4000 milliárdot kínáltak a spanyolok

A brit BAA Plc repülőtér-üzemeltető elfogadta a spanyol Ferrovial építőipari és szolgáltató csoport konzorciumának 10,3 milliárd fontos (4000 milliárd forintos) felvásárlási ajánlatát.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A konzorcium részvényenként 9,5025 fontot fizet a többek között a londoni Heathrow-t és a budapesti repülőteret is üzemeltető csoportért. A BAA a londoni értéktőzsdén (LSE), a keddi nyitás után közzétett nyilatkozatban "vonzónak" nevezte a Ferrovial által megajánlott árat, amely a közlemény szerint részvényenként 9,5025 font- ez összesen  10,3 milliárd fontra értékeli a BAA-t -, de csak a részvényenként 15,25 pennys osztalékajánlattal együtt. Anélkül a Ferrovial nettó ajánlata 9,35 fontra szól - ez utóbbi már a Ferrovial közleményéből derült ki.

A Ferrovial korábbi ajánlata 9,00 fontos részvényenkénti árat tartalmazott; még korábban a spanyol cég 8,10 fontot ajánlott a BAA-ért, amelynek vezetése nemrég közölte a részvényesekkel, hogy a vállalat tényleges értékét legalább 9,40 fontra tartja részvényenként.

Nem lesz változás?

Gönci János, a Malév vezérigazgatója, aki Párizsban egy nemzetközi konferencián vesz részt, az MTI-nek azt montha, hogy "...reméljük, és biztosak vagyunk benne, hogy a BAA megvásárlása nem jelent változást Ferihegyen." A Budapest Airport Zrt. decemberi privatizációs szerződése nem tartalmazott kitételt a BAA esetleges tulajdonosváltásával kapcsolatban. A szerződés arra kötött ki szigorú szabályokat, hogy a BAA miként adhatja el a Budapest Airport Zrt.-ben szerzett, 75 százalék mínusz egy szavazatot kitevő tulajdonjogát. A BAA előrejelzése szerint Ferihegy 2020-ig évi 19 millióra emeli utasforgalmát a jelenlegi 8,2 millióról. A BAA azzal számol, hogy 2020-ra a Budapest Airport jövedelmezősége vetekedni fog a Gatwickével - Nagy-Britannia és a BAA második legnagyobb repülőterével -, méghozzá úgy, hogy Ferihegy utasforgalma a gatwicki fele lesz.

Többen is

A BAA tulajdona
a Londont kiszolgáló öt nemzetközi repülőtér közül a három legnagyobb, a Heathrow, a Gatwick és a Stansted, emellett Southampton, Glasgow, Edinburgh és Aberdeen légikikötője is. E repülőtereken tavaly összesen 142,6 millió utas fordult meg, ami Nagy-Britannia összlakosságának csaknem a 2,5-szerese.
A korábbi Ferrovial-ajánlatokat, amelyek jó ideje ellenségesek voltak - vagyis közvetlenül a részvényeseknek szóltak - a BAA igazgatótanácsa összesen négyszer vetette el, és két, igen részletes tanulmányt postázott a befektetőknek arról, hogy miért nem javasolja a céget szerinte messze alulértékelő akkori Ferrovial-ajánlatok elfogadását. E tanulmányok érvei között előkelő helyen és sokszor szerepelt annak méltatása, hogy a ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airport tavalyi megszerzése milyen jelentős mértékben növelte a BAA üzemméretét és növekedési kilátásait. Kedd délelőtt, még a BAA londoni tőzsdei bejelentése előtt a brit cégért harcoló másik pályázó, a Goldman Sachs befektetési bank szintén közölte: az ő összevont ajánlata 9,5525 fontra szól az osztalékkal együtt, vagyis a nettó ajánlata 9,40 font részvényenként.

A befektetési csoport közölte: még mérlegeli lehetőségeit, és "megfelelő időben" további bejelentést tesz. A Goldman Sachs néhány hete tett már egy részvényenként 8,75 fontos - a BAA-t 9,4 milliárd fontra értékelő - ajánlatot a brit cégre, de a BAA vezetése akkor ezt is elvetette.

A helyzetet bonyolítja, hogy május végén, éppen az átvételi helyezkedések csúcspontján a brit piaci versenyhivatal (OFT) teljesen váratlanul bejelentette: vizsgálni akarja a BAA nagy-britanniai repülőtér-üzletágának szerkezetét. Az OFT akkori közleménye szerint a vizsgálatot az indokolná, hogy a BAA kezén lévő brit repülőtereken zajlik a brit légi utasforgalom 63 százaléka - ezen belül a londoni légi utasforgalom 90 százaléka -, és a légi közlekedésben érvényesülő verseny "rendkívüli fontos eleme a brit gazdaságnak".

Több darabban?

Londoni piaci elemzők szerint az esetleges OFT-vizsgálat végeredménye elvileg akár a BAA feldarabolása is lehet. A felvásárlási folyamat lezárulta után azonban az egyik legfőbb kérdés az lesz, hogy az új tulajdonos mekkora adóssággal terheli meg a BAA-t. A BAA, miután decemberben 1,3 milliárd fontért - londoni iparági elemzők szerint világrekord áron - 75 százalék mínusz egy részvény érdekeltséget és 75 évi üzemeltetési jogot vásárolt a Budapest Airportban, maga is csaknem 3 milliárd eurónak megfelelő értékű új adóssággal jelent meg az európai adósságpiacon, részben éppen a Budapest Airport felvásárlásának refinanszírozására. A Standard & Poor's és a Moody's Investors Service a Budapest Airport-ügylet zárása után rontotta a BAA adóskockázati osztályzatát. A Moody's a Budapest Airport átvételének adósságterhe miatt a már csak megszorításokkal befektetőinek tekintett "Baa" sávba, az addigi "A3"-ról "Baa1"-re sorolta vissza a brit céget.  Az S&P a BAA addigi hosszú távú "A plusz", valamint rövid futamú "A-1 plusz" általános cégadósi besorolását "A"-ra, illetve "A-1"-re, a fedezet nélkül kiadott, előresorolt cégadósság besorolásait "A plusz"-ról "A"-ra, illetve "A"-ról "A mínusz"-ra rontotta, szintén azzal az indokkal, hogy a BAA cégadósi profilját kedvezőtlenül fogja befolyásolni a hitelből fedezett Budapest Airport-befektetés.

Véleményvezér

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo