA kezén lévő brit repülőtereken zajlik a brit légi utasforgalom 63 százaléka - ezen belül a londoni légi utasforgalom 90 százaléka -, és a légi közlekedésben érvényesülő verseny "rendkívüli fontos eleme a brit gazdaságnak".
Több darabban?
Londoni piaci elemzők szerint az esetleges OFT-vizsgálat végeredménye elvileg akár a BAA feldarabolása is lehet. A felvásárlási folyamat lezárulta után azonban az egyik legfőbb kérdés az lesz, hogy az új tulajdonos mekkora adóssággal terheli meg a BAA-t. A BAA, miután decemberben 1,3 milliárd fontért - londoni iparági elemzők szerint világrekord áron - 75 százalék mínusz egy részvény érdekeltséget és 75 évi üzemeltetési jogot vásárolt a Budapest Airportban, maga is csaknem 3 milliárd eurónak megfelelő értékű új adóssággal jelent meg az európai adósságpiacon, részben éppen a Budapest Airport felvásárlásának refinanszírozására. A Standard & Poor's és a Moody's Investors Service a Budapest Airport-ügylet zárása után rontotta a BAA adóskockázati osztályzatát. A Moody's a Budapest Airport átvételének adósságterhe miatt a már csak megszorításokkal befektetőinek tekintett "Baa" sávba, az addigi "A3"-ról "Baa1"-re sorolta vissza a brit céget. Az S&P a BAA addigi hosszú távú "A plusz", valamint rövid futamú "A-1 plusz" általános cégadósi besorolását "A"-ra, illetve "A-1"-re, a fedezet nélkül kiadott, előresorolt cégadósság besorolásait "A plusz"-ról "A"-ra, illetve "A"-ról "A mínusz"-ra rontotta, szintén azzal az indokkal, hogy a BAA cégadósi profilját kedvezőtlenül fogja befolyásolni a hitelből fedezett Budapest Airport-befektetés.