4000 milliárdot kínáltak a spanyolok

A brit BAA Plc repülőtér-üzemeltető elfogadta a spanyol Ferrovial építőipari és szolgáltató csoport konzorciumának 10,3 milliárd fontos (4000 milliárd forintos) felvásárlási ajánlatát.

A konzorcium részvényenként 9,5025 fontot fizet a többek között a londoni Heathrow-t és a budapesti repülőteret is üzemeltető csoportért. A BAA a londoni értéktőzsdén (LSE), a keddi nyitás után közzétett nyilatkozatban "vonzónak" nevezte a Ferrovial által megajánlott árat, amely a közlemény szerint részvényenként 9,5025 font- ez összesen  10,3 milliárd fontra értékeli a BAA-t -, de csak a részvényenként 15,25 pennys osztalékajánlattal együtt. Anélkül a Ferrovial nettó ajánlata 9,35 fontra szól - ez utóbbi már a Ferrovial közleményéből derült ki.

A Ferrovial korábbi ajánlata 9,00 fontos részvényenkénti árat tartalmazott; még korábban a spanyol cég 8,10 fontot ajánlott a BAA-ért, amelynek vezetése nemrég közölte a részvényesekkel, hogy a vállalat tényleges értékét legalább 9,40 fontra tartja részvényenként.

Nem lesz változás?

Gönci János, a Malév vezérigazgatója, aki Párizsban egy nemzetközi konferencián vesz részt, az MTI-nek azt montha, hogy "...reméljük, és biztosak vagyunk benne, hogy a BAA megvásárlása nem jelent változást Ferihegyen." A Budapest Airport Zrt. decemberi privatizációs szerződése nem tartalmazott kitételt a BAA esetleges tulajdonosváltásával kapcsolatban. A szerződés arra kötött ki szigorú szabályokat, hogy a BAA miként adhatja el a Budapest Airport Zrt.-ben szerzett, 75 százalék mínusz egy szavazatot kitevő tulajdonjogát. A BAA előrejelzése szerint Ferihegy 2020-ig évi 19 millióra emeli utasforgalmát a jelenlegi 8,2 millióról. A BAA azzal számol, hogy 2020-ra a Budapest Airport jövedelmezősége vetekedni fog a Gatwickével - Nagy-Britannia és a BAA második legnagyobb repülőterével -, méghozzá úgy, hogy Ferihegy utasforgalma a gatwicki fele lesz.

Többen is

A BAA tulajdona
a Londont kiszolgáló öt nemzetközi repülőtér közül a három legnagyobb, a Heathrow, a Gatwick és a Stansted, emellett Southampton, Glasgow, Edinburgh és Aberdeen légikikötője is. E repülőtereken tavaly összesen 142,6 millió utas fordult meg, ami Nagy-Britannia összlakosságának csaknem a 2,5-szerese.
A korábbi Ferrovial-ajánlatokat, amelyek jó ideje ellenségesek voltak - vagyis közvetlenül a részvényeseknek szóltak - a BAA igazgatótanácsa összesen négyszer vetette el, és két, igen részletes tanulmányt postázott a befektetőknek arról, hogy miért nem javasolja a céget szerinte messze alulértékelő akkori Ferrovial-ajánlatok elfogadását. E tanulmányok érvei között előkelő helyen és sokszor szerepelt annak méltatása, hogy a ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airport tavalyi megszerzése milyen jelentős mértékben növelte a BAA üzemméretét és növekedési kilátásait. Kedd délelőtt, még a BAA londoni tőzsdei bejelentése előtt a brit cégért harcoló másik pályázó, a Goldman Sachs befektetési bank szintén közölte: az ő összevont ajánlata 9,5525 fontra szól az osztalékkal együtt, vagyis a nettó ajánlata 9,40 font részvényenként.

A befektetési csoport közölte: még mérlegeli lehetőségeit, és "megfelelő időben" további bejelentést tesz. A Goldman Sachs néhány hete tett már egy részvényenként 8,75 fontos - a BAA-t 9,4 milliárd fontra értékelő - ajánlatot a brit cégre, de a BAA vezetése akkor ezt is elvetette.

A helyzetet bonyolítja, hogy május végén, éppen az átvételi helyezkedések csúcspontján a brit piaci versenyhivatal (OFT) teljesen váratlanul bejelentette: vizsgálni akarja a BAA nagy-britanniai repülőtér-üzletágának szerkezetét. Az OFT akkori közleménye szerint a vizsgálatot az indokolná, hogy a BAA kezén lévő brit repülőtereken zajlik a brit légi utasforgalom 63 százaléka - ezen belül a londoni légi utasforgalom 90 százaléka -, és a légi közlekedésben érvényesülő verseny "rendkívüli fontos eleme a brit gazdaságnak".

Több darabban?

Londoni piaci elemzők szerint az esetleges OFT-vizsgálat végeredménye elvileg akár a BAA feldarabolása is lehet. A felvásárlási folyamat lezárulta után azonban az egyik legfőbb kérdés az lesz, hogy az új tulajdonos mekkora adóssággal terheli meg a BAA-t. A BAA, miután decemberben 1,3 milliárd fontért - londoni iparági elemzők szerint világrekord áron - 75 százalék mínusz egy részvény érdekeltséget és 75 évi üzemeltetési jogot vásárolt a Budapest Airportban, maga is csaknem 3 milliárd eurónak megfelelő értékű új adóssággal jelent meg az európai adósságpiacon, részben éppen a Budapest Airport felvásárlásának refinanszírozására. A Standard & Poor's és a Moody's Investors Service a Budapest Airport-ügylet zárása után rontotta a BAA adóskockázati osztályzatát. A Moody's a Budapest Airport átvételének adósságterhe miatt a már csak megszorításokkal befektetőinek tekintett "Baa" sávba, az addigi "A3"-ról "Baa1"-re sorolta vissza a brit céget.  Az S&P a BAA addigi hosszú távú "A plusz", valamint rövid futamú "A-1 plusz" általános cégadósi besorolását "A"-ra, illetve "A-1"-re, a fedezet nélkül kiadott, előresorolt cégadósság besorolásait "A plusz"-ról "A"-ra, illetve "A"-ról "A mínusz"-ra rontotta, szintén azzal az indokkal, hogy a BAA cégadósi profilját kedvezőtlenül fogja befolyásolni a hitelből fedezett Budapest Airport-befektetés.

Véleményvezér

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák 

A szavazatszerző kampányban nem biztos, hogy mindent jól átgondoltak.
Trump matekja nem stimmel

Trump matekja nem stimmel 

Mit szólnak a befektetők Trump vámjaihoz?
Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos

Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos 

Semmi nincs biztonságban, ami mozdítható.
Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos

Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos 

Jól megy a NER körüli hölgyeknek. Méghogy nem szeretik a gyengébb nemet a fideszesek.
Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet

Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet  

A két ország újabb listán ver minket. 
A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban

A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban  

Még Bulgáriában és Romániában is tovább élnek az idősek. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo